Bjoan Startet 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2012 Har litt problemer med motoren i båten. Begynte med at ALT i dieselsystemet var blitt til is. Pga kondens på tanken. Skrudd ifra rubbel å bit, å skulle montere fødepumpen igjen. Byttet pakninger osv i den, men nå pumper den ikke diesel ut fra fødepumpen.. Membran i pumpa er fin.. Så da lurer jeg på om det er noen av dere som har opplevd det samme? Funka fint fram til jeg demonterte hele pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Hei, du veit vel at det sitter en kam bak pumpa, dersom den ligger på pumpa, virker den ikke, motoren dreies litt, slik at kammen ikke ligger på pumpa, da skal pumpa virke. Håper du skjønt hva jeg mente. Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 31.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Vet ikke helt ka du tenke på men. Sto ikke noe spesielt i håndboka på motoren heller. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 (redigert) Prøver igjen, når motoren går så er det en kam, fra kamakslen som vipper pumpen. Dersom motoren stoppes med kammen liggende på pumpen, da virke ikke pumpen når du bruker hånden på den. Derfor må en tørne motoren litt, slik at kammen ikke ligger på pumpen, da først kan en bruke hendelen på den for å pumpe. Redigert 31.Januar.2012 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Jeg har null peiling på hvordan din pumpe funker, men på min VP2003T erfarte jeg at jeg måtte holde pumpen lavere enn nivået på tanken og pumpe til jeg fikk ren diesel og ingen luftbobler før jeg monterte den på motor. Om ikke, klarte den ikke å pumpe luft godt nok til å trekke diesel forbi tilbakeslagsventilen i pumpa slik at den holdt seg "våt". Nå erfarte jeg også at min pumpe som jeg trodde jeg hadde overhalt og fikset en rekke ganger bare kostet 1100,- og etter at jeg byttet den og følger prosedyren over, har jeg ikke hatt et feilslag på motoren. Om dette hjelper eller ikke, aner jeg ikke, men det er i det minste et froslag på hva du kan forsøke. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bjoan Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 (redigert) Problemet mitt er at fødepumpa pumper ikke en dråpe diesel. selv om jeg kjører motoren på starter`n. syns det er veldig rart, Funka jo knall fint helt til jeg satte fingrene i den. om jeg løsner røret som går ut fra pumpa, så renner det diesel rett igjennom når jeg skrur på kranen. Så om det er noen her inne som har en brukt fødepumpe å selge, så setter jeg stoor pris på det Redigert 1.Februar.2012 av Bjoan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Det er to ventiler i lokket, for diesel inn og ut. Om en av disse ikke tetter skikkelig vil ikke pumpen pumpe. Rengjør disse skikkelig, og påse at platene setter seg riktig i setene sine. Er disse OK og membranen tett så skal den virke! Med mindre den suger falsk luft i inntaket da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bjoan Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Har to nye ventiler til pumpa liggende. men er ikke sikker på hvordan jeg skal bytte disse. virker som de sitter noe grønn j.... Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 noen som har bestillt deler fra nordsabb.dk før? må det sendes bestilling på mail eller noe? Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Er det mulig å skaffe diesel filter til sabb 2g på biltema? løsnet filterinnsatsen i går. å det mangler alt av filter der. er bare "ståle" etter det orginale som står der Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Bjoan : Funka jo knall fint helt til jeg satte fingrene i den.Er du sikker? Det skulle ikke undre meg om denne motoren tusler og går uten fødepumpa også. Men da bør tanken stå høyere enn motor, og dieselrøret fra bunnen av tanken. Det er jo gjerne slik på eldre båter. Har du et brukbart elektrisk opplegg går det vel med elektrisk fødepumpe også. Tipper du får to elektriske til samme pris som den orginale, og da har du ei i reserve. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Kan det tenkes at det er vanlig "cav" filter på denne? Mange som leverer som passer da. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bjoan Svart 2.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2012 Så egentli så kan jeg bare droppe fødepumpa. Å lage meg en diesel tank som sitter høyere enn motoren? tror faktisk det skal testes. Da min diesel tank er stappe full av 4år gammel diesel å vann. å helt opprusta. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2012 Bare tanken ligger over dieselfilteret så går dette greit. Det var mange sabber som gikk uten fødepumpe før. Husk og montere en stengekran på tanken. Filterinnsats får du hos din lokale sabb dealer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.