powerpuff Startet 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2012 Ønsker meg digitale instrumenter som kan motta og vise de fleste alarmer og parameter som ligger i motorstyringa(can-bus?) på mine Mercruiser 4,2ES -250HP- 2005 modeller. Smartcraft instrumenter virker visstnok kun på QSD motorene fra 2007 og oppover..... Vet at det finnes noe som heter mercruiser dieselview og som skal passe på mercruiser sin 4,2L 300HP, men vet ikke om den vil virke på den nye serien motorer ( se link :https://baatplassen.no/i/topic/34551-mercruiser-42l-diesel-motorfamilie%3B-felles-komponenter/ )-mine 250 HP er altså nyere/høyere nummer enn det som er nevnt her. Ellers er det jo smartcraft som gjelder - feks SC1000, men tror ikke dette vil virke? Kanskje med en omformer fra et NEMA signal til et annet -feks NEMA2000? Vet at VDO og teleflex og andre også har slike instrumenter, men eg kan for lite om dette til å finne ut hva som kan virke på en enkel og forholdsvis rimelig måte Virker som om båtutstyrsbutikkene er like forvirret som meg , du får ihvertfall mange ulike og motstridende svar , om du får svar i det hele tatt da Vet det finnes mange med høy kompetanse og lang erfaring her på forumet, håper noen kan hjelpe? PS! Fant en fin tråd der (volvo)Murphys Helmview var brukt på Steryr her på forumet, men Murphy svarer ikke på mail eller tlf, og eg vet ikke om det kan brukes eller pris Sitér dette innlegget Link to post
jkn Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 De sorte motorene er ikke digitale. Det er en god gammeldags diesel med elektrisk mengdejustering på diesel. Den kan ikke snakke verken NMEA det ene eller andre og har ingenting som ligner på Can-bus. Med andre ord - Ingen standard digitale instrumenter kan snakke med motorene dine. Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Det er vel ikke helt riktig.. .Det er mulig å lese Can-Høy og Can-Lav ut fra diagnosepluggen på alle fra år 2002 og oppover vet eg (RINDA lager disgnoseverktøy som tilknyttes denne pluggen, men det er kun for verkstedbruk-ikke onboard i båt..........), og det finnes et eget instrument/display fra mercruiser som heter DieselView som er tilpasset 4,2-300HP allere ifra 2003 , håper og tror dette også kan brukes på mine motorer, da mine 250HP (samt 270 og 320HP) fikk nytt system i 2005 basert på det fra 300 hesteren(som da ble 320HP).se båtplassen link: https://baatplassen.no/i/topic/34551-mercruiser-42l-diesel-motorfamilie%3B-felles-komponenter/ SeMercruiser DieselView Søk også link til DieselView fra Mercruiser : CMD SMARTCRAFT DIESEL VIEWVERSION 1.00 _ CMD4081893/865708 Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Fikk en mail fra Brunswick norge idag : "CMD har hatt Diesel View som en option på QSB,QSC fra 2005, og har også brukt SmartCraft 1.0 på QSB,QSC,QSL og QSM fra 05 til 08, men dette er altså andre motortyper. Det som er skrevet i Boating Magazine beror trolig på en misforståelse" Regner med at det dei sier stemmer Så da må eg vel finnne noe som kan kobles til diagnosepluggen antagelig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.