Jump to content

Rullegenakker,hvilket rullesystem

BØstrøm

Recommended Posts

Jeg har aldri seilt med genakker, men både spinakker, genakker, og selvslåer fulgte med på båten jeg kjøpte ifjor våres. Båten har babystag, og nå har jeg laget 2 korte babystag som er montert på hver sin side av selvslåerskinna. Det neste jeg kan tenke meg er genakkeren på rull. Det er rullesystem med skinne fra før. Kan jeg bruke dette til genakkeren bare ved å la være å tre genakkeren i sporet på skinna, eller er det helt egne system for dette.

Er det 2 eksta undervant du har laget som er festet på dekk ved endene til selvslåeren?

Genakeren skal skjøtes forran forstaget. Skal du ha rulle bruker du en rulle med et torosjonsstivt tau og svivel oppe. Genakeren er kun festet i svivelene oppe og nede. Når man ruller inn så gjør det torosjonstive tauet at begge svivlene roterer. Genakeren rulles da rundt tauet. Rullesystem på gennakeren er best på flate gennakere med spiss toppvinkel. På de fleste gennakere som er ombord rundt om egner en strømpe seg bedre.

Jeg var også tidligere inne på tanken å få gennaker på rulle, men etter å ha brukt min gennaker i strømpe (som fulgte med båten) noen år har jeg slått det fra meg. Det går utrolig lett å heise/låre en gennakerpølsa. Når den er nede pakkes og lagres den i båten og er ikke utsatt for sol, vær og vind som en rullegennaker. En rullegennaker må også syses nokså flat, dermed litt mindre effektiv totalt sett. Jo det er fordeler med gennaker på rulle også, du kan bruke den solo, men med autopiloten inn kan jeg også få strømpa opp. Hva en velger ? ..jeg vil bare nevne alternativet.

Først svar på om det er 2 undervant jeg har montert. Nei, de er festet i borde på hvar side av selvslåerskinna, men litt foran. Dette for å få bedre visning. Det er dermed festet der babystaget originalt er festet i masten. Visningen er vel halvparten av hva det var med det ene fremme på dekk, men så er det da også to. Siden det da er fritt frem for selvslåerfokka, tenkte jeg at genuaen ikke var så viktig lenger hvis jeg hadde gennaker på rull. Tok den ut av sekken igår for første gang. Den så egentlig helt ny ut, med strømpe og det hele. Problemet er jo at jeg seiler mye solo (dvs med barn som heller ser på TV under dekk, særlig nå i vintermånedene) Jeg får vel prøve strømpe først. Drømmen er jo at det dukker opp en eventyrlisten, seilinteresert og bemidlet dame med kontaktbehov, men det var mange ønsker på en gang!!!?

Det er umulig å si hvor mye vind den tåler uten mere info. Men som med alle spinnakere/gennakere tåler de mye når alt går bra. Får man en broatch så blir det store krefter. Spesielt gennaker trenger god duk da den er spent opp mellom 2 faste punkter som gir kraftige slagkrefter. Regner ikke med at gennakeren forventes brukt på kryss? Selv om man kan gå overaskende høyt i lettvind hvis den er bra sydd.

Bare en liten ting, hvis du seiler 7,5 knop på kryss seiler du ikke full høyde på båten.

Jeg venter på gennaker på rull, det blir spennende å gjøre erfaringer med denne løsningen. Har frem til nå benyttet strømpe, men har ikke så god erfaring med det så jeg droppet den og gikk for tradisjonell setting fra bag. Til tur, i lett vind er strømpe greit, men solo og i mer vind er det ikke ufarlig å gå på dekk å dra monsteret ut/inn av strømpa. dette er også et for tregt system i regatta. Du vil normalt slite med å ha en strømpe hengende å slenge, så i litt vind må den opp/ned umiddelbart før/etter setting, dermed blir det mange ting som ofte ikke kan gjøres før etter runding. Det er her rullegennaker blir spennende. Den kan heises tidlig, uten å bry seg med vilken side den skal ut på. Denne kan settes/tas ned i havn i motsetning til strømpe. Funker rullen settes og berges den raskt og trygt fra cockpit.Rullesystemene er blitt rimelige, det finnes også system for dype gennakere/spinnakere denne ruller inn øverst først. Det blir ikke så tight som på en flat gennaker, men er interesant. Min nye er flatest mulig, den dype vil nok settes som før, men solo tror jeg nok rullegennakeren blir langt foretrukket... Min rulle, som jeg venter på er Selden Cx15, aner ikke om det er noen system som oppfattes bedre en andre. Her er test av rulle vs strømpe

http://www.hanseklubben.no/index.php?option=com_content&view=article&id=37:gennakertromperulle&catid=32:tester&Itemid=12

