Jump to content

Teak'en Har Fått "svarte Prikker"

GKN

Recommended Posts

Hvis vi forutsetter jordslag: Klorin gjør susen. Det har du antakelig hjemme uten å måtte løpe på apotek eller andre steder. Men sørg for å blande den svakt i ei bøtte med (helst lunket/varmt) vann. Begynn heller med en litt for svak blanding, og gjør den evt. litt sterkere underveis hvis nødvendig. "Skyll" godt rett etterpå med rent vann.

Bruker det samme på presenningen hvert år (i stedet for div. spesialmidler). Effektivt, rimelig, og uten "følgeskader" - bare du skyller godt og umiddelbart etterpå.

Redigert av Ronald (see edit history)

Prøvde Oxalsyre i går kveld, men fikk ikke den gleden at alle "de sorte prikkene" forsvant.

De sorte prikkene er sikkert Jordslag!

Dette skyldes sikkert dårlig vedlikehold/mangel på lakking hver høst over noen år.

Nå har jeg bare Sitron igjen å prøve.

Hvis vi (jeg & Konemor) ikke er fornøyd til slutt,

kan den hende at jeg vurdere legge nye teak plater(4-6mm) over de gml.Platene

Redigert av GKN (see edit history)

Skadene er nok forårsaket av det Mycoteam kaller svertesopp som er en fellesbetegnelse på sopp som danner blå eller svarte prikker/misfarginger i treverk og på overflaten av maling/lakk. Misfargingen er vanskelig å bli kvitt. Mycoteam foreslår at man kan prøve en grundig rengjøring, vasking med soppdrepende middel og påføring av ny overflatebehandling tilsatt effektive soppdrepende midler. Men selv om denne fremgangsmåten følges, sier de at det ikke er garantert at resultatet blir vellykket.

Da er antageligvis eneste mulighet (dersom man ikke skifter ut treverket/platene) en grundig skraping/nedsliping av overflaten før man påfører ny behandling.

• 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...