Jump to content

Apps for Båtlivet - Android smartelefoner og tabs

Fanafjord

Recommended Posts

Tenkte å ha en egen tråd som tar for seg nyttige maritime apps som Androidbrukere her i forum har nytte av. Det går en liknende tråd for iPhone, men det er en del forskjell i app-utvalget. Ikke gjør tråden til en diskusjon mellom Apple og Android! Del dine erfaringer med forskjellige båtrelaterte apps for Androidtelefoner og tablets.

Jeg kan begynne:

Norgeskart.

Gratis. Greit kart som benytter seg av statens kartverk og laster ned både turkart og sjøkart (raster - ikke vektorgrafikk)

Ulempe er begrenset cache - man er avhengig å laste ned den område man har tenkt å ferdes i rett før man går på tur.

Navionics.

Bra sjøkart app som dekker det meste av Europa. 175 kroner og absolutt verd pengene.

Marine Traffic.

Gratis. Plotter internet baserte AIS data på kart. Artig og bra funksjonalitet men uegnet til navigasjon, siden data går via en server på land og så via internet til appen. Her er kan det være både mangelful data og flere timer tidsforsinkelse.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

My Anchor Watch ser lovende ut, men har ikke prøvd den ennå.

Marine Boat Log er en app for å holde orden på driftsutgifter, logging av turer, utstyrsoversikt. Får relativt god rating men jeg liker den ikke i det hele tatt. Faktisk en av de dårligste appene (og dyreste) jeg har lastet ned. I praksis er den et forvokst Excel-regneark.

Fishing Knots kan være nyttig for den som fisker.

Så vidt meg bekjent skiller Android Market ikke mellom telefoner og tablets. Så her er det 175 kr for alle når det gjelder Navionics Europe.

Ellers har det jo kommet flere gode innspill av nyttige (og unyttige) maritime apps. Flere som har prøvd ut noe som de vil dele her?

Noen andre apps som er ikke strengt tatt båtrelatert - men veldig nyttig for båtfolk:

Tripadvisor

Flott verktøy som viser de nærmeste Restauranter og Severdigheter på stedet du befinner deg (Eller stedet du søker på). Sjekket noen småplasser langs den skotske kysten og det er virkelig bra hva info man får.

Zino

Båtblader (og andre blader) rett på telefonen. Funker veldig bra. Har du en abbonement via Zino kan du lese bladet du kjøpet både på PC, Internetkaffee eller Telefonen. Både online og offline.

• 2 uker senere...

Jeg har testet iAIS, med gode erfaringer, men vi må først huske på at dette på ingen måte er en erstatning for "vanlig" AIS. Man blir ikke synlig på skjermen til båtene som har ordinær AIS, dette vises kun hos de som følger AIS på nettet eller på mobilen. Så dette erstatter på ingen måte sikkerhetsutstyret AIS.

Som en kuriositet, og som et supplement til øvrig sikkerhetsutstyr derimot, er dette programmet helt utmerket. Dersom folk VET at du bruker dette og du går ut på sjøen, så vil de til enhver tid kunne se hvor du befinner deg (så lenge du har nettdekning), og skulle noe skje vil jeg tro at denne informasjonen vil kunne brukes til hjelp ved søk.

Rent teknisk fungerer programmet slik at man får tildelt et "virtuelt" MMSI-nummer og man fyller inn relevant informasjon om fartøyet. Så kan man velge å taste inn bestemmelsessted og antatt ankomsttid. Når man så trykker "start" i applikasjonen, vil det ved hjelp av telefonens GPS bestemme posisjon og så melde inn data om seilasen med jevne mellomrom (som du kan definere selv). Du får epost med påminnelser om at programmet er påslått hver tredje time, og de som følger deg i "My Fleet" får epost når du eksempelvis beveger deg ut av hjemmehavna. Alle kan følge deg på Marine Traffic, ruten du har kjørt plottes opp og dette kan jo også studeres i ettertid. Fartøyet ditt kan du style på nettet med bilder og info, akkurat slik som for øvrige fartøy på Marine Traffic.

Det jeg skal gjøre er å gjemme en gammel smarttelefon om bord på en fiskebåt. Så kan jeg endelig finne ut hvor det er de henter kveita!

Det så kult ut ja. Synd at gratis-/prøveperioden går ut allerede 1. mai.

Har testet den nå og den er midt i blinken for de som seiler regatta, men som mangler mer avansert instrumentering. Kjører dette på en 7" Tab som gjør denne lettlest med 3 visninger som er konfigurerbare. Betaler gladlig noen kroner for denne etter 1. mai.

sailtac.jpg

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...