Jump to content

Eberspächer Airtronic d5 er helt død, ingen feilkoder vises

snowbird

Recommended Posts

Pyro og Eber er to vidt forskjellige ting så der kan man ikke sammenlikne hverken diseselforbruk eller feilfrekvens. Periferihastigheten på små lager er ikke større enn på store lager uansett turtall så dette har ingenting med levetiden å gjøre. Engangssmurte lager med 40 thsr på levetidsestimatet fungerer fint. Tenk bare på defrosteren i en hviket som helst bil. Hvem har vel problemer med den??

Selfølgelig er Pyro og Eber vidt forskjellige ting, men til permanent oppvarming vil eg anbefale en slik varmeløsing istedet for en hylende

luftvarmer, eg for min del synes eg det ville det ville sett noe dumt ut med pipe på min båt, så eg vil gå for Kabola med vannboren varme.

Angående defroster på bil, min audi har nå såvidt bikket 200 000km, det vil si med sintfart 35 km/t, ca 5700 t. Der er forøvrig defrosteren mer eller mindre gåen, også på min peugeot som har 160" på speedometeret rumler det fælt i vifta, det stemmer nok det med pereferihastigheten og små lager, men det er vel en forutsettning at den gitte levetiden er under optimale forhold, det er det tydelig vis ikkje i min Eber

Vist du samenligner en Eber å en turbo på en bil, så er det vel same størelse lager,( SKF 608 i mange tilfeller) og eg har tilgode å se en turbo på en person bil holde 200"

og i mange tilfeller er det glidelager, turboer med kulelager holder ikkje halvparten en gang, men det selsagt større laster på en turbo eller en eber .

Dere som skriver at man ikke må bruke farget diesel. Har dere noen konkrete holdepunkter for dette, eller har dere bare hørt det fra noen? Min eber, riktignok en d4, går på vanlig suppe rett fra tankene. Den er atpåtil tilsatt Statoils superlurium som er anbefalt fra VP. Dette stoffet skal visstnok føre til mer soting i følge mekanikeren hos NNB...

Eberen går som en klokke, og har aldri vært åpnet for renhold, og går på sjette året nå... Eneste jeg passer på, er å kjøre den på fullt i minimum femten minutter før jeg slår den av, hvis den har vært kjørt på lav fart.

Mvh
Simon

Glødegitter og sil skifter du "hur enkelt som helst" selv Enzo.

Husk at det er 2 års garanti på Eberne

Glødegitter/sil har jeg bytte selv og også renset flere ganger så det er null problem, og glødestiften den bytter jeg på 3minutter max men nå stoppet varmeren helt og da er det ikke tid for å lefle selv, vi er avhengige av den varmeren. Den er 5år gammel

Fikk du noen forklaring på hva som hadde skjedd? Var det mye koks/sot å se??

Pågrunn av pakning inne i varmeren så var det lekket litt sot over til ?? der det ikke skulle være osv men ellers så den fin ut, grunnen til stoppen var at gjødestiften var så kokset at den var brent av sa de.

Vil anbefale deg å isolere alle rør for å maksimere effekten av varmeren. Er ganske sikker på at seatronic har det du trenger.

Mitt problem er at jeg egentlig burde hatt en 3-4000W varmer, denne D5en går på tomgang i døgn etter døgn og da soter det ned, men isolering er supereffektivt, det vet jeg fra andre båter jeg har hatt, med slik glavaisolasjonsposer og doble rør (orig fra HR).

Den varmer nesten mer enn jeg trenger så jeg trenger ikke isolere heldigvis

Redigert av Enzo (see edit history)

Siden vi er inne på Eber D5 lurer jeg på følgende:

Noen få ganger spyr min 98 mod D5 ut myye hvit røyk like etter at den er blitt slått på. Det pågår ca 30-40 sekunder, deretter tenner den og går som vanlig. Og ja, varmeren går konstant på lav belastning, det blir for varmt ombord ellers. 5kW er for mye i en 38 fots seilbåt, selv midt på vinteren.

Fikk endelig ut fingeren og satte i gang med "overhaling" av varmeren (Eber_D5LC). De siste dagene har den brukt 4-5 min på å komme i gang, og spydd ut stoore mengder hvir røyk.

Det var overraskende lite sot på stiften (egentlig ingenting å snakke om!!), men silen var desto verre! Den lot seg dessverre ikke rikke, men jeg fikk rengjort den sånn noenlunde (tror jeg da).

Satte sammen igjen og lot varmeren gå på full guffe på den fineste fritidsparafin. Nå starter den som beskrevet i manualaen og røyker kun litt ved oppstart (kan jo skyldes WD40 som ble sprayet på silen?). Ser forresten at forgasserrens (?) anbefales av den canadiske importøren.

Håper den fortsetter sånn til jeg får tid/anledning til å ta den ut for service. Tempen på eksosen steg forresten når jeg kjørte på parafin (ca 85 grader mot ca 80 på diesel)

eber_01.jpg

eber_02.jpg

eber_03.jpg

• 3 uker senere...

Om du sover med varmeren på skal du være glad for at du fortsatt er blant oss. En av de få tingene jeg hører om der jeg lurer på om folk er helt vel bevarte. CO forgiftning er en stor fare her.

En dieselvarmer er ikke en elektrisk ovn som står å lunker litt. Den er lagd for å raskt å varme opp et rom - ikke kontinuerlig bruk. Da får du heller skaffe deg en el ovn. Vi har det ombord til nattvarme på kalde dager. To stk 250W oljefylte kaminer - som går via inverter om vi ikke har landstrøm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...