Jump to content

Eberspächer Airtronic d5 er helt død, ingen feilkoder vises


snowbird

Recommended Posts

Min dieselvarmer er død

Det begynte med at den røk mye ved oppstart.Så stoppet den en stund etter at den var kommetopp til innstilt temperatur..måtte slå den av og så på igjen for å restarte den..

Varmeren er 1 år og med digital termostat.Har hatt den inne til reparasjon hvor mye sot ble fjernet og glødegittet byttet..

Etter det virket den ett døgn og nå er den helt død :-(

Er det andre som har hatt samme problem ? Det kommer ikke opp noen feilkoder på displayet

 

Link to post
Share on other sites

Hvilket display har du? Om du har det digitale så trykker du inn en knapp for å få opp feilkoden

 

Tipper at det er glødestiften som er gått. Tar ti minutter å bytte den og metallgitteret. Du må slette feilkodene før de. Starter igjen. Har du digotalsturingen gjør du det der også.

 

Tips: kjør varmeren på maks 10-15 minutter før du slår den av, da brenner den rein.

 

Om den ikke blir bra kan den borres opp, da blir den bedre. Må på verksted.

 

Rep håndbok ligger på termomarin.no. Her står alt du trenger, inkl alle feilkoder.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått varmeren tilbake, men fortsatt feil..går en stund og stopper.

får nå opp feilkode 48 som indikerer pumpefeil..

er airtronic bare søppel ?

 

Helt rett, bare søppel! Har aldrig opplevd noe verre dritt en D5 Airtronic!

Nå har eg skiftet alt! på min, det eneste som ikkje har sviktet er elektronikken/styring så det er vel neste på lista.

Eg har skifta viftemotor, diesel pumpe, overhalt viftemotor 2 ganger, skifta sikkert 20 glødestifter.

Nå er det havari på stiften igjenn... eg spyr, dette er siste reperasjon på denne!!! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Kan egentlig ikke skjønne hvorfor mange er så plaget med disse varmerne. Jeg har hatt 3 kjøpingsnye Eberspacher dieselvarmere siden 2007, og ikke hatt problemer med noen av dem. Tvert imot velger jeg ikke noe annet nettopp på grunn av den fine reguleringen og den problemfrie driften.

 

Jeg byttet 1 stk. dieselpumpe på den ene, men det var en ren stdby varmer i en båt med 2x100% varmere og årsaken var enkelt og greit for skjelden bruk slik at pumpa satte seg da jeg benyttet den andre som mastervarmer. Så det anser jeg som min egen feil.

 

Ellers har de fungert prikkfritt men jeg er nøye med å ikke kjøre de på lavlast samt blåse rent før stopp. Muligens er det mange dårligere selgere her som anbefaler/selger/installerer for store varmere til kundene sine. Noe som automatisk vil føre til lavlastkjøring og problemer med varmeren. Moralen må være å IKKE velge en for stor dieselvarmer til båten.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg leser her, tyder det på at nyere Eber D5 har problemer.

Denne varmeren er, etter hva jeg har fått med meg, fremdeles av gammel teknologi.

 

Jeg har hatt D5 fra 97 som jeg hadde i 10 år uten problemer og nå har jeg to D4 som har gått helt prikkfritt i to år.

 

D4 oppleves som mye stillere, renere og generelt bedre varmer enn D5.

Link to post
Share on other sites

Kan egentlig ikke skjønne hvorfor mange er så plaget med disse varmerne. Jeg har hatt 3 kjøpingsnye Eberspacher dieselvarmere siden 2007, og ikke hatt problemer med noen av dem. Tvert imot velger jeg ikke noe annet nettopp på grunn av den fine reguleringen og den problemfrie driften.Jeg byttet 1 stk. dieselpumpe på den ene, men det var en ren stdby varmer i en båt med 2x100% varmere og årsaken var enkelt og greit for skjelden bruk slik at pumpa satte seg da jeg benyttet den andre som mastervarmer. Så det anser jeg som min egen feil.Ellers har de fungert prikkfritt men jeg er nøye med å ikke kjøre de på lavlast samt blåse rent før stopp. Muligens er det mange dårligere selgere her som anbefaler/selger/installerer for store varmere til kundene sine. Noe som automatisk vil føre til lavlastkjøring og problemer med varmeren. Moralen må være å IKKE velge en for stor dieselvarmer til båten.

 

 

Så lenge ikkje varmeren soter må det vere en fordel at den den går med lavlaster, vist den går med 5000 rpm kontra 10 000 rpm, dobbler man lager/ børste slitasje??? denne påstanden betviler eg sterkt, at forhandlere gjemmer seg bak denne unnskyldningen for dei leverer noe drittvarmere liker eg dårlig.

Har foresten nettopp vert nede å skifte ny glødestift, igjenn.........nr.4 på eit år!( 500 pr stk+ glødegitter)forbanna dritt!! EG ER SÅ LEI DENNE VARMEREN :headbang:

Link to post
Share on other sites

Kanskje denne avgiftfrie farvet dieselen som kan være rota til mange problemer?

