mut Startet 28.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2012 hei jeg skal seile til karibien til høsten. så da må jeg få ladet batteriene på en måte når jeg er på tur. ombord så bruker jeg kartplotter, pc, kjøleskap, whf, autopilot og lanterner. jeg bruker noen ganger også radar, stereo og lys inne på kvelden. hva bør jeg velge, Aquair 100 slepegenerator eller en vindgenerator? bør jeg også ha solcellepanel? Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 28.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 (redigert) kommer ann på hva slags båt du har, vindgeneratorene pleier å ryke om båten kommer opp i høy fart. Mange klager også på at vindgeneratorene bråker. tror solcellepaneler er smart i tillegg uansett. Redigert 28.Januar.2012 av Kristian_H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 28.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 Seile med Viksund 600? :lipseal: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
mut Svart 28.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 det er en bostrøm B31. de nye vindgeneratorene har vel blitt stillere? hvor mye bør den lade for å ikke tappe bateriene helt? Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 28.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 de jeg snakket med kom hjem fra langtur ifjor sommer, de hadde satt inn den minste generatoren de kom over istedet. De mente dette var en super løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 (redigert) Jeg selv skal på tur og reiser om et par måneder, jeg installerer en Air Breeze vindgenerator om et par uker, solceller på i underkant av totalt 100W er også på gang, mulig jeg utvider solcellene en del om jeg får plass så jeg kommer opp i rundt 200W men jeg tror det er som å pisse i havet med mitt forbruk uansett så jeg vurderer en slepegenerator men jeg tenker hamilton ferris, hvor kjøper man en slik aquair til grei pris ? Redigert 28.Januar.2012 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 28.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 Nå er det vel slik at langturseilere liigger for anker mesteparten av tiden, og da er ikke en slepegenerator mye verdt. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 For anker er heller ikke forbruket så stort som for seil og da klarer man seg lettere med vind og sol Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 28.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 Jeg er helt novise på dette, men hvor mange Amperetimer er det i feks 20 liter diesel? Ser litt for meg at man kan kjøpe maaange liter diesel for prisen av en slepegenerator. Vindgenerator har jeg hørt nok på til at jeg ville forsøkt unngå det. Motor i fri med 1500Rpm to til tre ganger i døgnet er nok til å holde batteriene ved like og jeg tror ikke man skal ha så alt for mange ekstra 20-liters-dunker med seg for at dette skal være tilstrekkelig over atlanteren. (mulig jeg er helt på jordet, men da er det fordi jeg ikke helt har skjønt dette.) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Kristian_H Svart 28.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 motor kombinert med et bittelite agregat skal være det beste har jeg hørt Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 28.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 Båten jeg har, har vært i karibia to ganger og er utstyrt med to dynamoer. Dvs. den var det. den ene funket ikke når jeg overtok, så nå er det bare en, men båten har vært utstyrt med både luft og vannavkjølt kjøleaggregat, watermaker og to dynamoer i sin tid. Ingen solcellepanel, vind eller slepegeneratorer. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Kristian_H Svart 28.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 noen venner av oss seilte en bavaria 39 over atlanteren og var med i ARC osv. De hadde da et lite agregat og motoren, de oppgraderte til størst mulig dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 Nå er det vel slik at langturseilere liigger for anker mesteparten av tiden, og da er ikke en slepegenerator mye verdt. Etter ca 5 år i Middelhavet har jeg lært at en først og fremst skal tenke nøye og kritisk igjennom hvilken strømkrevende duppdietter en bruker ombord. Jeg blir helt satt ut når jeg leser om alt en kan tenke seg å putter i båten av strømtyver. Jeg tror at en da i mange tilfeller bør satse på aggregat, og helst to. For vår del har vi erfart at i tropisk/subt. klima er solcellepanel suverent, det verken bråker eller beveger. Vindgen. er fint for lange overseilinger, men ulempen er bråk og til tider vibrasjoner. Slepegenerator har jeg ikke prøvd så jeg vet ikke, men tror heller jeg vil satse på en akselgenerator om en har fast propell. Men ønsker en ett uproblematisk strømliv ombord så gjør en nok lurt i å se først og kritisk på forbruksiden. For vår del er vi fullstendig selvforsynt med energi med solcellepaneler, uten motorbruk, når sola skinner, noe den forhåpentligvis fortsetter med. Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 Kartplotter kan trygt slås av, med tusen mil hav til alle kanter. Lanterner; tricolor i mastetoppen, med LED-pære. Kjøleskap kan slås av når det er slutt på ferskmaten. Montere amperetimeteller for å administrere forbruket. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Hva med denne http://www.seatronic.no/vindgenerator-vindgeneratorer-c-238_110/vindgenerator-duogen2-p-332 Da har du begge deler Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Hva med denne http://www.seatronic.no/vindgenerator-vindgeneratorer-c-238_110/vindgenerator-duogen2-p-332 Kjapt regnestykke. For å holde meg med strøm, klarer jeg meg fint med 2 timer lading for motor pr dag og da sparer jeg ikke på noen ting. Jeg bruker 2,5 liter pr time når jeg kjører motor, så på tomgang velger jeg å tro at jeg bruker laaangt mindre. Men la oss si 2 liter diesel til kr. 10,- pr liter. For kr. 22.000,- får jeg da 1.100 dager med lading. 22.000,- / kr 10 = 2.200 liter 2.200 liter delt på 2 liter/døgn = 1.100 døgn med lading. Noe motorkjøring blir det jo uansett og man kan sikkert lade en og annen gang i havn, så da skulle man kunne klare seg temmelig lenge med motor som ladestasjon. At man får varmtvann i tillegg får man heller lære seg å leve med. Om man som Pettersand sier lærer seg til å tenke litt på forbruket, kan de 1.100 døgnene antagelig dobles. Bare et lite regnestykke mens jeg venter på sesongstart. (tre helger siden jeg avsluttet 2011-sesongen, så jeg begynner å verke etter å ta av burkaen igjen.) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Cirion Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Slet litt med å finne den. Hadde glemt hva den het... Men Watt&Sea har 2 små slepegenerator som ser enklere ut å bruke samt leverer mer strøm. De har både en Crusing versjon og en Racing versjon. Mye mindre enn duogen. http://www.wattandsea.com/en/cruising-hydrogenerator Seilas har en sak på den: http://www.seilas.no/wip4/detail_print.epl?id=1105574 Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Video av Watt&Sea crusing versjonen i bruk: Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Kjapt regnestykke. For å holde meg med strøm, klarer jeg meg fint med 2 timer lading for motor pr dag og da sparer jeg ikke på noen ting. Jeg bruker 2,5 liter pr time når jeg kjører motor, så på tomgang velger jeg å tro at jeg bruker laaangt mindre. Men la oss si 2 liter diesel til kr. 10,- pr liter. For kr. 22.000,- får jeg da 1.100 dager med lading. 22.000,- / kr 10 = 2.200 liter 2.200 liter delt på 2 liter/døgn = 1.100 døgn med lading. RSL Regnestykke ditt er helt korrekt og viser sansynligvis den rimligste formen for lading (bortsett fra tilgang på 220V til 0,6 kr per KW/h) For ferieturer i Norge om sommeren baserer jeg meg på det samme, men på jordomseilinger så er problemet å få tak i og å få plass til 2.200 liter drivstoff. Av de jeg har snakket med som har reist langt så er det tilgang på drivstoff som er problemet og det er da man ser etter andre former for tilgang til lading. Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 10,- pr. liter diesel er litt snaut, samt at motoren sannsynlig bruker mer en 1l pr. time ved belastning fra dynamoen. Det gjør i hvertfall min... Problemet med motorlading 2t i døgnet, ikke klarer å lade opp batteriene. Er dynamoen stor nok, får den batteriene opp til 80% på 2t, men uansett hvor stor dynamo du har eller hvor stor/liten batteribank du har, når du ikke over 80% på 2t. De siste 20% tar lengre og lengre tid å toppe. Det er der alternative lademetoder kommer inn. Som f.eks solcelle, wind/slepe generator, brenselcelle, aggregat osv... De kan stå på i timesvis å toppe batteriene slik at de lever lenger. Den største fordelen med å ha noe som lader kontinuerlig, er at batteribanken da ikke brukes. Forbruk tas rett fra ladekilden, overskudd/underskudd tar batteriet seg av. Jeg monterte en Ampere teller i båten i sommer, og når batteriene