hanto1 Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Kanskje frekt men, installere 19 år gammelt kjøleskap er ikke særlig lurt. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Hvis du får det gratis, kan du vurdere det. Det har ingen salgsverdi. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Roger jo Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 I 2009 logget jeg dette. da kjøleskapet var eneste forbruker fra B - banken. Har en Steca PR 1515 15A regulator og et Isotherm 85 ltr ASU skap. På 30 dager i ferien var forbruket til kjøleskapet 876Ah ut av B- bankeneller 29,2 Ah på 24 timer. i snitt 1,2166Ah" Har også funnet ut at når fryseboksen er tom sparer en strøm med å slå over til manuell kjøring, men da får en ikke isbiter i drinken. Fin måte å avrime fryseboksen på. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
benny bomsterk Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Kanskje frekt men, installere 19 år gammelt kjøleskap er ikke særlig lurt. Du tenker at kompressor eller annet snart går føyka? Eneste grunn jeg vurderer brukt er økonomien. Disse skapene koster 4-5000,- nytt. Synes det er dyrt jeg... Hvis du får det gratis, kan du vurdere det. Det har ingen salgsverdi. 1000,- kr er prisen... Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Helt enig i at 12v kjøleskap er uforskammet dyrt sammenlignet med hva man får til samme pris til hjemmebruk. Men som du selv antyder; det kan jo ryke et eller annet ganske snart etter at du evt har overtatt det. Derfor mener jeg at verdien er minimal. Men hvis du får selger med på å gi f.eks. 3 måneders garanti, så får du jo installert det og tatt det i bruk. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
benny bomsterk Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Takker for råd! For se hva jeg gjør... Men strømforbruk er altså ok selv på eldre skap? Strømforbruk er jo også en avgjørende faktor. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 .. Men strømforbruk er altså ok selv på eldre skap? Nei, på ingen måte. Sjekk hvilken kompressor som står i først. Sitér dette innlegget Link to post
benny bomsterk Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 OK! Er det Danfoss kompressor det bør være? Hvilken som helst Danfoss, eller en bestemt modell/årgang? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Danfoss BD35 eller BD50. HUsker ikke hvilket år de kom på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
benny bomsterk Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Takker;-) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Men strømforbruk er altså ok selv på eldre skap? Strømforbruk er jo også en avgjørende faktor. Strømforbruket er også avhengig av hvor tett skapet er. Spesielt pakningene i døra har en tendens til å bli dårlige og utette. Jeg er i ferd med å kaste ut et Coolmatic kjøleskap som er under 10 år gammelt. Grunnen er at skapet er generelt dårlig. Spesielt dårlige materialer i innredning, samt dårlig pakning i døra. Dette gjør at skapet går uforholdsmessig ofte, og bruker mye strøm. -------------------------- Sendte en mail til Marineshop for en tid tilbake for å prøve å finne ut om noen av de alternative skapene jeg vurderer har større kompresor enn andre, men fikk bare et sånn passe svar. Ikke så mye nytt der, dessverre. Det er ikke bare kompressor størrelsen som gjør hvor mye en kompressor kan gi av kulde. Det går også an å tune opp kompressoren så den gir bedre effekt. Men det stemmer at det er større kompressorer på de store skapene. BDF50 er brukt på mange av skapene. Dometic/Waeco Kjøleskapene er testet med høye omgivelsestempraturer og fungerer utmerket under trope lignende forhold. Sitér dette innlegget Link to post
benny bomsterk Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Strømforbruket er også avhengig av hvor tett skapet er. Spesielt pakningene i døra har en tendens til å bli dårlige og utette. Jeg er i ferd med å kaste ut et Coolmatic kjøleskap som er under 10 år gammelt. Grunnen er at skapet er generelt dårlig. Spesielt dårlige materialer i innredning, samt dårlig pakning i døra. Dette gjør at skapet går uforholdsmessig ofte, og bruker mye strøm. Interessant. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 her er en artikkel om kjøleskap Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
