Jump to content

Eberspächer Airtronic d5 er helt død, ingen feilkoder vises


snowbird

Recommended Posts

Tuller du????

Må ha forbruksbank på lekter med det forbruket.

 

Bitteliten har det i jolla :giggle: Det er grunn til at du trenger over 100 hk i jolla på 8 fot :lol::lol:

 

Ellers er det slutt på utfordre til jollekonkurranse, hans sin stiller i

dopet klasse! :sad:

 

Men enig med Bitteliten. Vi bruker ikke dieselvarmer natten over. Tar ikke sjansen selv med Co varsler

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

Om du sover med varmeren på skal du være glad for at du fortsatt er blant oss. En av de få tingene jeg hører om der jeg lurer på om folk er helt vel bevarte. CO forgiftning er en stor fare her.

 

En dieselvarmer er ikke en elektrisk ovn som står å lunker litt. Den er lagd for å raskt å varme opp et rom - ikke kontinuerlig bruk. Da får du heller skaffe deg en el ovn. Vi har det ombord til nattvarme på kalde dager. To stk 250W oljefylte kaminer - som går via inverter om vi ikke har landstrøm.

 

Folk påstår med jamne mellomrom her på BP at å sove med dieselvarmarar er omtrent like farleg som å spele russisk roulette. Men eg har framleis til gode å høyre om ei einaste sak der nokon har døydd av dieselvarmaren i båten sin. Kjenner du til nokon slike episoder?

Trur nok ganske mange (dei fleste) som bur i båt brukar dieselvarmar utan nemneverdige problem heile vinteren. Sjølv har min tikka inn ca 10.000 timar dei siste vintrane. Skur han på i oktober og skrur han av i mars.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post

Har ikke regnet ut Ah engang

500 W blir drøyt 40 A. Hadde ikke fått sove med amperemeteret mellom 40 og 50.

 

Sover bedre med eberen på da, men jeg slår av den i salongen når jeg går til køys.

Deilig med 20°C på badene om morgenen.

 

Med den kvaliteten som er på elektriske varmeovner, ladere og annet 220V elektrisk tror jeg eberen er trygg i forhold.

Noe misforstått at CE-merkingen skal erstatte NEMKO-godkjenningen

Link to post

-Steinsvik sover med varmeren på, andre mener det er en dødsfelle...

 

Jeg vil tro at dersom selve varmerenheten er montert i et rom som er helt adskilt fra cabinen og alt annet under dekk, samt at den henter ventilasjonsluft fra et sted så den ikke kan trekke inn forurenset luft, så tipper jeg at man kan sove godt om natten.

 

I en seilbåt jeg vurderer å kjøpe, er det montert Wallas1800Sail under aktre benk i cockpit. Ventilasjonsluften hentes fra cabinen tror jeg. Dersom det oppstår røyk eller dieseldamputvikling ut fra selve varmeren vil dette holde seg i rommet og ikke spre seg inn i cabinen. Eksosgjennomføringen går ut akterspeilet.

Er enheten montert f.eks på toalettrommet er det vel større fare for at forurenset luft sprer seg under dekk om noe går galt.

 

I Grandezzaen er det montert en Wallas 40D i et skott hvor røykutvikling fort kan spre seg i båten under dekk. Jeg har opplevd at den "klikket" og kraftig røyk/dieseldamp spredde seg i skottet og opp i salongen oppe. Røyken seg ut fra forbrenningsluftinntaket.

 

Om man tar forhåndsregler, monterer enheten som man ville gjort med en gassbeholder, så sover man nok godt.

 

da gjenstår kun faren for brann med åpen ild.

Link to post

når en skaffer seg en varmer er det for å kunne bruke den døgnet rundt..Hvis ikke den er

til å stole på som varmekilde på natta, så ser jeg det som bortkastede penger

er alle diesel luftvarmere av like dårlig kvalitet som airtronic ?

Godt spørsmål, jeg lurer på det samme, er her noen med Webasto el. som faktisk bruker den noe, da tenker jeg mer som til permanent oppvarming som i

en bobåt :confused: Desse som uttaler seg etter å ha brukt varmeren "5 ganger" pr. sesong kan neppe vite hva di snakker om.

Link to post

500 W blir drøyt 40 A. Hadde ikke fått sove med amperemeteret mellom 40 og 50.

 

Sover bedre med eberen på da, men jeg slår av den i salongen når jeg går til køys.

Deilig med 20°C på badene om morgenen.

 

Med den kvaliteten som er på elektriske varmeovner, ladere og annet 220V elektrisk tror jeg eberen er trygg i forhold.

Noe misforstått at CE-merkingen skal erstatte NEMKO-godkjenningen

CE merking er kun en egenerklæring fra produsent om at produktet er i samsvar med gjeldende direktiver. Det er det eneste kravet som stilles til merking i dag av generelt elektrisk utstyr forutenom utstyr som omfattes av spesielle utstyrsklasser. NEKMO godkjenningen har forlengst falt bort som krav men noen produsenter benytter den alikevel som en uavhengig 3.parts vurdering av produkt opp mot regelverk. NEMKO er i dag en uavhengig testinstitusjon som er høyst oppgående selv om den tvungne testingen av elektromateriell gjennom regelverk som nevnt forlengst har falt bort.

 

Dieselvarmer brukes døgnet rundt, bl.a. i yrkesflåten i store doser av alle merker og jeg har enda tilgode å høre om noen som har omkommet av den. At installasjonen er skikkelig utført og i henhold til fabrikantens spesifikasjon tas som en selvfølge. Selv sover jeg ikke dårlig om natta om den er eneste oppvarmingsmiddel igang, men der 230v er tilgjengelig kjøres heller elektrisk oppvarming. Men jeg kjører IKKE generatoren om natta for å holde liv i elektriskvarmen så lenge dieselvarmeren er tilgjengelig.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...