GKN Startet 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 4.Januar.2005 (redigert) Hei Jeg har 2 plater i båten (ved førerplass og over byssa) som har en del Svart sopp/ Sorte prikker, trenger tips hvordan dette fjernes raskt? Finnes det noe stoff å vaske det ned med eller? Tror jeg har lest om noe i Båtmagasinet som heter Ferro Bet eller? Tips mottas med TAKK! Redigert 4.Januar.2005 av GKN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Har du prøvd sitron? Samma greiene som fine fruer har i sin eftermiddagste? Du får det på Rimi ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Andy Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Det er nok jordslag du har fått Men det kan fjernes, selv brukte jeg Shipshape (samme som til kalesje) i fjor høst Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Rens av teak gjøres med Oxalsyre, fås kjøpt på apotek. Blandes 1>10 med vann. Eller terrasserens fra Owatrol, evt dekkrens, begge inneholder oxalsyre+såpe. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ronald Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 (redigert) Hvis vi forutsetter jordslag: Klorin gjør susen. Det har du antakelig hjemme uten å måtte løpe på apotek eller andre steder. Men sørg for å blande den svakt i ei bøtte med (helst lunket/varmt) vann. Begynn heller med en litt for svak blanding, og gjør den evt. litt sterkere underveis hvis nødvendig. "Skyll" godt rett etterpå med rent vann. Bruker det samme på presenningen hvert år (i stedet for div. spesialmidler). Effektivt, rimelig, og uten "følgeskader" - bare du skyller godt og umiddelbart etterpå. Redigert 5.Januar.2005 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GKN Svart 7.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Rens av teak gjøres med Oxalsyre, fås kjøpt på apotek. Blandes 1>10 med vann. Eller terrasserens fra Owatrol, evt dekkrens, begge inneholder oxalsyre+såpe. Faxen Jeg kommer til å Oxalsyre dette i.l.a helga da Klorin ikke gjorde susen Sitér dette innlegget Link to post
Vinylester Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Hadde en teakdør som var stygg og fikk et tips om å blande salmiakk og rødsprit 50/50 ,deretter bruke gryteskrubb eller fin stålull og vaskedette av med.Mye arbeid men døra ble som ny inntil kjærringa skulle ha blå dør Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Jeg kommer til å Oxalsyre dette i.l.a helga da Klorin ikke gjorde susen Prøvde du sitron-forslaget mitt?? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ronald Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Jeg kommer til å Oxalsyre dette i.l.a helga da Klorin ikke gjorde susenDa beklager jeg at klorin-rådet mitt ikke førte frem. Er da svært spent på om du fant noe annet som var til hjelp - kan jo være nyttig for flere av oss. Og vet du nå noe mer om hva prikkene var for noe? Var det jordslag? Ronald. Sitér dette innlegget Link to post
GKN Svart 11.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 (redigert) Prøvde Oxalsyre i går kveld, men fikk ikke den gleden at alle "de sorte prikkene" forsvant. De sorte prikkene er sikkert Jordslag! Dette skyldes sikkert dårlig vedlikehold/mangel på lakking hver høst over noen år. Nå har jeg bare Sitron igjen å prøve. Hvis vi (jeg & Konemor) ikke er fornøyd til slutt, kan den hende at jeg vurdere legge nye teak plater(4-6mm) over de gml.Platene Redigert 11.Januar.2005 av GKN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Hvis de sorte prikkene er jordslag kan du forsøke Ship-Shape. Jeg har gode erfaringer med Ship-Shape på jordslag. Bruk hansker. Geir Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Skadene er nok forårsaket av det Mycoteam kaller svertesopp som er en fellesbetegnelse på sopp som danner blå eller svarte prikker/misfarginger i treverk og på overflaten av maling/lakk. Misfargingen er vanskelig å bli kvitt. Mycoteam foreslår at man kan prøve en grundig rengjøring, vasking med soppdrepende middel og påføring av ny overflatebehandling tilsatt effektive soppdrepende midler. Men selv om denne fremgangsmåten følges, sier de at det ikke er garantert at resultatet blir vellykket. Da er antageligvis eneste mulighet (dersom man ikke skifter ut treverket/platene) en grundig skraping/nedsliping av overflaten før man påfører ny behandling. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Jeg har brukt Owatrol D-rens på svarte prikker i teaken i med godt resultat. Denne inneholder også oxalsyre, men med litt tålmodighet og forsiktig skrubbing med gryteskrubb eller Scotch-Brite, så har den tatt knekken på flekkene. Etterpå har jeg bare oljet teaken igjen, og det ser ut til at det holder. Sitér dette innlegget Link to post
GKN Svart 17.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2005 Sitron gjorde susen, gjenstår bare å få lakket litt når det blir temp. Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 17.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2005 Sitron på flaske? eller ekte vare? MVH Jolla Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2005 OT: Jolla fikk du IM min i går? Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 17.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2005 Overrasket over at ikke oxalsyre hjalp. Men Shipshape som er nevnt her, tar i alle fall jordslag på kalesjer etc, og sorte prikker på plastmøbler o.l. Verdt å prøve etter sitronvarianten. Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 17.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2005 Sannsynligvis er dette sopp. Jeg ville brukt sandpapir og pusset bort det ytterste skiktet. Tviler på at soppen stikker dypere enn 1-2 mm. Teak er jo veldig lett å erbeide med, og den blir som ny når det ytterste skiktet er fjernet. Har selv laget diverse ting av gammel soppinfisert teak som jeg har høvlet ned et par mm. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 18.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2005 "Vannstoffperoksyd" kan brukes til bleking av slike flekker. Apotekeren har slikt i skuffer eller skap SAM Sitér dette innlegget Link to post
GKN Svart 29.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Dette har blitt så bra med noen ferske Sitron at jeg er klar til lakking. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 Sitron er et lite påaktet rengjøringsmiddel. Jeg er så heldig at jeg har fått tak i en dunk med avfetting basert på sitrus, den er mye bedre enn petroleumsbasert avfetting og løser ikke opp asfalten heller. Og så lukter den bedre!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
bella Svart 29.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2005 3M selger også sitrusrens på sprayboks. Utrolig bra til vasking av jordslag har brukt 1 flaske i påska på teak hagemøblene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.