Jump to content

Hva menes med Equalized når vi snakker batterier ?


Enzo

Recommended Posts

For de fleste fritidsbåteiere blir dette i praksis for mye å sette seg inn i.

Veldig enig i det, spesielt hvis man legger til at det i praksis har vært veldig vanskelig å forklare om dette på Båtplassen, -i ro og fordragelighet på en måte som gir value for money i de tilfellene hvor båteierne har en interesse av å sjekke status på sine egne batterier og ladesystem.

 

Om batteriene trenger utjevningsladning er enkelt å finne ut av, om de får for mye er straks mye vanskeligere.

Link to post

Mja, jeg synes egentlig ikke at det er vanskelig å forklare noe på BP.

Men ja, en avhandling eller monografi om bare egne synspunkter gjør det vanskelig for å kunne unngå kritikk og alminnelig innspill.

Det samme gjelder for et sånt tema som equalisation av batterier.

Først og fremst teller det som batteriprodusentene råder, deretter kan man forsiktig begynne med egne eksperimenter

som ved rapportering skulle begrenses på akkurat den éne type og nøyaktige forhold for at andre kan reprodusere det samme.

Ellers ville ikke jeg en gang være i nærheten av sånt og derfor tror jeg ikke at en slik foredrag er til nytte for mange

uten at den som skriver om "grensebehandlinger" også varsler ytterst tydelig om faremomenter som venter bak det.

Forresten en punkt som heller ikke du pleier å gjøre særlig ofte.

 

Så burde vi vel helst se på vanlig bruk av batterier.

Praktisk dykker vanskeligheter for det meste bare opp hos de få folka som enten eksperimenterer "for mye"

eller som drar for mye på batteriene uten å lade ordentlig etter hvert.

 

De fleste andre har standard batterier, standard størrelser og en lader som er tilkoblet for det meste av tiden.

Folk som eier for små ladere med ikke tilpasset ladeprogram i forhold til batteriene forteller vanligvis i summen mye oftere om problemer

enn folk som har moderne automatikkladere av passe størrelse etter tommelfingerregel og som la den jobbe som den vill.

"Passe størrelsen" sørger for at laderen -kan- gjøre det den skal i det hele tat og "modern" sikrer for det meste at

programmene passer bedre til dagens batterier som gjerne krever lenger utjevnings-tid og andre spenninger enn eldre type batterier.

 

For å si det forsiktig.

De fleste moderne ladere forstår mer om batterier og både tids- og tilstandsriktig batteribehandling enn batterieiere selv.

Sånt sett er det for de fleste desidert bedre med bra automatikk og gjennomsnittlig fabrikkinnstilling

siden det vanligvis holder lenge for oppnå maks batterilevetid også uten å tukle for mye.

Og at det virker kan ses tydelig med blikk på klager og reklamasjoner som i det siste stort sett

bare retter seg direkte mot enkle batteriprodusenter/dvs. produktserier. :fishing:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...