Jump to content

Nødsignaler - Hva Er Viktigst?

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har tenkt å kjøpe litt ekstra nødsignaler i og med at vi med nye båten kommer til å legge ut på litt lengre turer (vi holder oss stort sett langs kysten - men Risør-Fjellbacka kan vi legge ut på)

Sånne "pen light" raketter har jeg avskrevet etter at jeg en nyttårsaften langt inni skauen så at de grønne og hvite nesten ikke går over tretoppene (regner med at de røde er like).

Så jeg har bestemt meg for litt "tyngre skyts" - som denne f.eks (Maritim - ca. 270 kr/stk)

Bilde

En del av de "standardpakkene" som Watski og Seatronic selger inneholder mye røyksignaler og lite nødrakketer.

Bilde

INNENSKJÆRSSETT

Benyttes av båter i trafikk innenskjærs eller innen synshold fra kyst. Settet består av 2 røde håndbluss 16802-2 og to røyksignaler 16805.

Watski har også et annet sett:

Bilde

KYSTNÆRT SETT

Til bruk på større lystbåter ved kystnær trafikk og i skjærgårder. Settet består av 2 røde fallskjermraketter 16800-1, 2 røde håndbluss 16802-2 og to røyksignaler 16805.

Etter min mening er det viktigere med nødrakettr (fallskjermbluss) enn røksignaler/håndbluss fordi rakettene gir signal i lys og mørke, og de signaliserer over større distanse. Det siste er kanskje det viktigste. Et håndbluss forsvinner fort bak en holme om båten ikke er så høy.

Således er tanken min å ha 3-4 gode fallskjermbluss ombord, og kanskje et par røyksignaler. Tenker jeg helt feil her?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Signalpenn er for korthlod, du er f.eks på en holme og helikopter/båt nærmer seg...

Nødrakett er sorten for og varsle omegnen at noen er i nød. Sees på LANGT hold!

Begge ting er kjekt og ha. tre fire raketter og en signalpenn tilgjengelig så ligger en greit an.

I familiens gamle rana 17 hadde vi følgende liggende i en 20x20cm vanntett pose. dødmanssbryteren(da måtte vi dra hele ruklet med uansett!/ signalpenn og røde"skudd" samt plast morakniv i hylse, Det er ting som er kjekt ogha i en jolle/åpen båt når ting skjer fort.

(PS vi hadde og i samme pose en innoljet fille med WD40 og litt vanlig olje som vi ALLTID tørka over påhengeren etter tur, mercuryen hadde alltid en oljehinne utvendig. da vi solgte den var den som NY!

Anbefales! (i tillegg til vanlig service intervall invendig.)

Når vi seilte heim båten vår frå Halden, kjøpte vi inn rakettar og bluss. I tillegg til det som finst i flåten, meiner eg at vi kjøpte eit sett med ein eller to fallskjermbluss, samt eit par-tre håndbluss. I tillegg har vi VHF i båten.

Vi bruker først VHF- om denne er operativ. Neste skritt er fallskjermblusset, som varslar dei som ser det om at ein eller annan stad her ute er det nokon som treng hjelp.

Når Helikopteret heng over oss / vi ser fartøy som leiter, fyrer vi av det første håndblusset for å visa kvar vi er, det siste sparer vi til dei er kloss ved.

Dei som er profesjonelle på assistanse kan fortelja om prosedyren vår er heilt vill, eller om det er fornuft i planen.

Elles har eg høyrt frå folk som har flåte at dei ber om å få tilbake rakkettar og bluss når flåten blir sjekka. Tanken er at det er betre med mange rakettar som er utgått på dato, enn få som ikkje er gått ut.

Planen høres sikkert bra ut, men marginene er kanskje litt små ? Hva om ingen ser din første rakett / bluss ?

Hva koster egentlig disse fallskjerm rakettene ? Strengt tatt ville jeg hatt 3-5 stk trur eg..

Suzuki

267,- pr stk hos Maritim. Og disse skal vel skiftes ut hvert annet år eller noe slik, så det utgjør vel en god tusenlapp hver gang i så fall. Hvis man ferdes mye langt til havs så kan vel en slik mengde ha noe for seg, men for oss som stort sett holder oss innaskjærs så velger jeg å tro at andre ting bør havne høyere på prioriteringslisten. Jeg ville for eksempel heller investert i en VHF, som jeg heller ikke har, før jeg ville vurdert å investere i en større rakettsamling som uansett må skiftes ut relativt ofte.

Men dette må vel være opp til den enkeltes vurdering, ut fra hvor og under hvilke forhold man benytter båten. Strengt tatt så er det jo svært mye sikkerhetsutstyr jeg burde hatt ombord, men alt tar plass og alt koster penger desverre. Og i en 24 fots båt så er ikke plassen direkte ubegrenset, for å si det sånn :sad: . Så det blir til at man tar en skjønnsmessig vurdering av hva man MÅ ha med og hva som kan unnværes. Går ut fra at flere har det sånn..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

267,- pr stk hos Maritim. Og disse skal vel skiftes ut hvert annet år eller noe slik, så det utgjør vel en god tusenlapp hver gang i så fall. Hvis man ferdes mye langt til havs så kan vel en slik mengde ha noe for seg, men for oss som stort sett holder oss innaskjærs så velger jeg å tro at andre ting bør havne høyere på prioriteringslisten. Jeg ville for eksempel heller investert i en VHF, som jeg heller ikke har, før jeg ville vurdert å investere i en større rakettsamling som uansett må skiftes ut relativt ofte.