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Sikkert riktig det, men høyt var det. Seilte frem og tilbake over oslofjorden, men middag i Åsgårdstrand som turmål. Vinden dreide fra NV til NØ sånn ca. mens jeg lå der,så jeg gikk ihvertfall opp mot vinden begge veier. På nordavind er det ganske flatt vann inne i fjorden, så det går overaskende fort noen ganger. Ifjor lå jeg og presset båten for å klare Skagen på en halser. Da gjorde jeg 5,6 knop i gjennomsnitt med ett rev, og selvslåerfokk. Da var det imidlertid grov sjø, og dette bremser jo båten endel skulle jeg tro. Men man får jo litt fart i nedoverbakkene også? Ble en erfaring rikere da jeg var iferd med å passere skagen, og startet motoren for å gå de siste mila (3-4) inn til havna istedenfor å krysse. Snakk om parkeringsbot. Gikk vel i 1,5 knop lenge, før landet ga litt le. Har forresten skjønt at gennaker ikke er ett seil for kryssing, men er spent på hvor høyt jeg kommer.

Takker for innspill. Jeg er forresten av den typen at jeg fort kunne havna i samme båt som en aktiv seiler fra Moss gjorde for endel år siden. Han hadde kjøpt ny spinakker, levert på vinteren, med båten trygt på land. Det er jo selvfølgelig som å være barn på julaften. I sin iver lånte han flaggstanga til naboen. Spinakkeren gikk opp, foldet seg nydelig ut, og la flaggstanga helt flat med bakken.

Legger du opp utstyr for soloseiling er det klart at rulle enklest. Nå er vel

Bostrøm 37 en god og typisk turbåt, så jeg går ut fra at regattaseiling ikke er så aktuelt. For turseiling velger jeg å se på gennaker som et typisk lettvindseil med bl.a. lette skjøter, fra halvvind til litt skjæring dvs ikke platt lens. opp til 6-8 sekm. Over det foretrekker jeg genoa.

Jeg har en dårlig konstruert strømpe og opplevde alltid at det er vanskelig å få den ned, over gennakeren i mye vind. Da er den ubrukelig og utsetter deg bare for fare ved å stå fremme på dekk å hale og dra, ofte i sjøgang. Rulle er ikke mye dyrere lengre enn en skikkelignstrømp, men det gjenstår å se om dette fungerer smertefritt over tid...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

vi har en "code 0" på regatta båten, dette er et seil på rull. gennaker er "code 1", det vil si at det er dypere. Seilet vårt er lagd av carbon og er helstøpt, tror det er eneste i norge. vi kan seile opp mot 45 grader i middelsvind.

Virker som at du liker å seile fort, da får du sikkert brukt gennakeren ganske ofte :flag_bp:

Vel, jeg kjøpte ikke en Bostrøm fordi jeg ville plane i bølgesurfene. Imidlertid er det utrolig hva en ekstra knop gjør når du seiler. 2 juledag sløret jeg i skikkelig kuling, og lå mellom 8,7 og 8,9 knop i litt sjøgang. Bedre enn sex spør du meg, enda jeg ikke driver med det så ofte. Virker på meg som om Bostrømmen har bedre fartspotensiale enn ryktet skulle tilsi. Jeg er ihvertfall blitt positivt overrasket. Da særlig når det blåser litt. Betyr det du skrev at Code 0 egentlig bare er en forvokst Genua?

ja, på en måte. Den har ikke spiler og er ganske tynn, den blir inmålt som spinnaker siden den er på eget stag, gjelder kun ORCI.

Jeg har også tenkt på mye av det samme som deg da jeg kjøpte turbåt, båten vår planer lett på bølgene og 12-15 knop er ikke skjeldent, selvom "noen" ombord gjerne er litt nervøse :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...