Merlis Startet 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2012 Hei! Jeg begynner nå å forberede meg litt på våren og storgleder meg til å få ut båten. Jeg har ikke fått testet den skikkelig enda da vi kjøpte den i høst og båten ble tatt opp med en gang. Jeg veit at kjøling har vært et problem på VP TMD40A motorene og lurer derfor på om det finnes en enkel måte å ta en rens av kjølesystemet på uten å sette den bort på verksted? Motoren har gått ca 2500 timer og virker som å være i veldig god stand. Starter lett og går meget pent. Servicer skal ha blitt tatt årlig på den og det har aldri vært noen feil med motor bortsett fra at turboen ble byttet for noen år tilbake. Det jeg lurer på er om noen her veit hvordan man enkelt kan ta en rens av kjølesystemet på denne motoren eller om dere veit en ca pris på dette for å få gjort det på verksted? Som dere sikkert skjønner er jeg ingen mekaniker. På forhånd, takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Søk på Systemrens her på forumet og du for mang treff. Ett stoff som har gjort "under" med mange moterer, er enkelt og lett og bruke. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Malinn Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Dette fixer du selv, jeg kjøpte radiatorrens hos VP-forhandleren. det står på boksen hvordan du skal gå fram, men ikke forvent underverker... Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 31.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Takk for hjelpen så langt! :) Jeg har ikke noen problemer med kjølingen, men kunne tenkt meg å fått renset systemet skikkelig før jeg begynner å bruke båten til sommeren. Jeg har hørt at systemrens som QMI eller hva det heter skal være veldig effektivt, men har aldri testet dette før. Det jeg er ute etter er å forsikre meg om at motoren ikke skal gå varm til sommeren da vi har tenkt oss ut på en veldig god tur. Det værste jeg kan tenke meg er å stoppe på distansen mellom Sverige og Danmark grunnet varmgang på motoren. Vil derfor gjøre det jeg kan for å forhindre at dette skal skje. Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Bland Systemrens i en bøtte, sett slangen fra sjøvannsinnsuget ned i den og start opp, la motor gå til du ser det kommer ut fra eksosen. (på samme måte som man gjør på høsten med frostvæskeblanding) La stå 1-2 døgn, kople sjøvannsinnsug som normalt og start opp. Da er sjøkjølevannsiden ren. Min kjølevannstemp. sank nesten 5 grader etter en slik behandling. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Bland Systemrens i en bøtte, sett slangen fra sjøvannsinnsuget ned i den og start opp, la motor gå til du ser det kommer ut fra eksosen. (på samme måte som man gjør på høsten med frostvæskeblanding) La stå 1-2 døgn, kople sjøvannsinnsug som normalt og start opp. Da er sjøkjølevannsiden ren. Min kjølevannstemp. sank nesten 5 grader etter en slik behandling. VIKTIG, og står også på flasken. Ta UT alle sinkanoder om det er på sjøvannsiden (ikke sikker på om det er anoder på ferskvannsiden) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Merlis Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Hei Benji! Hvis jeg tar ut alle sinkanodene, vil ikke da alt jeg kjører gjennom motoren renne ut i skroget? Jeg veit ikke, men trodde sinkanodene var plassert slik at når man tar de ut så vil det lekke væske ut fra hullene de er skrudd inn i? Det er sikkert jeg som tar feil :) Jeg er ikke noen mekaniker som nevnt over. Heller ingen hobbymekaniker. Det eneste jeg kan er å ta service på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 (redigert) men trodde sinkanodene var plassert slik at når man tar de ut så vil det lekke væske ut fra hullene de er skrudd inn i? Sink-stavene sitter på en bolt, ala dette bildet: Så du skrur sinken av bolten og skrur bolten tilbake i hullet. UC ? Da renner ikkenoe ut ! Redigert 1.Februar.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Åååja! Da henger jeg med Det skal jeg få til. Da skal jeg ta en systemrens på den før jeg legger den på vannet. Takk for hjelpen folkens! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Du kan ta det på vannet også ! Du har helt sikkert stoppekran på vannintaket. Sytemrensen blander du i en stor murer-bøtte og så setter du slangen ned i den.. Skjønner ? Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Ja, jeg har stoppekran, så jeg kan jo like godt ta det når den ligger på sjøen :) Er dette en prosedyre man bør gjenta etter et par sensonger igjen, eller holder dette seg lenge? Jeg er overnøye med tingene mine, og ønsker å være på den sikre siden når det gjelder alt. Derfor gjør jeg heller ting en gang for mye enn en gang for lite. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Det er sikkert mange faktorer som spiller inn når det gjelder hvor ofte dette er nødvendig, men vil nok råde deg til å gjøre det hver 4 sesong. Jeg tror også du gjør lurt i å ta samme prosedyre på ferkvannskjølinga, da det også der legger seg avleiringer. Du kan enkelt se ned i påfyllingshullet om det behøves eller ikke. Jeg renser ikke denne så ofte selv, men bytter kjølevæske hver 2. år. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 (redigert) Det enkleste er å lage en sløyfe på kjølevannet. Ta slangen som går inn på eksosbendet og la det gå ned i sjøvannsfilteret. Hell systemrens ned i filteret og la motoren gå til den blir varm. Dette gjør underverker. Steng av motor og kopple slanger tilbake, som originalt. La stå 2 døgn. Start opp og se hva som kommer ut av guffe. OBS! Tett hullet det kjølevannsslangen går inn på eksosbendet, ellers blir du røykforgiftet.OBS! Denne operasjon kan gjøres på vannet også. Redigert 1.Februar.2012 av Faxen (see edit history) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Merlis Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Takk for tipset Faxen! Suverent med hjelp fra dere! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.