Jump to content

Fødepumpe problem, Sabb 2G

Bjoan

Recommended Posts

Har litt problemer med motoren i båten. Begynte med at ALT i dieselsystemet var blitt til is. Pga kondens på tanken. Skrudd ifra rubbel å bit, å skulle montere fødepumpen igjen. Byttet pakninger osv i den, men nå pumper den ikke diesel ut fra fødepumpen.. Membran i pumpa er fin.. Så da lurer jeg på om det er noen av dere som har opplevd det samme?

Funka fint fram til jeg demonterte hele pumpa.

Jeg har null peiling på hvordan din pumpe funker, men på min VP2003T erfarte jeg at jeg måtte holde pumpen lavere enn nivået på tanken og pumpe til jeg fikk ren diesel og ingen luftbobler før jeg monterte den på motor. Om ikke, klarte den ikke å pumpe luft godt nok til å trekke diesel forbi tilbakeslagsventilen i pumpa slik at den holdt seg "våt".

Nå erfarte jeg også at min pumpe som jeg trodde jeg hadde overhalt og fikset en rekke ganger bare kostet 1100,- og etter at jeg byttet den og følger prosedyren over, har jeg ikke hatt et feilslag på motoren.

Om dette hjelper eller ikke, aner jeg ikke, men det er i det minste et froslag på hva du kan forsøke.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Problemet mitt er at fødepumpa pumper ikke en dråpe diesel. selv om jeg kjører motoren på starter`n. syns det er veldig rart, Funka jo knall fint helt til jeg satte fingrene i den. :thumbsdown: om jeg løsner røret som går ut fra pumpa, så renner det diesel rett igjennom når jeg skrur på kranen. Så om det er noen her inne som har en brukt fødepumpe å selge, så setter jeg stoor pris på det :smiley:

Redigert av Bjoan (see edit history)

Det er to ventiler i lokket, for diesel inn og ut. Om en av disse ikke tetter skikkelig vil ikke pumpen pumpe. Rengjør disse skikkelig, og påse at platene setter seg riktig i setene sine. Er disse OK og membranen tett så skal den virke! Med mindre den suger falsk luft i inntaket da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Bjoan : Funka jo knall fint helt til jeg satte fingrene i den.
Er du sikker? Det skulle ikke undre meg om denne motoren tusler og går uten fødepumpa også. Men da bør tanken stå høyere enn motor, og dieselrøret fra bunnen av tanken. Det er jo gjerne slik på eldre båter.

Har du et brukbart elektrisk opplegg går det vel med elektrisk fødepumpe også. Tipper du får to elektriske til samme pris som den orginale, og da har du ei i reserve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...