Enzo Startet 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2012 Batteries that can’t be equalized have no place on a cruising sailboat far from shore-power. http://www.morganscloud.com/2012/01/29/battery-test-18-month-report/ Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 Linkene i artikkelen viste jo metoden, fylle batteriene helt og deretter 8 timer med 15,5 volt for å la batteriene 'småputre' - dette mulig får å få 'equalized'/jevn syrevekt uten skiller i alle kroker av batteriet. Høres litt overkill ut at dette skulle være nødvendig en gang i måneden, og at AGM batteriene gjerne skal gasse ut i 7-8 timer hver gang Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 Slettet mitt innlegg. Ser at Kaffelars var ute like før meg. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Careka Svart 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 Hvor ofte bør det gjøres da ? Gir batteriene god tegn på at nå er det på tide, ? som f.eks, Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Enzo Svart 30.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Linkene i artikkelen viste jo metoden Beklager, jeg burde kanskje heller spurt om det er noen som bedriver dette og hva mener mastervolt,victronforhandlerne om saken. Er det noe man bør vurdere ? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Etter x antall dyputladninger, er det å anbefale. Har man en litt avansert, konfigurerbar lader med tilpasset absorpsjonslading, er mye gjort allerede. For de fleste fritidsbåteiere blir dette i praksis for mye å sette seg inn i. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Careka Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Jeg får sjekke dem til våren. http://www.morganscloud.com/2012/01/29/battery-test-18-month-report/ mine er topplada og får et lite kick fra laderen en gang i mnd, Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
logget av Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 For de fleste fritidsbåteiere blir dette i praksis for mye å sette seg inn i. Veldig enig i det, spesielt hvis man legger til at det i praksis har vært veldig vanskelig å forklare om dette på Båtplassen, -i ro og fordragelighet på en måte som gir value for money i de tilfellene hvor båteierne har en interesse av å sjekke status på sine egne batterier og ladesystem. Om batteriene trenger utjevningsladning er enkelt å finne ut av, om de får for mye er straks mye vanskeligere. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Mja, jeg synes egentlig ikke at det er vanskelig å forklare noe på BP. Men ja, en avhandling eller monografi om bare egne synspunkter gjør det vanskelig for å kunne unngå kritikk og alminnelig innspill. Det samme gjelder for et sånt tema som equalisation av batterier. Først og fremst teller det som batteriprodusentene råder, deretter kan man forsiktig begynne med egne eksperimenter som ved rapportering skulle begrenses på akkurat den éne type og nøyaktige forhold for at andre kan reprodusere det samme. Ellers ville ikke jeg en gang være i nærheten av sånt og derfor tror jeg ikke at en slik foredrag er til nytte for mange uten at den som skriver om "grensebehandlinger" også varsler ytterst tydelig om faremomenter som venter bak det. Forresten en punkt som heller ikke du pleier å gjøre særlig ofte. Så burde vi vel helst se på vanlig bruk av batterier. Praktisk dykker vanskeligheter for det meste bare opp hos de få folka som enten eksperimenterer "for mye" eller som drar for mye på batteriene uten å lade ordentlig etter hvert. De fleste andre har standard batterier, standard størrelser og en lader som er tilkoblet for det meste av tiden. Folk som eier for små ladere med ikke tilpasset ladeprogram i forhold til batteriene forteller vanligvis i summen mye oftere om problemer enn folk som har moderne automatikkladere av passe størrelse etter tommelfingerregel og som la den jobbe som den vill. "Passe størrelsen" sørger for at laderen -kan- gjøre det den skal i det hele tat og "modern" sikrer for det meste at programmene passer bedre til dagens batterier som gjerne krever lenger utjevnings-tid og andre spenninger enn eldre type batterier. For å si det forsiktig. De fleste moderne ladere forstår mer om batterier og både tids- og tilstandsriktig batteribehandling enn batterieiere selv. Sånt sett er det for de fleste desidert bedre med bra automatikk og gjennomsnittlig fabrikkinnstilling siden det vanligvis holder lenge for oppnå maks batterilevetid også uten å tukle for mye. Og at det virker kan ses tydelig med blikk på klager og reklamasjoner som i det siste stort sett bare retter seg direkte mot enkle batteriprodusenter/dvs. produktserier. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.