Sånn har jeg tenkt også. VHF`en er på plass, samt at jeg har MANGE av disse patronene som skytes opp med signalpenn. Tanken er at det er bedre med noe, enn med ikkenoe. Selv om signalpenn har sine begrensninger, har jeg vurdert at det er bedre å ha signalpenn utstyr, enn bare å ønske seg fallskjermraketter..

Suzuki

No boat needed..

Planen høres sikkert bra ut, men marginene er kanskje litt små ? Hva om ingen ser din første rakett /

Kunne vore frista å skriva at «då kjem eg i avisa på betalt plass» :sad:

Mengda «fyrverkeri» er ein kombinasjon av øknomi og nytte. Innafor eit avgrensa budsjett må eg prioritera. Når rakettane går ut på dato, kjøper eg like mange nye, men har dei gamle i reserve.

Ellers er jo VHF-en førstevalget ved sending av naudmelding, så det rette spørsmålet blir slik: Kva om ingen høyrer naudkallinga på VHF eller ser den første raketten?

Å ha tilstrekkelig med nødsignal ombord blir vel en balansegang mellom hva man trenger i forhold til de farvann man beveger seg i og det å være et flytende kruttdepot.

Selv hender det at jeg beveger meg utaskjærs, og jeg har en fallskjerm, et røksignal (stort), 2 handbluss og en signalpenn med 9 skudd. I tillegg har jeg nødpeilesender foruten VHF.

Å skifte ut rakettene annet hvert år i lystbåt, mener jeg er unødvendig. De holder i hvert fall i 4 år hvis de blir lagret tørt. Røyksignal er meget viktig ved søk fra fly.

Husk å fyre opp herligheta i le.

Popeye

Å ha tilstrekkelig med nødsignal ombord blir vel en balansegang mellom hva man trenger i forhold til de farvann man beveger seg i og det å være et flytende kruttdepot........ De holder i hvert fall i 4 år hvis de blir lagret tørt. Røyksignal er meget viktig ved søk fra fly.........Husk å fyre opp herligheta i le.

Er vel et flytende kruttdepot da.... :yesnod: ...

6 x Rød - Falskjerm

3 x Hvit - Falskjerm (anti kollisjon)

4 x Rød Bluss

3 x Røyksignaler (2x Flytende)

2 x Fargepulver

9 x lysstaver i tre farger .... hvit, rød, grønn

I tillegg har jeg "Grab Bag" med

2 x Redningsvester

3 x Rød - Falskjerm

1 x Hvit - Falskjerm

3 x Rød Bluss

2 x Røyksignaler (2x Flytende)

2 x Fargepulver

6 x lysstaver i tre farger .... hvit, rød, grønn

1 x Kniv

1 x VHF + ekstra batterier

Litt Småverktøy og førstehjelp ...

Pluss hva som er i redningsflåten....

Men så er kyststrekningen her litt utsatt ....

Vedr. lagringstid, så er det vanligvis 3 år, men jeg regner med at jeg beholder de "gamle", og kjøper en av hver hvert år, som vil da til enhver tid bety at jeg minst vil ha 3 som vil være "in date" etter tre år.... alt lagres tørt i vanntett boks/container ... og lett tilgjengelig....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Joda, skal være enig i at 1 fallskjerm er i minste laget, så jeg bør vel oppdatere kvantumet litt.

Men poenget mitt var å avpasse mengde etter behov.

Man skal jo sove trygt om natta også :sleep:

Hvordan er det forresten å lagre batterier og raketter sammen?

Det har jo hendt at de har livnet til uten forvarsel, særlig Lithium.

Popeye

Divemaster: Det var jammen mye. Håper at du har våpenskap ombord :wink: Men i prinsippet er jeg enig med deg - bedre å være på den sikre siden.

Ja, kanskje mye, men;

1) Det var en "liten" investering i forhold til kostnaden av båten..

2) Jeg skulle krysse en del landegrenser, og nokså vanskelige kyststrekninger med mye trafikk ... kollisjonsfare mao...

3) Planlegger å krysse Nordsjøen

Hvordan er det forresten å lagre batterier og raketter sammen?....Det har jo hendt at de har livnet til uten forvarsel, særlig Lithium.

Batterier + VHF i egen boks....(tupperware) Batteriene vakumpakket separat inne i boksen.... som har formgitt skum slik at alt ligger separat, og kan ikke flytte på seg.... VHF batteriene som står i er sikkret "AV", med gummi biter på + kontakten.

Jeg skal også lage med en slik "grab bag" med det mest nødvendige sikkerhetsutstyret. Skal ha nødraketter, 1. hjelp, kniv og en bærbar VHF i denne. Og den skal ligge på et lett tilgjengelig sted.

Føler forøvrig at jeg har sikkerheten i høysete. Siste skudd på stammen er at vi har bestilt redningsdrakter til familien ombord. Dette er den type HH passasjerdrakter jeg har spurt om i en tidligere tråd. Redningsflåte har vi ikke - men vi har gummibåt bakpå.

På redningsvestene til de voksne har vi i tilegg "flash" lamper som tennes automatisk ved konakt med vann. (ca. 250 kr/stk på Seatronic). Ganske kjekke ettersom de pakkes inn i de oppblåsbare vestene.

Bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...