Jump to content

slepegenerator vs vindgenerator

mut

Recommended Posts

Jeg er helt enig i det du skriver RSL. Det var nettopp etter tilsvarende beregninger jeg droppet å kjøpe solcellepanel for et par år siden. Lading fra solcellepanel er bare en dråpe i havet og kan ikke måle seg med lading fra generatoren. Til bruk for topplading, ja. Men de fleste har tilgang til landstrøm, enten i sin hjemmehavn, og/eller i en og annen gjestehavn man besøker i løpet av sommeren. DER gjøres toppladingen.

Trådstarter henvender seg imidlertid til langturseilere, og da blir problemstillingen en annen selvsagt. Men for alle andre, la oss grovt regne rundt 95% av oss, er det å anbefale generatorlading og topplading v/landstrøm.

Så til deg Cirion...:

På landstrøm tar det ca. 2-3d å nå 100% når båten har vært ute noen dager.

......hva man skal bruke penger på? Tja,.. hva med en kraftigere lader?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Ok, jeg er med på det. men en vil gjøre seg lite populær dersom en ligger å lader for motor evnt. aggregat i uthavner dersom der er andre båter.

Nu har jeg aldrig sejlet udenfor Norden, men jeg forestiller mig at verdensomsejlere, der ligger for anker eller i udhavn i Caraibien eller Middelhavet ikke har fine fornemmelser for at lade generatoren køre. Min forestilling er at det er noget som er et problem på stille aftener i Nordens overbefolkede udhavne men ikke i lagunen på Tahiti. Men jeg ved det som sagt ikke. Tager jeg fejl?

Skal langturen gå i varme strøk hvor sola skinner, så er plenty med beste kvalitet Solceller det beste.

De pumper in strøm hele tiden så lenge sola er oppe.

Nå er solcelle anlegga litt lite effektive, men utviklingen går videre, og det er nok ikke mange årene til før vi ser 30-40 -50% effektivitet, og da blir det ikke behov for noe annet.

Nordlige farvann så vill eg hatt vindmølle og vann generator også.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Skulle jeg rejse langt i sejlbåd ville jeg nok have mindst to uafhængige muligheder for ladning - fx motor og vind eller motor og slæbegenerator. Den ene som primær og den anden som sekundær/backup.

Kjære major... jeg kaster inn håndkleet og sier meg enig. For båter som skal krysse hav, er det meget god sikkerhet i å ha en alternativ lademulighet til navigasjon og nødkommunikasjon.

*I rest my case*

Trådstarter henvender seg imidlertid til langturseilere, og da blir problemstillingen en annen selvsagt. Men for alle andre, la oss grovt regne rundt 95% av oss, er det å anbefale generatorlading og topplading v/landstrøm.

DU har rett Mathilde. Jeg er Off Topic. Så lenge tråden omhandler valget mellom de to alternativene jeg har snakket mitt imot utfra eget behov, er ikke <ingen av delene> et av alternativene.

Ok noen kjører aggregat i havner eller ankerbukter, men de som gjør det bryr seg lite om sure naboer. Ønsker man mulighet for sosial tilnærming til sine medseilere gjør man det ikke. Men ligger en for seg selv så ...opptil Nord-Norge kanskje :wink:

Kjøre Petter, nå setter du sakene litt på spissen.

Om en starter en 20-50HK Dieselmotor og lar den gå på 1300rpm i en time to ganger i døgnet, forstyrrer det minimalt om man velger ladetid med omhu. Når ørten småunger freser rundt i jolla med 3-8HK totakts påhenger mens det ropes til og fra båter, land og joller, er denne lyden for ingenting å regne.

Når en vindgenerator 15 meter unna freser avgårde døgnet rundt er det faktisk ikke mulig å høre en motor som lader 5 meter unna i en time. Når man står opp pissatrengt og litt sår i øynene klokken 4 for å ta en røyk i soloppgangen og "stillheten" står f¤%n tute meg den vindmølla å maler enda..... Nei.. for å komme ON topic. Please velg slepegenerator. Om ikke for egen del, så for andres del om det er slik at langturen går til utehavner med mange andre båter.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Mine erfaringer etter fire år på langtur:

1/3 del av tiden er du til havs, så 2/3 deler av tiden får du ikke brukt slepegeneratoren.

Du greier deg godt med lading med dynamo og motor, mange gjør det slik. Selv satte jeg inn en 110 amp Balmar dynamo i stedet for den originale yanmardynamoen og fikk halvert ladetid. Jeg ladet aldri batteriene fulle med motoren, men bare til ladestrømmen var kommet ned til ca 25 ampere, Tror da at batteriene var ca 85% fulle. Etter hvert monterte jeg både vindgenerator og solcellepaneler, men fortsatt var det av og til nødvendig å lade med motoren (vindstille/overskyet/stort forbruk med PC, etc)

Du bør ha en reserveløsning for å lade batterier hvis hovedmotoren stopper/dynamoen ryker etc. Jeg har et billig Kipor bensinaggregat ombord, og kan da lade med landstrømsladeren hvis jeg skulle få problemer med annen lading. Jeg kjenner flere som har mistet lading og har seilt i dagevis til nærmeste havn uten strøm til lanterner, radar og GPS...

Et godt råd et jo å bare sette avgårde og så kjøper du evt mer utstyr etterhvert som du ser behovet.

God tur!

Oppdatert: Jeg har aldri irritert meg over støy fra egen eller andres vindmøller, men ser at det er et sårt tema. Det er noen vindmøller som bråker mer enn andre, tenk på det før du evt kjøper vindmølle.

Redigert av frankD (see edit history)

Mitt inntrykk er at båteiere generelt prioriterer flere fot eller mer utstyr som bruker strøm hvis det er noen kroner til overs. For å si det slik så tror jeg ikke båtene hadde blitt bedre utstyrt med hensyn til energiproduksjon om Hk avgiften hadde blitt fjernet.

Hvis dere ser på hva produsenter av typisk langturbåter har på sin utstyrsliste så vil dere se hva som er fornuftig å investere i. Full pakke består som regel i ekstra dynamo på motor, targabøyle med tilstrekkelig solenergi, vindgenerator og brenselcelle.

Alt dette kan man bytte bort mot et par tre fot ekstra.

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...