Jump to content

Hva kan erstatte Sabb'en i sjarken min


steve

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en relativt god Sabb 2g i min Viksund 25

 

Men jeg leker litt med tanken på å bytte den ut med noe helt nytt, men hva da?

 

Jeg ønsker jo fortsatt å ha en lettdrevet motor som jeg selv kan gjøre service på, og jeg ønsker jo fortsatt å ha vridbar propell på båten..

 

Har dere noe forslag til liten og enkel dieselmotor som kan gå inn som erstatning for den snart 40 år gamle slitern?

Link to post
Share on other sites

Om du skal ha ny motor ville jeg gått for Vetus sin M4.15 som er basert på Mitsubishi sin K4D(husker ikke helt hvilken basis motor det er). Jeg mener den har 30 hk ut på akselen.

 

ze_m415_17_aangepast-300x186.png

 

Om du går for brukt, så ville jeg gått for Yanmar eller Sabb Mitsubishi M4.140. Jeg har en Sabb mitsubishi og er strålende fornøyd. Det har ikke vært noe problem så lenge forrige eier har hatt den heller. 30 hk ut på veiva. K4E Mitsubishi industri basismotor(samme som vetus)

 

Veldig fine motorer med rekkedieselpumpe

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke prøve å finne flere som har helt lik motor som deg. Da kan dere møtes,og bytte motor hele gjengen. Den er jo lett å skru også,så det kunne blitt ett hyggelig helgetreff i det minste. Hvorfor bytte når motoren er god egentlig. Den er jo genial enkel i konstruksjonen også.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bytte motor..ja det er nesten umulig å svare på :)

 

Men bytte ja, jeg har problemer med å skaffe kontrollbokser/fjernstyring til Sabben for to styreposisjoner. Tenkte kanskje det var enklere med noe mer moderne! Jeg føler jeg har behov for to styreposisjoner, en inne i rorhus og en på dekk.

 

Men Sabben går upåklagelig og jeg har tilgang på to komplette "delemotorer" så jeg får den sikkert til å gå i 40 år til!

Link to post
Share on other sites

[quote name='steve' timestamp='1327701237' post='1246055'

Men bytte ja, jeg har problemer med å skaffe kontrollbokser/fjernstyring til Sabben for to styreposisjoner. Tenkte kanskje det var enklere med noe mer moderne! Jeg føler jeg har behov for to styreposisjoner, en inne i rorhus og en på dekk.

Vet ikke hvilket gir du har i dag men har du vurdert et Sabb HVP gir?

Link to post
Share on other sites

hva i all verden skal en med omstyring inne i styrhuset da?! Har en ratt og gasshendel har en det en trenger i en slik båt på den posisjonen. Å finmanovrere tillegging osv blir aldri gjort innenfra likevel på en slik båt.

Ellers er å bruke e teleflex rattstyring til omstyring ikkje uvanlig

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...