zoltan Svart 28.Februar.2012 Del på Facebook Svart 28.Februar.2012 Hurra, nå begynner nyevifta mi også å pistre på lave turtal: gangtid ca 1000-1500 timer Det er vel på tide med rengjøring av børstestøv nå da, grrrr Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.Februar.2012 Del på Facebook Svart 28.Februar.2012 (redigert) Tuller du???? Må ha forbruksbank på lekter med det forbruket. Bitteliten har det i jolla Det er grunn til at du trenger over 100 hk i jolla på 8 fot Ellers er det slutt på utfordre til jollekonkurranse, hans sin stiller i dopet klasse! Men enig med Bitteliten. Vi bruker ikke dieselvarmer natten over. Tar ikke sjansen selv med Co varsler Redigert 28.Februar.2012 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 28.Februar.2012 Del på Facebook Svart 28.Februar.2012 (redigert) Mulig det - har bare brukt det på inverter en gang. De drar ikke 250 W konstant de står på i 3-4 timer kanskje. Har ikke regnet ut Ah engang jeg - kanskje jeg burde det Jolle kommentaren overses Redigert 28.Februar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 28.Februar.2012 Del på Facebook Svart 28.Februar.2012 (redigert) Om du sover med varmeren på skal du være glad for at du fortsatt er blant oss. En av de få tingene jeg hører om der jeg lurer på om folk er helt vel bevarte. CO forgiftning er en stor fare her. En dieselvarmer er ikke en elektrisk ovn som står å lunker litt. Den er lagd for å raskt å varme opp et rom - ikke kontinuerlig bruk. Da får du heller skaffe deg en el ovn. Vi har det ombord til nattvarme på kalde dager. To stk 250W oljefylte kaminer - som går via inverter om vi ikke har landstrøm. Folk påstår med jamne mellomrom her på BP at å sove med dieselvarmarar er omtrent like farleg som å spele russisk roulette. Men eg har framleis til gode å høyre om ei einaste sak der nokon har døydd av dieselvarmaren i båten sin. Kjenner du til nokon slike episoder? Trur nok ganske mange (dei fleste) som bur i båt brukar dieselvarmar utan nemneverdige problem heile vinteren. Sjølv har min tikka inn ca 10.000 timar dei siste vintrane. Skur han på i oktober og skrur han av i mars. Redigert 28.Februar.2012 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Fjellbonden Svart 28.Februar.2012 Del på Facebook Svart 28.Februar.2012 Har ikke regnet ut Ah engang 500 W blir drøyt 40 A. Hadde ikke fått sove med amperemeteret mellom 40 og 50. Sover bedre med eberen på da, men jeg slår av den i salongen når jeg går til køys. Deilig med 20°C på badene om morgenen. Med den kvaliteten som er på elektriske varmeovner, ladere og annet 220V elektrisk tror jeg eberen er trygg i forhold. Noe misforstått at CE-merkingen skal erstatte NEMKO-godkjenningen Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Februar.2012 Del på Facebook Svart 28.Februar.2012 -Steinsvik sover med varmeren på, andre mener det er en dødsfelle... Jeg vil tro at dersom selve varmerenheten er montert i et rom som er helt adskilt fra cabinen og alt annet under dekk, samt at den henter ventilasjonsluft fra et sted så den ikke kan trekke inn forurenset luft, så tipper jeg at man kan sove godt om natten. I en seilbåt jeg vurderer å kjøpe, er det montert Wallas1800Sail under aktre benk i cockpit. Ventilasjonsluften hentes fra cabinen tror jeg. Dersom det oppstår røyk eller dieseldamputvikling ut fra selve varmeren vil dette holde seg i rommet og ikke spre seg inn i cabinen. Eksosgjennomføringen går ut akterspeilet. Er enheten montert f.eks på toalettrommet er det vel større fare for at forurenset luft sprer seg under dekk om noe går galt. I Grandezzaen er det montert en Wallas 40D i et skott hvor røykutvikling fort kan spre seg i båten under dekk. Jeg har opplevd at den "klikket" og kraftig røyk/dieseldamp spredde seg i skottet og opp i salongen oppe. Røyken seg ut fra forbrenningsluftinntaket. Om man tar forhåndsregler, monterer enheten som man ville gjort med en gassbeholder, så sover man nok godt. da gjenstår kun faren for brann med åpen ild. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Februar.2012 Del på Facebook Svart 28.Februar.2012 670 Ah forbruksbank ombord hos oss Fjellbonden+ 20 Ah i jolla Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 28.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2012 når en skaffer seg en varmer er det for å kunne bruke den døgnet rundt..Hvis ikke den er til å stole på som varmekilde på natta, så ser jeg det som bortkastede penger er alle diesel luftvarmere av like dårlig kvalitet som airtronic ? Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 29.Februar.2012 Del på Facebook Svart 29.Februar.2012 når en skaffer seg en varmer er det for å kunne bruke den døgnet rundt..Hvis ikke den er til å stole på som varmekilde på natta, så ser jeg det som bortkastede penger er alle diesel luftvarmere av like dårlig kvalitet som airtronic ? Godt spørsmål, jeg lurer på det samme, er her noen med Webasto el. som faktisk bruker den noe, da tenker jeg mer som til permanent oppvarming som i en bobåt Desse som uttaler seg etter å ha brukt varmeren "5 ganger" pr. sesong kan neppe vite hva di snakker om. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Februar.2012 Del på Facebook Svart 29.Februar.2012 (redigert) 500 W blir drøyt 40 A. Hadde ikke fått sove med amperemeteret mellom 40 og 50. Sover bedre med eberen på da, men jeg slår av den i salongen når jeg går til køys. Deilig med 20°C på badene om morgenen. Med den kvaliteten som er på elektriske varmeovner, ladere og annet 220V elektrisk tror jeg eberen er trygg i forhold. Noe misforstått at CE-merkingen skal erstatte NEMKO-godkjenningen CE merking er kun en egenerklæring fra produsent om at produktet er i samsvar med gjeldende direktiver. Det er det eneste kravet som stilles til merking i dag av generelt elektrisk utstyr forutenom utstyr som omfattes av spesielle utstyrsklasser. NEKMO godkjenningen har forlengst falt bort som krav men noen produsenter benytter den alikevel som en uavhengig 3.parts vurdering av produkt opp mot regelverk. NEMKO er i dag en uavhengig testinstitusjon som er høyst oppgående selv om den tvungne testingen av elektromateriell gjennom regelverk som nevnt forlengst har falt bort. Dieselvarmer brukes døgnet rundt, bl.a. i yrkesflåten i store doser av alle merker og jeg har enda tilgode å høre om noen som har omkommet av den. At installasjonen er skikkelig utført og i henhold til fabrikantens spesifikasjon tas som en selvfølge. Selv sover jeg ikke dårlig om natta om den er eneste oppvarmingsmiddel igang, men der 230v er tilgjengelig kjøres heller elektrisk oppvarming. Men jeg kjører IKKE generatoren om natta for å holde liv i elektriskvarmen så lenge dieselvarmeren er tilgjengelig. Redigert 29.Februar.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Februar.2012 Del på Facebook Svart 29.Februar.2012 Enig ang agregat. Utfordringen mtp installasjoner av dieselvarmere er nettopp det du peker på. I all risikoanalyse er det sannsynlighet og konsekvens som vurderes. Sikkert lav sannsynlighet for eksoslekkasje men akk så stor konsekvens. Det vet alle som har litt mer enn grunnskolepensum i førstehjelp Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 1.Mars.2012 Del på Facebook Svart 1.Mars.2012 I all risikoanalyse er det sannsynlighet og konsekvens som vurderes. Men hvis jeg har regnet riktig, så vil du ved å parkere 2-hjulingen en ekstra dag kunne kose deg med dieselvarmeren døgnet rundt vår og høst............ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.