Fanafjord Startet 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2012 Tenkte å ha en egen tråd som tar for seg nyttige maritime apps som Androidbrukere her i forum har nytte av. Det går en liknende tråd for iPhone, men det er en del forskjell i app-utvalget. Ikke gjør tråden til en diskusjon mellom Apple og Android! Del dine erfaringer med forskjellige båtrelaterte apps for Androidtelefoner og tablets. Jeg kan begynne: Norgeskart. Gratis. Greit kart som benytter seg av statens kartverk og laster ned både turkart og sjøkart (raster - ikke vektorgrafikk) Ulempe er begrenset cache - man er avhengig å laste ned den område man har tenkt å ferdes i rett før man går på tur. Navionics. Bra sjøkart app som dekker det meste av Europa. 175 kroner og absolutt verd pengene. Marine Traffic. Gratis. Plotter internet baserte AIS data på kart. Artig og bra funksjonalitet men uegnet til navigasjon, siden data går via en server på land og så via internet til appen. Her er kan det være både mangelful data og flere timer tidsforsinkelse. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
BAN Svart 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 (redigert) KnotsGuide Denne er det flere som burde ha hatt... SRC Test Tester radiotelefonikunnskapene dine. Redigert 29.Januar.2012 av BAN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Madmax_38 Svart 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 I tillegg til Navionics Europa har jeg: Saildroid: For stort komplass og SOG BC Racer (BeerCan Racer): Div verktøy som er nyttig for regattaseilere som f.eks Tidtagning, Starthjelp og WMG (når man har satt kursen på vinden) Volvo Ocean Race Game: For bruk nå når det ikke blir skikkelig seiling....... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 For nettbrett koster vel Navionics ca kr 450. Tipser ellers om appen Vannstand - viser grafisk flo og fjære i sanntid. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Dorsken Svart 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 (redigert) App fra Redningsselskapet Redigert 29.Januar.2012 av Dorsken (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Nonsense Svart 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 Er det noen cache-begrensninger på Navionics-kartet? Har ett nettbrett med kun Wifi, som jeg lurte på om var brukelig. Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 My Anchor Watch ser lovende ut, men har ikke prøvd den ennå. Marine Boat Log er en app for å holde orden på driftsutgifter, logging av turer, utstyrsoversikt. Får relativt god rating men jeg liker den ikke i det hele tatt. Faktisk en av de dårligste appene (og dyreste) jeg har lastet ned. I praksis er den et forvokst Excel-regneark. Fishing Knots kan være nyttig for den som fisker. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Grei app-oppsummering fra NRK: http://nrkbeta.no/2011/05/31/er-du-app-klar-for-bat-sommeren/ Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Madmax_38 Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Navionics Europa der en plukker hvilke kart som skal legges inn, slik at en slipper å bruke opp all plass koster 150,- (mangler Danmark av en eller annen merkelig grunn). Den fungerer fint på en enhet med kun wifi, så lenge den har GPS. Kartene lastes inn og blir liggende på Tab'en til du evnt. sletter dem. Sitér dette innlegget Link to post
Rotax Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 For nettbrett koster vel Navionics ca kr 450. Hmm, jeg kjøpte Navionics Europa for den nette sum av 77,- kr. Den kjører både på telefonen (HTC) og Galaxy tab'en min..... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Det gjorde jeg også for 1 knapt år siden, men for iPad er nå prisen 455 og for iPhone 175. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Gabi Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Og da kommer det selvsagte spørsmålet...hvor kjøper man Navionics billigst til Android...? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Hmmm...finnes det alternativ til Android Market og App Store? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Fanafjord Svart 31.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Så vidt meg bekjent skiller Android Market ikke mellom telefoner og tablets. Så her er det 175 kr for alle når det gjelder Navionics Europe. Ellers har det jo kommet flere gode innspill av nyttige (og unyttige) maritime apps. Flere som har prøvd ut noe som de vil dele her? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Cirion Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Windfinder for de som trenger informasjon om vind... https://market.android.com/details?id=com.studioeleven.windfinder&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwyLDEsImNvbS5zdHVkaW9lbGV2ZW4ud2luZGZpbmRlciJd Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 7.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Noen andre apps som er ikke strengt tatt båtrelatert - men veldig nyttig for båtfolk: Tripadvisor Flott verktøy som viser de nærmeste Restauranter og Severdigheter på stedet du befinner deg (Eller stedet du søker på). Sjekket noen småplasser langs den skotske kysten og det er virkelig bra hva info man får. Zino Båtblader (og andre blader) rett på telefonen. Funker veldig bra. Har du en abbonement via Zino kan du lese bladet du kjøpet både på PC, Internetkaffee eller Telefonen. Både online og offline. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Roger jo Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Forferdelig så mange priser det er på kartene. kjøpte de da de het Baltic_Sea og Denmark På min telefon på MarketEnabler koster "Navionics" europa 154,14 og Denmark og Greenland 305,35 nå. På vær er DMI bra. Denne re ok GpsTest Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
BAN Svart 21.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2012 iAIS Har ikke testet denne, men kan jo være morro... Sitér dette innlegget Link to post
largo Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Jeg har testet iAIS, med gode erfaringer, men vi må først huske på at dette på ingen måte er en erstatning for "vanlig" AIS. Man blir ikke synlig på skjermen til båtene som har ordinær AIS, dette vises kun hos de som følger AIS på nettet eller på mobilen. Så dette erstatter på ingen måte sikkerhetsutstyret AIS. Som en kuriositet, og som et supplement til øvrig sikkerhetsutstyr derimot, er dette programmet helt utmerket. Dersom folk VET at du bruker dette og du går ut på sjøen, så vil de til enhver tid kunne se hvor du befinner deg (så lenge du har nettdekning), og skulle noe skje vil jeg tro at denne informasjonen vil kunne brukes til hjelp ved søk. Rent teknisk fungerer programmet slik at man får tildelt et "virtuelt" MMSI-nummer og man fyller inn relevant informasjon om fartøyet. Så kan man velge å taste inn bestemmelsessted og antatt ankomsttid. Når man så trykker "start" i applikasjonen, vil det ved hjelp av telefonens GPS bestemme posisjon og så melde inn data om seilasen med jevne mellomrom (som du kan definere selv). Du får epost med påminnelser om at programmet er påslått hver tredje time, og de som følger deg i "My Fleet" får epost når du eksempelvis beveger deg ut av hjemmehavna. Alle kan følge deg på Marine Traffic, ruten du har kjørt plottes opp og dette kan jo også studeres i ettertid. Fartøyet ditt kan du style på nettet med bilder og info, akkurat slik som for øvrige fartøy på Marine Traffic. Det jeg skal gjøre er å gjemme en gammel smarttelefon om bord på en fiskebåt. Så kan jeg endelig finne ut hvor det er de henter kveita! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Dersom kveita har 3G dekning. Sitér dette innlegget Link to post
largo Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Du vil bli forbauset over hvor god nettdekning våre kystnære fiskearter har! Sitér dette innlegget Link to post
Madmax_38 Svart 29.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2012 Snublet akkurat over denne som så riktig så lovende ut: https://market.android.com/details?id=rs.pstech.sailing.beta Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 29.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2012 Det så kult ut ja. Synd at gratis-/prøveperioden går ut allerede 1. mai. Sitér dette innlegget Link to post
Madmax_38 Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Det så kult ut ja. Synd at gratis-/prøveperioden går ut allerede 1. mai. Har testet den nå og den er midt i blinken for de som seiler regatta, men som mangler mer avansert instrumentering. Kjører dette på en 7" Tab som gjør denne lettlest med 3 visninger som er konfigurerbare. Betaler gladlig noen kroner for denne etter 1. mai. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 24.April.2012 Link til dette innlegget Svart 24.April.2012 Naviger på sjøen med Android (test i Amobil) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.