Alternativt om vanlig avgiftsbelagt diesel benyttes, kan denne også lage problemer, i og med at denne i stor grad er blandet med biodiesel ( 5 - 7 %)?

 

Bare noen tanker, da siden min egen eldre D1 nekter å gå på noen av disse 2 alternativene.

Link to post
Share on other sites

Så lenge ikkje varmeren soter må det vere en fordel at den den går med lavlaster, vist den går med 5000 rpm kontra 10 000 rpm, dobbler man lager/ børste slitasje??? denne påstanden betviler eg sterkt, at forhandlere gjemmer seg bak denne unnskyldningen for dei leverer noe drittvarmere liker eg dårlig.

Har foresten nettopp vert nede å skifte ny glødestift, igjenn.........nr.4 på eit år!( 500 pr stk+ glødegitter)forbanna dritt!! EG ER SÅ LEI DENNE VARMEREN :headbang:

Så må du vel definitivt ha en feil i systemet. Er du sikkert at installasjonen er utført i henhold til installasjonsinstruksen? Det er nemlig en rekke ting å ta hensyn til her og som skal ihensyntas under montasjen.

 

Forøvrig er det ikke på lager eller børster du får problemene her uavhangig av om du kjører på lavlast eller fullast. De tåler titusenvis av timer uten krøll. Det er i dieselsupply- / luftsirkulasjon- / brennkammerdelen problemene oftest kommer så det er her du må fokusere.

 

Jeg er forøvrig ikke forhandler men har som nevnt flere tusen problemfrie driftstimer på nye Eberspacher varmere de siste årene og kan bare si deg med sikkerhet at lavlastkjøring er "no good". På dette som på det meste annet forbrenningsutstyr. Få varmeren reparert, sjekk hele installasjonen din og verifiser mot instruksjonen før du setter den i drift igjen og tenk over driftsmønsteret for hvordan den benyttes så tar nok dette seg på tak.

Link to post
Share on other sites

Så må du vel definitivt ha en feil i systemet. Er du sikkert at installasjonen er utført i henhold til installasjonsinstruksen? Det er nemlig en rekke ting å ta hensyn til her og som skal ihensyntas under montasjen.

 

Forøvrig er det ikke på lager eller børster du får problemene her uavhangig av om du kjører på lavlast eller fullast. De tåler titusenvis av timer uten krøll. Det er i dieselsupply- / luftsirkulasjon- / brennkammerdelen problemene oftest kommer så det er her du må fokusere.

 

Jeg er forøvrig ikke forhandler men har som nevnt flere tusen problemfrie driftstimer på nye Eberspacher varmere de siste årene og kan bare si deg med sikkerhet at lavlastkjøring er "no good". På dette som på det meste annet forbrenningsutstyr. Få varmeren reparert, sjekk hele installasjonen din og verifiser mot instruksjonen før du setter den i drift igjen og tenk over driftsmønsteret for hvordan den benyttes så tar nok dette seg på tak.

 

Der meget merkelig at lager på min viftemotor var helt steike gåen etter bare noen få tusen timer da?

Ingen ting hadde vert bedre en fått varmeren til å vare, men eg har mine tvil

Varmeren er instalert etter instruksjonen med tanke på slangelengde, dimensjoner, opne løp osv.

Eit annet problem er at motorene ikkje er ment å opnes, eg måtte brekke opp liminga på forbrenningsluft viftehjulet for å klare å skifte lagera, Nå i høst var der ikkje mer å hente, då var slitebana til børstene omtrent helt vekkslitt

Min varmer er ikkje for stor til båten, denne står i en femtifoter på ca25 br.tonn, den er heller i minste laget når det er kaldt, og den går vel heller sjelden med lavlast, i hvertfall vinterhalvåret

Men for all del, vist noen har tips om hvordan eg skal få hendelse til virke mer en en måne eller to avgangen, så må dei skrike ut

Redigert av zoltan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har utvilsomt dine lager hatt en alt for kort levetid. Normalt bør man forvente minst 20-40 000 timer på slike lagre.

En trend man dessverre i stadig større grad ser er at utstyret blir mindre og mindre tilgjengelig for vedlikehold som lagerbytte, bl.a. som følge av nyere støpemetoder og andre sammenstillingsmetoder. Om slitebanen til børstene er helt utslitte (i rotoren anter jeg?) må du vel ha brukt et anseelig antall børster for å få dette til, eller er det første settet som står i?

 

Det høres ut som om du har fått en ekte mandagsvarmer, for min erfaring er definitivt ikke dårlige med disse varmerne. Men problemer fra tid til annen hører man stort sett om alle merkene, og jeg har liten tro på at enkelte er så mye bedre enn andre. Ville vel muligens spandert kronene på en full gjennomgang på et Eber-verksted med deretter garanti og sett om dette hjelper der de kan benkkjøre utstyret og sjekke alle parametere. Stort sett kan vel det meste leses ut av styringsmodulen vedr. driftsparameterne den tiden varmeren har vært brukt.

