Seastar Startet 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2005 Gikk tom for olje på mine parafinlamper, og fikk et godt tips av en kamerat. I stedet for å kjøpe kostbar spesial lampeparafin, eller om man har glemt å kjøpe før turen - kan vanlig tennveske (Blåtind) brukes med godt resultat. Prøvde som sagt dette nå, og merker ingen forskjell fra dyrere spesial lampeparafin. Lampene brenner veldig fint og jeg merker overhodet ikke noe parafinlampelukt lenger, så da er forbrenningen fin og uten soting. At jeg ikke har tenkt på dette før - og billig er det også! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 KAn dette fungere på Wallas Safe Flame også? Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Har ingen erfaring med tennveske i lamper. Men jeg er litt usikker på hva du mener med "kostbar spesial lampeparafin". Regner med det er snakk om "vanlig" lampeolje? Da kan dette med "kostbar" kanskje bare være avhengig av fabrikat og hvor du handler? Ser i alle fall at i en butikk selges Blåtind Lampeolje for 17,90 for en liter. Tennveske i samme volum 14,90. Riktignok noe rimeligere, men ikke i et slikt omfang at det i det hele tatt synes på mitt båtbudsjett. Skal jaggu bruke mange liter for i det hele tatt komme opp i en hundrelapp totalt i forskjell. Tror nok jeg holder meg til lampeoljen fortsatt....:-) Ronald. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Den gang jeg benyttet lampeolje kjøpte jeg Exxol på Essostasjoner. Dette er en fiiin lampeolje, men Esso tar normal pris på den. Minste kvanta er 5 liters kanne Har ikke nå kjøpt den på 5 år, men regner med at den fortsatt er i sortimentet. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lars H. Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Hei. Vanlige "flaggermus lamper" går på "hva som helst", men det finnes en spesiell type lamper med keramisk veke, og etter hva det sies skal de ha spesiallampeolje. Og den er kostbar. Og denne lampeoljen egner seg IKKE på Wallas kokeapparater ol. sies det. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
kes Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 I utgangspunktet er tennvæske for grill et renere produkt enn det som kalles lampeolje eller spesialparafin for ovner. Årsaken er at tennvæsken er beregnet for matlagning og kravene til renhet er derfor større enn til lampe- eller vanlig parafin. Det påstås at brennverdien er noe lavere enn vanlig parafin, men nå har vi benyttet tennvæske til en Zibro parafinovn i mer enn 7 år uten å merke noe annet enn mindre lukt og lavere pris. Tennvæske koster på mine kanter av landet under kr. 10 pr. liter på tilbud, og tilbud er det hele året. Til sammenlikning koster en 20 liters kanne med Zibro parafin kr.410 i båtutstyrsbutikk eller kr. 340 i en forretning som selger campingutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Den gang jeg benyttet lampeolje kjøpte jeg Exxol på Essostasjoner. Dette er en fiiin lampeolje, men Esso tar normal pris på den. Minste kvanta er 5 liters kanne Har ikke nå kjøpt den på 5 år, men regner med at den fortsatt er i sortimentet. Var ikke klar over art Esso solgte Exxol i 5-liters kanner. Er denne billigere enn vanlig lampeolje som en kjøper på Europris til 60 kr. for 4lt tro? Jeg fikk en gang muligheten til å tømme et fat med Exxol, og det var vel nesten 50 liter igjen på det, tenker jeg. Jeg har både Wallas varmer og koker, og kjørte kun på det stoffet så lenge jeg hadde noe på kannene. Men nå har det vært slutt en stund, så da har det bare blitt vanlig lampeolje. Må stikke innom en Esso-stasjon og sjekke en dag.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.