var nede på nesten 50% ladet dynamoen 112A på det meste, men det varte ikke lenge. Det sank vel litt over 2A i minuttet i takt med at batteriet fylte seg. Ved 80% var den nede i 4A og der holdt den seg lenge før det sank enda mer... 10t motorkjøring er ikke nok til å toppe batteriene. Det var nok til litt over 90%. Startet kjøringen ved f.eks 70% startet ladingen på kansje 39A... Så det tok ca. 2t å nå 80% uansett. På landstrøm tar det ca. 2-3d å nå 100% når båten har vært ute noen dager. Hadde jeg installert en alternativ ladekilde, ville jeg sannsynligvis aldri nå 50% og samtidig få muligheten til å toppe batteriene uten landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Jeg må nok være enig med Cirion, men situasjonen bestemmer i stor grad hvordan en skaffer seg strøm. For oss som lever ombord store deler av året er det lite aktuelt å bare lade med motor. Men under kyst og sommerseilas hjemme har jeg i mange år bare brukt motor til lading og hatt en akseptabel levetid på batteriene, men muligheten for topping i marinaer har da også vært der. Vårt behov for å toppe batteriene i nåværende situasjon er absolutt til stede og da er det bykai m/strøm eller marina som må brukes. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 men på jordomseilinger så er problemet å få tak i og å få plass til 2.200 liter drivstoff. Av de jeg har snakket med som har reist langt så er det tilgang på drivstoff som er problemet og det er da man ser etter andre former for tilgang til lading. Du har sikkert rett, men man trenger da ikke ta med 2.200 liter Diesel. Det er garantert mulig å finne et sted å fylle oftere enn hvert 3. år. Ang 10,- pr liter, vil jeg tro det koster mindre enn det når man kommer litt ut av Europa. Her hjemme fyller jeg for ca. 8,- i havna med nøkkelkort. Hele regnestykket var egentlig mest for å illustrere at det av og til koster mer enn det smaker med slikt som noen ser som livsnødvendig og andre synes er kjekt å ha. Det er hele tiden masse man kan bruke penger på, men ikke alt er livsnødvendig for å dra på langtur. Jeg ville kjøpt Watermaker og vindror før jeg vurderte slepegenator til 20-25.000,- men det blir jo OT i denne tråden. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Cirion Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Ang 10,- pr liter, vil jeg tro det koster mindre enn det når man kommer litt ut av Europa. Her hjemme fyller jeg for ca. 8,- i havna med nøkkelkort. Er nermere 12,- i Oslofjorden... 8,- er jo rått :) Skal jeg nerme meg den prisen er det Glommen som er nermest. Der kryper man så vidt under 9,- med vimpel rabatt. Men nedover i Europa blir det dyrere... Det er ikke tillat å bruke avgiftsfri diesel i fritidsbåter innen EU. https://baatplassen.no/i/topic/22793-erfaring-med-norsk-avgiftsfri-diesel-i-tyskland/ Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Det kan underskrives at en kan bruke penger på mye som kanskje i ettertid virker uvesentlig. I Middelhavet/Europa må en forvente dieselpriser mellom 13-15 nkr/l. I vindsvake områder hvor vinden "alltid blåser i motsatt retning", ligger en ikke å siger med en tung turbåt m/seil, men starter motoren. Da lader en. Alt annet blir for store overseilinger, og er da rimelig viktig, men kanskje ikke så viktig mellom øyene i Karibia eller i Middelhavet. Det for de fleste en prioritering hva en satser på av utstyr. Så skjønner jeg ikke at alle som stikker nesa utenfor Ferder skal på jordomseiling? Hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Jeg så en lang og spændende TV-dokumenter-serie om Velux 5 oceans race (solo i fem etaper rundt om jorden i Open 60-klassen. I hvert fald en af sejlerne havde kun motoren som lademulighed. Det fungerede meget af vejen, men der kom problemer på en af etaperne da hans motor satte ud og ikke ville starte. Det var lige ved at koste ham dyrt, da autopiloten er en vigtig del af båden på oceanture og den bruger meget strøm. Skulle jeg rejse langt i sejlbåd ville jeg nok have mindst to uafhængige muligheder for ladning - fx motor og vind eller motor og slæbegenerator. Den ene som primær og den anden som sekundær/backup. Hvis jeg forventede at ligge meget i udhavn/for anker ville generator være det naturlige valg, men min egen erfaring er at man kommer meget langt med motorladning, en stor batteribank og en god inverter. Jeg har desuden eber diesel-vandvarmer, så jeg også har varmt vand. Det er en god kombi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.