Mr. Import Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Anbefales ikke bruke farvet diesel på disse varmerne. Bør og ikke stå for lenge heller, bør fyres opp ofte . Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Anbefales ikke bruke farvet diesel på disse varmerne. Bør og ikke stå for lenge heller, bør fyres opp ofte . har også hørt at det kan være lurt å kjøre den på lampeolje av og til. For å brenne seg "ren" Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Pyro og Eber er to vidt forskjellige ting så der kan man ikke sammenlikne hverken diseselforbruk eller feilfrekvens. Periferihastigheten på små lager er ikke større enn på store lager uansett turtall så dette har ingenting med levetiden å gjøre. Engangssmurte lager med 40 thsr på levetidsestimatet fungerer fint. Tenk bare på defrosteren i en hviket som helst bil. Hvem har vel problemer med den?? Selfølgelig er Pyro og Eber vidt forskjellige ting, men til permanent oppvarming vil eg anbefale en slik varmeløsing istedet for en hylende luftvarmer, eg for min del synes eg det ville det ville sett noe dumt ut med pipe på min båt, så eg vil gå for Kabola med vannboren varme. Angående defroster på bil, min audi har nå såvidt bikket 200 000km, det vil si med sintfart 35 km/t, ca 5700 t. Der er forøvrig defrosteren mer eller mindre gåen, også på min peugeot som har 160" på speedometeret rumler det fælt i vifta, det stemmer nok det med pereferihastigheten og små lager, men det er vel en forutsettning at den gitte levetiden er under optimale forhold, det er det tydelig vis ikkje i min Eber Vist du samenligner en Eber å en turbo på en bil, så er det vel same størelse lager,( SKF 608 i mange tilfeller) og eg har tilgode å se en turbo på en person bil holde 200" og i mange tilfeller er det glidelager, turboer med kulelager holder ikkje halvparten en gang, men det selsagt større laster på en turbo eller en eber . Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Dere som skriver at man ikke må bruke farget diesel. Har dere noen konkrete holdepunkter for dette, eller har dere bare hørt det fra noen? Min eber, riktignok en d4, går på vanlig suppe rett fra tankene. Den er atpåtil tilsatt Statoils superlurium som er anbefalt fra VP. Dette stoffet skal visstnok føre til mer soting i følge mekanikeren hos NNB... Eberen går som en klokke, og har aldri vært åpnet for renhold, og går på sjette året nå... Eneste jeg passer på, er å kjøre den på fullt i minimum femten minutter før jeg slår den av, hvis den har vært kjørt på lav fart. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Vestkystseiler Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 men det selsagt større laster på en turbo eller en eber . Det der må være dagens understatement. Turboen sviver vel en smule fortere rundt enn vifta på ebern. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 I går morges så bråstoppet min D5 og det var 14grader da vi sto opp så det var ikke perfekt tidspunkt. Røsket den ut og kjørte til vestfold elektrodiesel. 2400.- og 1,5time senere så var glødegitter, glødeplugg og pakningssett byttet. Den var gått 1555timer. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 1555 timar er jo berre drøye to månedar drift. Det høyrest svært lite ut før service! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bitteliten Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Glødegitter og sil skifter du "hur enkelt som helst" selv Enzo. Husk at det er 2 års garanti på Eberne Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 I går morges så bråstoppet min D5 og det var 14grader da vi sto opp så det var ikke perfekt tidspunkt. ......så var glødegitter, glødeplugg og pakningssett byttet. Fikk du noen forklaring på hva som hadde skjedd? Var det mye koks/sot å se?? Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 8.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Har inngått avtale med selger å bytte til D4 Dem har ikke funnet feil på min varmer, men den går bare 1/2 time hver gang jeg starter den.. Er og byttet pakning i brennkammer, og glødespiral og gitter Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 (redigert) Vil anbefale deg å isolere alle rør for å maksimere effekten av varmeren. Er ganske sikker på at seatronic har det du trenger. Også med D4 gjelder det å la den brenne seg ren før du stenger av. Opp på max i 10 minutter så slår du av. Redigert 8.Februar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 (redigert) Glødegitter og sil skifter du "hur enkelt som helst" selv Enzo. Husk at det er 2 års garanti på Eberne Glødegitter/sil har jeg bytte selv og også renset flere ganger så det er null problem, og glødestiften den bytter jeg på 3minutter max men nå stoppet varmeren helt og da er det ikke tid for å lefle selv, vi er avhengige av den varmeren. Den er 5år gammel Fikk du noen forklaring på hva som