Haba Startet 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2012 Jeg var i dag ombord i båten som står i vinteropplag. Sjekket spenningen på forbruksbatteriet som viste 12,2V. Tenkte det var best å sette på laderen. Etter bare noen minutter slo den over i vedlikeholdsladning, spenningen steg til 13,3V og ladestrømmen var ca. 2-3A. Lurte litt på dette, hadde ikke ventet at spenningen steg så fort og at ladestrømmen var så lav med en start batterispenning på 12,2V. Det er ikke så lenge siden jeg fulladet batteriet, men det går alltid en liten, men jevn strøm på kanskje opp mot 100 mA til alarmen. Ville trodd at startspenningen (12,2V) skulle vært høyere siden batt. ikke tok særlig lading. Batteriet står alltid kaldt og i dag i - 5gr. Men det som slår meg og som jeg mener å ha merket er at batt.spenningen er lavere når det er kuldegrader, tar jeg helt feil nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 (redigert) Dersom du måler "open circuit voltage", dvs spenningen uten noen belastning på batteriet, skal denne variere svært lite med temperaturen. Tror det kan dreie seg om ca 0.1V forskjell fra 20 varmegrader til 5 blå. Så dersom du måler 12.2V uten belasning, tyder det på at batteriet er ganske mye utladet. Problemet ditt er at du har en landstrømlader uten temperaturkompensering (antar jeg). Batterier får større indre motstand i kulda, for å kompensere for dette må ladespenningen settes opp når det blir kaldt. Dersom du da lader med en lader uten temperaturkompensering, vil laderen "tro" at batteriet er fulladet lenge før det er det. Kombinert med at du har en kontinuerlig last på 100mA vil dette føre til at batteriet tilbringer vintersesongen i delvis utladet tilstand, hvilket ikke er bra for batteriet. Løsningen vil være å anskaffe en temperaturkompensert landstrømlader, eventuelt ta batteriet inn i romtemperatur og lade det en gang i måneden eller så. Redigert 31.Januar.2012 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Men det skal vel være veeeeldig kaldt for at den skal lade med mer enn 14.4V? Jeg mener at det på min C-tek lader står at der skal være kaldere enn -20 for å lade med "vintervolt" som er høyere spenning. Og 100mA tilsvarer faktisk 2.4Ah om dagen. så iløpet av 2uker har det tappet batteriet med over 30Ah... Et nytt batteri skal være på ca 12.5V. Dersom du bruker en storforbruks strømkilde i ca 10s så vil volten reduseres før den på et bra batteri vil stabiliseres igjen etter noen minutter på høy Volt igjen. Et dårlig batteri vil ikke klare å ta seg opp igjen, eller det går lang tid. Når du kun har 12.2V betyr det at batteriet begynner å bli dårlig og ikke vil være så bra lenger. dermed vil det ikke ta imot lading godt nok og bli fortere utladet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Hei. Ja, tomgangsspenningen varierer lite med temperaturen. Men ladespenningen er ganske temperaturavhengig. Her er en kurve for ladespenning kontra temperatur for standard åpne bly/syre-batterier. Kilde: Ladac Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gabi Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Batterier er vel som oss mennesker. er det varmt i været og sol og båtvær er vi raske og spreke. men er det kaldt og gufsete trenger vi en ekstra push for å dra igang... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Oh yes, når det er minus 20 grader har ikke startbatteriet mye å dra rundt starteren med. Husker ikke helt tallet (men kan sjekke det opp imorgen), men mener at om en er nede i minus 20 er effekten rundt 20%! Husker en gang jeg skulle kjøre hjem fra jobben og det var minus 25 og starteren kun sa oink, og det var det. Så satte jeg på fullt lys i et halvt minutt. Riktignok tappet jeg batteriet, men batteriet ble varmere og deretter startet bilen da jeg forsøkte en ny start! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Uffe Svart 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Så satte jeg på fullt lys i et halvt minutt og deretter startet bilen. Lars H. Lærte dette trick for mere end 40 år siden af min kones gamle faster, som kørte rundt i en SAAB 96 totakter. Det har reddet mig flere gange, og kan måske hjælpe andre i den sibiriske kulde, der dækker Skandinavien nu. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 (redigert) Her hvor jeg bor, hvor det nå ikke er mer enn ÷6,8oC har jeg heldigvis garasje med motorvarmer og coupevarmer som jeg er veldig glad for å ha. For til lørdag er det meldt ÷28oC her! Da blir det kaldt å gå tur med skipshunden Max! Så vidt jeg har forstått er det et ekstremt høytrykk østnordøst for oss som gir slike temperaturer. Tenk om vi kunne hatt slike høytrykk om sommeren? Lars H. Redigert 1.Februar.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.