Link to post
Share on other sites

Min varmer ble byttet etter tre år pga ulyd i lager i vifta i forbrenningskammeret. Vi slet litt med soting og glødestiftbrudd. Heldigvis er varmeren montert slik at det bare tar fem minutter å bytte. Har alltid reservedeler ombord.

 

Varmeren vi har ombord nå er en fabrikksoverhalt. Har lært at vi ikke lusekjører den. Og alltid full guffe i minimum ti minutter før den slås av.Til vårt bruk er den for stor om sommeren, hadde hlot med en D4, mem om høsten trengs den.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje denne avgiftfrie farvet dieselen som kan være rota til mange problemer?

Alternativt om vanlig avgiftsbelagt diesel benyttes, kan denne også lage problemer, i og med at denne i stor grad er blandet med biodiesel ( 5 - 7 %)?

 

Bare noen tanker, da siden min egen eldre D1 nekter å gå på noen av disse 2 alternativene.

 

Jeg har en D4 Og kjører den med jevne mellomrom på lampeplje for å få renset ut sot og kjører den aldri på annet en Autodiesel . De problemene jeg har hatt er en defekt pumpe og grums i filterene spesielt det som står i pumpen .

Nå kjører jeg med egen tank til brenneren og aldri hatt problemer etter det :thumbsup:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Da har utvilsomt dine lager hatt en alt for kort levetid. Normalt bør man forvente minst 20-40 000 timer på slike lagre.

En trend man dessverre i stadig større grad ser er at utstyret blir mindre og mindre tilgjengelig for vedlikehold som lagerbytte, bl.a. som følge av nyere støpemetoder og andre sammenstillingsmetoder. Om slitebanen til børstene er helt utslitte (i rotoren anter jeg?) må du vel ha brukt et anseelig antall børster for å få dette til, eller er det første settet som står i?

 

Det høres ut som om du har fått en ekte mandagsvarmer, for min erfaring er definitivt ikke dårlige med disse varmerne. Men problemer fra tid til annen hører man stort sett om alle merkene, og jeg har liten tro på at enkelte er så mye bedre enn andre. Ville vel muligens spandert kronene på en full gjennomgang på et Eber-verksted med deretter garanti og sett om dette hjelper der de kan benkkjøre utstyret og sjekke alle parametere. Stort sett kan vel det meste leses ut av styringsmodulen vedr. driftsparameterne den tiden varmeren har vært brukt.

 

Tja lagerene burde vel holdt noen timer til kansje, men dette er små lager som snurrer veldig fort og dei har jo heller ikkje tilgang på olje

20-40 000 timer er vel trykksmurte lager om operer i eit heilt annet turtalsområde, eg veit vi har 40 000 timer på i serviceinterval på PTO lagera på gira vi lager på jobb, men dette surrer med 1500rpm, på innput akslingene i gira er intervalet hele 96 000 timer, dei snurrer 3-400rpm.

Så eg tror nok turtal er litt avgjørende faktor her.

Børstene har faktisk ikkje vert skiftet, ja ikkje før i høst når heile vifta vart skifta, dei er jækla lange når dei er nye, men under

siste operasjon var dei nesten vekk.

Tror nok ikkje eg tør å koste på meir på denne varmeren, neste major breakdown nå så blir det en kabola, som er laget for meir permanent

kjør, En Eber funker sikkert fint i en lystbåt, men som oppvarming på meir permanent basis trur eg meir på pyro, refleks, kabola lignende ting

Link to post
Share on other sites

Pyro og Eber er to vidt forskjellige ting så der kan man ikke sammenlikne hverken diseselforbruk eller feilfrekvens. Periferihastigheten på små lager er ikke større enn på store lager uansett turtall så dette har ingenting med levetiden å gjøre. Engangssmurte lager med 40 thsr på levetidsestimatet fungerer fint. Tenk bare på defrosteren i en hviket som helst bil. Hvem har vel problemer med den??

Link to post
Share on other sites

Er fremdeles fri for varmer som fungerer...den går en halvtime og stopper..starter den på ny og den går ny halvtime..blir kaldt på morgenen uten fyringsvakt :-(..

anbefaler ingen til å kjøpe ebersprecher d5 airtronic

 

Jeg var borti liknende problem i en båt jeg jobbet på for noen år siden. Der viste det seg at det var for mye motstand i luftsystemet og at temperaturen i varmeren ble for høy. Vi endret litt på slangene og monterte en ekstra dyse så var problemet løst. Den varmeren hadde fungert fint et par sesonger slik den var montert, men når den blir eldre og forbrenningen ikke er fullt så bra ble den høye motstanden i kanalene, kombinert med mye bruk på lavt turtall plutselig et problem. Anbefaler deg å forsøke å koble fra slangen, evt. bare føre varmen i en kort slange og se om den fortsetter å stoppe da. Hvis den ikke gjør det er det stor sannsynlighet for at kanelene dine har for mye motstand. Du kan også måle med et steketermometer ved utgangen av varmeren, men jeg husker ikke hva makstemperaturen skal ligge på der. Tror det står i instruksjonsboka til varmeren. lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...