hadde skjedd? Var det mye koks/sot å se?? Pågrunn av pakning inne i varmeren så var det lekket litt sot over til ?? der det ikke skulle være osv men ellers så den fin ut, grunnen til stoppen var at gjødestiften var så kokset at den var brent av sa de. Vil anbefale deg å isolere alle rør for å maksimere effekten av varmeren. Er ganske sikker på at seatronic har det du trenger. Mitt problem er at jeg egentlig burde hatt en 3-4000W varmer, denne D5en går på tomgang i døgn etter døgn og da soter det ned, men isolering er supereffektivt, det vet jeg fra andre båter jeg har hatt, med slik glavaisolasjonsposer og doble rør (orig fra HR). Den varmer nesten mer enn jeg trenger så jeg trenger ikke isolere heldigvis Redigert 8.Februar.2012 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Siden vi er inne på Eber D5 lurer jeg på følgende: Noen få ganger spyr min 98 mod D5 ut myye hvit røyk like etter at den er blitt slått på. Det pågår ca 30-40 sekunder, deretter tenner den og går som vanlig. Og ja, varmeren går konstant på lav belastning, det blir for varmt ombord ellers. 5kW er for mye i en 38 fots seilbåt, selv midt på vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Typisk tegn på tett sil og sot. Anbefaler deg å rense. Og kjøre på fullt før du slår av Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Tett sil, altså glødegitter? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Ja, kjært barn har mange navn anbefaler å bytteglødestift og glødegitter. Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 9.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2012 Ny varmeren er kommet i drift. Var feil på digitalterm 801 nr 2 og. er tredje som er i drift nå.. Den som det aldri har vært feil på. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Fikk endelig ut fingeren og satte i gang med "overhaling" av varmeren (Eber_D5LC). De siste dagene har den brukt 4-5 min på å komme i gang, og spydd ut stoore mengder hvir røyk. Det var overraskende lite sot på stiften (egentlig ingenting å snakke om!!), men silen var desto verre! Den lot seg dessverre ikke rikke, men jeg fikk rengjort den sånn noenlunde (tror jeg da). Satte sammen igjen og lot varmeren gå på full guffe på den fineste fritidsparafin. Nå starter den som beskrevet i manualaen og røyker kun litt ved oppstart (kan jo skyldes WD40 som ble sprayet på silen?). Ser forresten at forgasserrens (?) anbefales av den canadiske importøren. Håper den fortsetter sånn til jeg får tid/anledning til å ta den ut for service. Tempen på eksosen steg forresten når jeg kjørte på parafin (ca 85 grader mot ca 80 på diesel) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Glødegitter og sil skifter du "hur enkelt som helst" selv Enzo. Husk at det er 2 års garanti på Eberne Uansett 5 års reklamasjonsrett:) 1. Natt i båten i år. Måtte skru av Ebern, da det ble 22 grader. Men hjem tidlig til skitur i morgen . Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
snowbird Svart 28.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Min nye varmer D4 fungerte i ca 2 uker..i natt stoppet den og får opp feilkode 52.. tror jeg skal hive ut airtronic varmeren og prøve et annet merke Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 http://termomarin.no/pdf/eber/Airtronic_D2_D4_hg_252069050000_stoer_SE_12633_01_2011.pdf Kan jo hende at feilen ligger et annet sted enn i varmeren også - feilkoden står beskrevet i dokumentet linket til her Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Min nye varmer D4 fungerte i ca 2 uker..i natt stoppet den og får opp feilkode 52.. Har du sjekket at du ikke har uren diesel eller vann i dieselen? Går pumpa som den skal? Behøver vel ikke spørre om du har gått tom for drivstoff.... Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 28.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Tror den er nedsotet..Tåler ikke å gå på lav effekt natta over.. Ifølge leverandør er varmeren ikke beregnet å gå over lengre tid ???? Fikk start på den igjen, men den røk mye ( hvit røyk) Er det noen som har erfaring med webasto luftvarmer.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Om du sover med varmeren på skal du være glad for at du fortsatt er blant oss. En av de få tingene jeg hører om der jeg lurer på om folk er helt vel bevarte. CO forgiftning er en stor fare her. En dieselvarmer er ikke en elektrisk ovn som står å lunker litt. Den er lagd for å raskt å varme opp et rom - ikke kontinuerlig bruk. Da får du heller skaffe deg en el ovn. Vi har det ombord til nattvarme på kalde dager. To stk 250W oljefylte kaminer - som går via inverter om vi ikke har landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 To stk 250W oljefylte kaminer - som går via inverter om vi ikke har landstrøm. Tuller du???? Må ha forbruksbank på lekter med det forbruket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.