Jump to content

Overledning på kabler og bensinslange!? trenger litt hjelp her


AA88Q

Recommended Posts

Hei

Jeg har trukket opp nye ledninger i båten fordi det var en del unødvendige kabler der. (i tilleg var det en del lampettledninger som ikke bør være der). Jeg har trukket nye kabler til lys, bensinmåler, pumpe etc. Alle kablene ligger i trekkerør. Når jeg koplet forsterkeren mistet ned en ledning (+) ned på fotgassen og det gnistret. Fotgassen er koplet på vanlig gasswire i strømpe. Jeg målte strømmen på den og det var nesten 12v !!!, den skal vel være 0. Videre så sjekket jeg jordingen på bensintanken og slanger.

 

Jeg målte 2v på bensinslangen til tanken og 4V på slangeklemmen. Hvordan kan det skje. Det er ikke kabler på slangen, og den er av gummi. Jeg ble heller ikke klokere når jeg målte 8v på bensinfilteret. Det er festet i 2 slanger og montert på glassfiber.

 

Nå sitter jeg her som et stort spørsmålstegn og skjønner ikke hva som kan være galt. At det kan være overledning fra motoren er ikke umulig men på bensinslangen ??? er ikke det umulig.

 

Er det noen som kan forklare dette, eller gi meg tips på hva jeg kan gjøre.

 

Tore

Link to post

Det har sin helt naturlige forklaring! Fotgassen din er forbundet til motoren med stålwire og ha derfor samme spenningspotensiale som motorblokken altså det samme som batteriminus! Bensinslanger er ofte laget av halvledende materiale slik at det ikke skal bygge seg opp statisk spenning i disse og de er jo koblet til på tanken og her vil tankmålerens minustilkobling sørge for at tanken også har samme potensiale som batteriminus. riktig måling vil her være å måle med en kontinuitetstester mellom batteriminus til alle steder hvor det skal være koblet til minus. Jeg regner med at du har målt fra batteripluss til disse gjenstandene!

 

Edit: tasteleifer

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Du sier ikke noe om det var en jord eller plussledning du mistet på fotgassen?

Fotgasswiren er jo en enhet som kan lede jord (eller + har du koblet feil)

 

Virker ellers som du beskriver feilene dine med at du har koblet + på motoren. Når du måler strøm på bensinslangen har du metallslange antar jeg? Gummi fører ikke strør, så måler du da 2V er ditt instrument ikke godt.

 

Du får bare starte systematisk, sjekk først instrument, deretter at kun jord går til motoren, så til slutt gå over alle + ledninger for å se om det kan være slitt isolasjon eller lignende som kortslutter ned til motor.

 

Noe er koblet feil ett sted, er instrumentet ok, så da er det bare å lete.

 

Lykke til

Link to post
AA88Q : Fotgassen er koplet på vanlig gasswire i strømpe. Jeg målte strømmen på den og det var nesten 12v !!!, den skal vel være 0.
Ikke så rart det gnistret her. Hele motoren er koblet til batteri minuspol,på samme måte som chassis på en bil, og dermed har du batteri minus på gasspedalen også via vaieren som går til motor.

 

Når det gjelder slangeklemma er ikke den forbundet med batteri minus. Du har nok målt med multimeter, og dette har eget innebygd batteri for å utføre målinger. Det du egentlig har målt er spenningsforskjellen mellom to metaller. Bruk heller en prøvelampe. Den vil lyse når det går strøm mellom det du måler. Lampen vil ikke lyse når det ikke går strøm fordi lampen utligner spenningsforskjellen. Et multimeter derimot slipper ikke denne strømmen forbi, og viser derfor spenningsforskjellen.

Bruk prøvelampe, og lyser den er det fare på ferde hvis det ikke skal være spenning mellom to punkter.

 

Ja, da falt svarene grådig fort inn her, og etter det jeg ser har trådstarter skrevet at det var en + kabel som falt på pedalen. At instrumentet viser 2 volt på slangeklemma betyr ikke at det er noe galt med instrumentet. Jeg har 12,3 volt mellom batteri+ og skiftenøkkelen min. Det instrumentet feiler ingenting. :yesnod:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Hei Jeg har trukket opp nye ledninger i båten fordi det var en del unødvendige kabler der. (i tilleg var det en del lampettledninger som ikke bør være der). Jeg har trukket nye kabler til lys, bensinmåler, pumpe etc. Alle kablene ligger i trekkerør. Når jeg koplet forsterkeren mistet ned en ledning (+) ned på fotgassen og det gnistret.

 

Ser nå at det står + ledning. Takk hegra overså den. Til trådstarter da har du svaret dit. Ikke noe feil antakelig, men kobler man + og - sammen vil det gnistre og sikring ryke, har du det.

Bruke prøvelampe, og du skal se at alt er nok i orden. Enig med hegra, når det gjelder instrumentet ditt.

Link to post

Takk for alle svarene, ble litt lettere nå. fotgassen var - ledningen som falt var +.

Men jeg har en tikkelyd i høytalerene som er koplet på forsterkeren. Den kommer på når jeg setter på tenningen, eller slår på ekkoloddet. Finnes det noe man kan montere på ledningen for å fjerne forstyrrelsen? Høytalerene som er koplet rett på stereoanlegget er helt iorden.

Redigert av AA88Q (see edit history)
Link to post

Det der er et område som er blankt for meg, men siden støyen oppstår før motor er i gang er det vel ikke dynamo eller tenningsanlegg som forårsaker dette. Prøv og flytte antenne til radio så langt unna andre strømførende kabler som mulig. Du kan jo prøve å koble + og - til radio mer direkte til batteri også hvis det ikke allerede er gjort. Vet ikke om det hjelper. Er høytaler riktig koblet mot de to ledningene? Blir ofte en durelyd hvis disse er feil.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...