Hageselle Startet 28.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2012 Vi gikk til innkjøp av en 2007 mod finnmaster 6000 offshore med yamaha 115hk i fjor sommer. Er det flere her inne som har denne båten og evt har lyst å dele litt erfaringer med den? Vi er egentlig storfornøyd med båten tross noen irriterende bagateller. Bakplata i styrekonsollen løsner pga skruene river seg løs fra glassfiberen.Her kommer vi til å benytte gjennomgående bolter med skiver, og dermed skulle dette problemet være vekk. Bare hvitmaler boltehodene å utsiden for at det skal se pent ut. Dette har ført til at det kommer litt vann inni styrekonsollen. Bensintanken begynte å lekke da vi skulle ha båten på land i slutten på sesongen. (tæring i sveis eller en pore). Nå er jeg igang å lage ny bensintank i rustfritt stål, og lager den da på 170 liter. greit med litt ekstra kapasitet. Ellers er egentlig båten helt fabelaktig. den takler store bølger veldig bra. det slår litt når bølgene kommer på skrå inn eneste. båten er helt utrolig praktisk med alle stuerommene. vi kjører ca 5nm fra havna til hytta og da er det greit å kunne sette matvarer og bager osv i tørre rom. Kom med deres erfaringer. Alltid interessant å høre. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 Syntes det var tidlig at tanken fikk lekkasje på en såpass ny båt, skulle tro at dette kunne reklameres på? Har selv hatt flere nye Askeladden-båter de senere år, og jeg må jo innrømme nå i ettertid at det var ganske mange småfeil som ikke burde være på nye båter. Fikk jo rettet alt greit gjennom forhandler og delvis noe selv, men tror nok mange ganger også at mye er rent slurv i fra fabrikkantene. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 28.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 Hadde en sånn båt som leiebåt for å prøve før vi skulle ha skjærgårdsjeep. Var 2007-modell den også, med 150hk Yamaha. Greit skrog i sjøen, og bra med høyt fribord. Men den holdt jevnt over ganske dårlig kvalitet etter vår erfaring. Som du nevner, løse skruer som holder hele konsollen på plass er ikke artig, særlig under turen fra Sandefjord til Lillesand i ruskevær... Samme skjedde med andre fester, f.eks. lukene (skruene til beslagene løsnet), mistet også flere puter ila. sommeren da disse ikke lot seg feste godt nok ift. farten på båten. Ellers var båten helt grei, men føltes litt "billig" bygd og ga ikke noe særlig kvalitetsinntrykk i materialer, fester og praktisk design. Stuerom var det lite av mener jeg og huske, er hvertfall langt mer praktiske løsninger på den båten vi endte opp med. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Hageselle Svart 28.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 Takker for input. LM 605, vi vurderte å reklamere på tanken, men med fant ut at det kunne bli en lang prosess. Og med tanke på at dette skjedde med en 4 år gml tank, så kunne det skje igjen. Fant ut at vi heller lager den i rustfritt som vil tåle mer dette maritime miljøet. kommer i tillegg til å male eller tectylere tanken da rustfritt faktisk ikke er rustfritt når alt kommer til alt. CSL, vi hadde en Ryds 510 GT før, så for vår sin del virker kvaliteten bedre. Ryds'en hadde mye dårligere stuerom og selvfølgelig var båten mer slitt også. Ryds var faktisk mere dempet mot slag. Finnmasteren har et stort rom under benken bak, samt et svært rom inni konsollen, pluss det under konsoller og et stort front. I tillegg rom for tau/dregg både i baugen og hekken. Grunnen til at vi kjøpte denne var testen "vi menn" hadde av den. Klart, de vurderer selvfølgelig ikke om enkelte løsninger vil ha ulemper over tid, sånn som dette med en hengslet konsoll. Men vi kommer til å ha kontinuerlig fokus på dette, og de fleste skruer på båten er faktisk gjennomgående slik at man har mulighet til å etterteite de. Så på en oceanmaster 600 at bla fortøyningsfestene var skrudd i glassfiberen med karosseriskruer. Dette kan umulig være bra på sikt... blir samme resultatet som bakplata i styrekonsollen på finnmasteren.... Er dere godt fornøyd med Nordkappen da? Hva fikk dere til å ende opp med den? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 28.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 Jeg skjønte aldri helt hensikten med at konsollen var hengslet i utgangspunktet. Selve skroget var så bra at det fortjente mer solide løsninger i båten ellers. Vi logget 51 knop på den, og det høye fribordet var fint i høy sjø, lå bra i vannet synes jeg. At skruene er gjennomgående og dermed kan etterstrammes synes jeg er en uting, hvorfor ikke bare gå for helstøpt? Vi er veldig fornøyde med Nordkappen. Vi endte på den da vi synes den var best i sjøen og til vårt bruk. På 2010-modellen som vi kjøpte har man f.eks. innsekninger i skrogsidene til å feste fendre i når de ikke er i bruk, dermed er de også raskt tilgjengelige. Den har også bra med stuerom ellers, selv om det blir litt trangt når alle putene skal stues inn... Hovedgrunnen til at vi endte på Nordkapp er at den ga et langt mer solid inntrykk enn konkurrentene. I tillegg synes vi den ser penest ut. Går godt i sjøen, og topper på 43 knop (Evinrude E-Tec 115 H.O.) noe som holder for oss. Innfelt kartplotter var også et pluss, samt fin plass til papirkart. Minuset er at fribordet er lavt, som er litt ulempe i stor sjø, dog føles den aldri utrygg. Også litt trekk for dårlig flaggfeste (har mistet 3 flagg m. stenger). En annen positiv, liten detalj, er måten putene er festet på. Mistet en del puter i sjøen på Finnmasteren, men festene på Nordkapp-putene sitter som f.. I tillegg er baugputene lagt slik at man kan fjerne en liten del av baugen, slik at man ikke tråkker i puta når man går ombord. Også pluss for fine trinn innvendig i sidene, som gjør at vi får selv de eldste med på tur (snart 90 år), i den forbindelse strengt tatt en fordel med lavt fribord, samme gjelder vannsport. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Hageselle Svart 30.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Personlig synes jeg at vippbar konsoll er en fin idè. Men ingeniørene hos Finnmaster har nok undervurdert påkjenningene den blir utsatt for. Det høye fribordet er svært viktig for oss da en 5 åring er "fenderansvarlig" når vi nærmer oss land :) Imponerende at dere fikk opp i 51 knop . Vi klarer 36 knop med yamaha 115. Helstøpt hadde nok vært det beste, men det er nok billigere å gå for noe som er lagervare hos de fleste båtutstyrsbutikker. Alle knapper å sånn ser jeg er plukket direkte fra wave-katalogen, noe som er kurant hvis de må byttes. Jeg ble litt skuffa over hvor kabeltrekkinga inni konsollen var utført. hang litt å slang rett å slett. men dette fiksa jeg. Bittesmå ting som finnmaster gjerne kunne gjort selv. Putene har vi egentlig lagt vekk. bruker de ikke. har liggende de til akterbenken samt de til sitteplassen foran konsollen. Har ikke vært plaget med at de løsner. Men er også forsiktig når vi fjerner dem, da det ofte er i slike situasjoner festene blir ødelagt. Når tanken er ferdig nå om et par uker så gjenstår egentlig bare vårpussen . kjenner jeg gleder meg :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.