benny bomsterk Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Danfoss BD35 eller BD50. HUsker ikke hvilket år de kom på markedet. Det står en "coolmatic rd40e" kompressor i det skapet jeg vurderte. Det er nå flere argumenter for at jeg heller bør spare til et nytt skap... Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 23.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2015 Sendte en mail til Marineshop for en tid tilbake for å prøve å finne ut om noen av de alternative skapene jeg vurderer har større kompresor enn andre, men fikk bare et sånn passe svar. Ikke så mye nytt der, dessverre. Heisan! Vurderer å gå til anskaffelse av Waeco/Coolmatic på minst 108 liter. Er derfor spent på hva du fant ut og hvilket valg du gjorde. Hører også gjerne erfaringer fra andre på dette merket... Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 24.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2015 Jeg endte opp med Isotherm sitt skap på 130 liter. Mest på grunn av den innvendige plassen i skapet. Waeco sitt på 108 liter er betydelig mindre, og synes innredningen ikke passet oss noe særlig. Vi vurderte begge skapene opp mot hverandre, og spesielt kona mente vi burde ta det største. Og det har vi ikke angret på. Plass til ting som bør holdes kjølig om sommeren får en nesten ikke nok av. Spesielt i ferien. Strømforbruket er som forventet. Ca 4A når det går. Men det nye skapet går mye mindre enn det gamle slitte Coolmatic skapet, så det totale forbruket er en del mindre nå. Har et 50W solcellepanel, og på dagtid om sommeren holder dette panelet fint unna for strømmen som kjøleskapet trekker. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 24.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2015 Ok, takk for svar.. Det er en del ting med Coolmatic sitt skap på 108 liter som gjør at det frister meg. Ikke minst stor og effektiv fryser og utseende. Årsaken til at jeg avventer er usikkerhet på kvaliteten i forhold til Isotherm. Kompressoren er fra samme leverandør, men holder selve skapet mål...kvaliteten på isolasjonen, dør og pakninger? Hvis noen har noe å tilføye på disse punktene så blir jeg takknemlig.. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 (redigert) Jeg har Vaeco 140 liters med den store Danfosskompressoren. Fornøyd etter at jeg fikk byttet styringsenheten/egulatoren på garantien. 45-kompressoren har god kapasitet og relativt liten gangtid for å holde temperaturen Hei REM! Ser at du har erfaring med forskjellige skap så jeg må bare spørre deg om hvordan du er fornøyd med Waeco-skapet i forhold til Isotherm? Er det ting du misliker med Waeco, og hvordan vurderer du kvaliteten? Takknemlig for svar... Redigert 26.Januar.2015 av Medusa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 Godt fornøyd med mitt Weaco 140 liters skap. Måtte bytte styringselektronikken ganske raskt, men det gikk på garantien. Mer tilfeldig at jeg endte opp med Waeco, men det var faktisk den eneste leverandøren som tilbød Danfoss BD50 kompressor i 140 -liters klassen. BD50 var det eneste kravet jeg stilte til skapet bortsett fra at det måtte passe innunder benkhøyden på 90 cm. Skapet virker mer forseggjort enn konkurrentene, men har en høyere pris. Kan ha med BD50 kompressoren å gjøre? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Medusa Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 Takk for svar! Det høres bra ut...jeg går nok for Waeco. Det neste spørsmålet blir jo om vi skal gå for 110 eller 140 liter, men det må jeg vel ta med fruen på kammerset. Ulempen er jo at strømforbruket blir noe høyere, men det er selvfølgelig kjekt med den ekstra plassen. En annen ting...hva er den store fordelen med BD50 kompressoren, som du nevnte? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 BD50 er kraftigere enn BD35 som vel er alternativet. Den store fordelen er at den ikke trenger å gå så mye for å holde temperaturen, noe som gir lavere strømforbruk. Mitt tips, velg det største skapet du kan finne plass til. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Medusa Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 Takk for tips...det skal jeg ta med i min vurdering... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 Tja, ville helt klart hatt ett skap som er godt isolert og klarer seg med en BD35 kompressor. BD50 bruker nesten det doble med strøm når den sviver. Isotherm 130 liter skapet klarer seg med BD35 og har et meget akseptabelt snittforbruk. Jeg ser ingen grunn for stor kompressor hvis det er unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Et skap med liten kompressor er kanskje billigere i innkjøp, men like korttengt som å velge en for liten motor til en planende båt. Motoren må gå for fullt hele tiden, støye, ha dårlig drivstofføkonomi og redusert levetid. Forøvrig har dagen i dag allerede blitt 4,5 timer lengre. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
NilsPils Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Jeg endte opp med Isotherm CR 130 INOX av den helt enkle, men kanskje for andre litt uvanlige, grunnen at jeg likte design og kvalitet mye bedre enn alle alternativene. Jeg droppet også den rustfrie innrammingen og fikk et meget stilrent interiør i Saowanee. Så får dere andre gjerne synes at jeg er litt gal. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.