Jump to content

Hvilke rabatter kan man forvente på nybåt 30 fot+ ?


8lv

Recommended Posts

Hvorfor skal man forvente seg rabatt?? Skal du ha mange båter eller skal du ha en båt som er mer spartansk utstyrt enn standard? Kanskje best å vente til båtmessa, da har de fleste hyggeligere priser!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal man forvente seg rabatt??

 

...vel. Jeg kan jo gjøre et forsøk på å svare på spørsmålet...

Altså...kanskje fordi omsetningen av båter fortiden neppe er histroisk høy og at fortjenesten/avansen følger deretter? Bare en ren gjetning altså... :confused:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har til tider kunder innom som kun er opptatt av rabatter.. jeg bruker å spørre om hvor mye de ønsker i rabatt?

så får de den rabatten de ønsker, og salgsprisen blir lik for alle kunder (for de som maser som mest om rabatter er ikke opptatt av hva varene koster i utgangspunktet.)

 

Poenget mitt er att man heller burde være opptatt av hva man skal betale enn hva man får i rabatt. Slik kan man sammenligne prisene hos de forskjellige leverandørene :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

en venn fikk 13 + 2 + 1 % når han kjøpte seg ny seilbåt i høst :flag_bp:

 

I følge bransjefolk jeg kjenner personlig så har forhandlere en margin på mellom 15 og 25% (importerte seilbåter), og han kommenterer at for mange av de seilbåtene som selges nå så kan de ikke være margin i det hele tatt for forhandler og de står kun igjen med betydelig risioko og ansvar. Ingen lukrativ bransje for tiden!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå er jo mitt tilfelle i en annen prisklasse enn det her refereres til, men for drøye fire år siden (desember 2007)kjøpte jeg en Askeladden 605 m/motor hos en forhandler på Sørlandet. Jeg forhørte meg hos to forhandlere for et "tilbud". Den ene skulle ha 355.000.-, og den andre skulle ha 420.000,- for nøyaktig samme båt og motor.(levert til våren) Det er jo en prisforskjell på 65.000.-, så der må jo være en del rabatter å forhandle seg frem til, det er vel like stor kamp om båtkjøperne i dag som tidligere?

Link to post
Share on other sites

Når Onkel Skrue skal ha salg så setter han alltid opp prisen først... Men når folk da kjøper med rabatt så sotter han igjen med samme fortjeneste likevel!

 

Generelt så har jeg inntrykk av at det er på ekstrautstyret som du kan få gode priser på. og da spesielt hvis du bestiller båt på vinter for da har de god tid til monteringsarbeid samt at de blir sysselsatt. Ekstrautstyr tror jeg de også har ganske mye mer avanse på og dermed kan gi mer i rabatt.

Link to post
Share on other sites

I følge bransjefolk jeg kjenner personlig så har forhandlere en margin på mellom 15 og 25% (importerte seilbåter), og han kommenterer at for mange av de seilbåtene som selges nå så kan de ikke være margin i det hele tatt for forhandler og de står kun igjen med betydelig risioko og ansvar. Ingen lukrativ bransje for tiden!

 

Kanskje viktig å legge til at han kjøper båt der hvert tredje år og kjenner eieren av bedriften

Link to post
Share on other sites

Klart du skal ha rabatt. Det er alltid kjøpers marked. Kjøper har pengene og selger vil strekke seg et godt stykke eller ganske langt for å få pengene dine. Jeg kjøper aldri kapitalvarer uten å få rabatt. Og skal du handle båt for over 2 mill er det for meg en selvfølge å få betydelig rabatt. Du kjøper ikke en ny bil uten å få rabatt?

 

Hvor mye vil selvsagt variere. Har produsenten fulle ordrebøker er det som oftest lite å hente. Men det finnes jo da alternative produsenter, og de aller færreste, om noen, selger særlig mye ny båt for tiden. Men til slutt er det jo hva du faktisk betaler som betyr noe, ikke hvor mye rabatt du får. Noen priser seg høyt, særlig på tilleggsutstyr, og inkluderer lite i standàrdleveransen - da bør rabatten være tilsvarende. Andre har motsatt filosofi, og jeg mener å ha observert at stadig flere produsenter tilbyr mer komplette båter, f.eks inkludert varmtvann, defroster, varme, vinsj, septik, teak, kartplotter osv.. Men hos noen, som f.eks. Windy, er det meste fortsatt ekstrautstyr (der var i hvert fall slik på 2000-tallet).

 

Vanligvis er det mer å hente på tilleggsutstyr enn selve båten, f.eks ga Windy i hvert fall tidligere 4% på båt og 10% på tilleggsutstyr. Ofte er det flere forhandlere tilgjengelig, og da kan en jo innhente tilbud hos flere. Kjøper du en demo-båt er det ofte mye å hente, og du kan få en velutstyrt båt, pent brukt men med fulle garantier. Og så er det slik at alle "rabatter" ikke koster forhandleren eller produsenten like mye. Krev å få båten registrert i skipsregisteret, prøv å få gratis/billig vinteropplag første vinter, ev at båten ligger som utstillingsbåt, fjernkontroll til vinsjer/baugpropell, div monteringer osv, osv. Krev innbytte av gammelbiåten, kanskje får du litt mindre enn du i beste fall kunne fått ved privat salg, men du eliminerer masse usikkerhet og risiko og kjøpet blir lettere å finansiere. Forhandle deg fram til et forholdsvis lavt forskudd (vurder behov for sikkerhet) og resten av kjøpesummen ved levering. Unngå delbetaling underveis (jeg har aldri blitt avkrevd det), men er det helt umulig og du ikke kan gå annet sted så sørg for sikkerhet fra bank.

 

Du får aldri mer rabatt enn du ber om, og det er aldri flaut å presse pris. Men en skal være seriøs. En god handel er bare en god handel når den er god for begge parter.

Lykke til med båtkjøpet - forhandlinger er moro.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Alle er opptatt av rabatter man skulle tro at vi kjøper hva som helst bare rabbatten er stor nok.

Vi er lagd slik at vi skal selge dyrt og kjøpe billig.

Vi har akkurat byttet båt,byttet en inn og bestilt en ny som leveres i April. Vi fikk en grei pris på den vi byttet inn og

en gjennomsnitts rabbatt på den nye båten på ca 2,5 % det utgjør ikke allverden men en krone er en krone.

Vi synes det var ok. :flag::wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...