Jump to content

Erfaring med montering av EVC anlegg i Volvo Penta D4

1125ex

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å montere en Volvo Penta D4 i en NB 840. Motor og drevplate er kommet på plass og nå gjenstår oppkobling og montering av EVC anlegget. Da motoren har stått i en brannskadet båt må jeg innstalere alt nytt fra PCUen på motoren og fram til de 2 styreposisjonene. Er det noen på forumet som har erfaring fra tilsvarende arbeid, og har dere forslag til valg av leverandør som også kan gi teknisk bistand.

Har gjennom selvstudie funnet fram til de nødvendige komponenter, men kunne tenkt meg å diskutert dette med noen som har erfaring. Har forsøkt meg i forhold til Pentaforhandlerene, men de er ikke så villig til å bruke tid på en amatør som meg.

Ser at båtlappene flyr fort, dette er forholdsvis kostbare greier. Kan det være en ide med import.

Litt merkelig at du ikke får hjelp av Volvo forhandler dersom du kjøper allt igjennom de.

Ledningsnettet er fosåvidt plug and play.

HCU og PCU må programeres for og spille på lag med motoren din, så dette må gjøres av en forhandler med Vodia verktøy.

HCU og PCU kan også bestilles ferdig programert fra Volvo med referanse fra motornr.

Det er store summer her i ledninger bokser og programering, så en forhandler burde være på lag med deg.

MVH K.K

Jeg fikk skiftet HCU og PCU på min D4 i forfjor sommer. Prisen ble på ca kr 72000,-

Oppgradering av software ble nødvendig før det funket. Det kom på ca 18000,- (inkludert i summen over)

Det kan nok være vel verdt å undersøke om det går ann å få det rimeligere fra utlandet, men jeg regner med at det blir problemer med å få hjelp dersom noe ikke funker. Du bør derfor ha dette klart før du eventuelt gjør det.

PCUen sitter på motoren og den skal forhåpentlig være ok. Jeg forstår det slik at jeg må ha nye HCUer, samt at jeg må kjøpe programvarer som legges inn på HCUene. Pris ca 8-9000 for HCU, og ca det samme for programvaren. Er det ikke slik at PCUen er programert opp mot motorens ID, og at HCUene må programeres opp mot PCU. Håper at det går an å kjøpe HCUene ferdig programert, og at det ikke skal være nødvendig med ny programering av PCU. Håpet på at når de programerte HCUene, kablene, og det øvrige EVC utstyret var montert så var det bare å foreta kalbrering før oppstart. Er jeg på villspor?

Systemet består av en HCU (helm station control unit), en PCU (powertrain control unit) og en EDC control module (electronic diesel control). Den siste er motorens hjerne og sitter montert på motoren. Den samler inn signaler fra alle følere på motoren og styrer de elektromekaniske dieselinjektorene for å gi ønsket motoreffekt. Den kommuniserer via en CAN-bus med PCU og HCU. I motorrommet sitter det en PCU per motor (opptil tre stk) og den styrer girskift, sluregir hvis du har det, powertrim hvis du har det, og er tilkoblet sensorer i motor-området som trim-potmeter, giraktuator-posisjon, ror-posisjon, vanntank-nivå, dieseltank-nivå, fartshjul osv og er også kobling mellom HCU og EDC unit. HCU har du en av per motor for hver manøverplass. Altså hvis du har flybridge og to motorer har du to HCUer oppe og to nede. HCU er tilkoblet allt av instrumenter, kontrolpaneler, kontrollspaker, joystick, evt EVC-display, er evt tilkoblet kartplotter eller pc og har du to motorer er det ved HCU at synkronisering foregår. Systemet er som du forstår modulbasert og utbyggbart, det er gjenstand for stadig utvidelse og oppgradering og systemet må altså programmeres for den aktuelle installasjon. Mesteparten skjer automatisk ved at bus-controlleren identifiserer alle tilkoblede noder, men sw må først legges inn i hver HCU og PCU av et autorisert VP verksted. Håper dette var forklarende :thumbsup: Jeg har forøvrig noen sett liggende av dette systemet.

Jeg fikk skiftet HCU og PCU på min D4 i forfjor sommer. Prisen ble på ca kr 72000,-

Oppgradering av software ble nødvendig før det funket. Det kom på ca 18000,- (inkludert i summen over)

Det kan nok være vel verdt å undersøke om det går ann å få det rimeligere fra utlandet, men jeg regner med at det blir problemer med å få hjelp dersom noe ikke funker. Du bør derfor ha dette klart før du eventuelt gjør det.

Kanskje litt utenfor tråden, men eg fikk byttet HCU og PCU til min 2008 mod D4-225 gratis i fjor sommer.

Fikk heldigvis tips om en tilbakekallingskampanje fra Volvo Penta her på forumet.

Problemet var at det var oppdaget dårlige loddinger på printkortene som var produsert i en periode.

Kunne forårsake problemer.

Takk til Diesel Dahl for meget godt forklaring. Har lagt merke til deg tidligere i forumet og det synes som at du har god kunnskap om EVC anlegg mm. Med bakgrunn i at jeg allerede har PCU som er programert opp mot motorens hjerne (EDC)så trenger jeg vel ikke ny programmvare på PCU.

Så er spørsmålet om det er tilstrekkelig å kjøpe nye HCUer og programere disse opp mot eksisterende PCU. Trenges det noe programmeringer, eller sw oppdateringer utover dette. Kan du gi en nærmere forklaring på hva "EDC unit" står for. Som sakt så trenger jeg full pakke med kabler, HCuer, gass/gir, instrumenter, osv. På bakdekk en redusert løsning, bare gass/gir og EVC kontroll. PCU er merket "C", det samme var HCUene i den brannskadde båten. Ser at du har noen sett liggende, hvis dette samsvarer med det jeg er ute etter så er jeg svært interesert. Jeg sender deg en mail med mitt tlf nr

Har selv montert D4 i en Fjord 21HT. Her var det bare plug and play. Fulgte installasjonsmanualene til Volvo Penta og alt fungerte med en gang.

Anngående deler så har jeg handlet med http://www.marinepartsexpress.com/. Rimelige orginale deler der.

Bruker siden til http://www.marinepartseurope.com/ for å finne rette deler/delenummer, og søker opp delene på marinepartsexpress med delenummer. Det er hyggelige folk og yter god service. De er villige til å redusere prisen på fraktbrev for å unngå litt mva.

All programering av ECV og ECU må gjøres med disse sammen. Er den orginale helt smeltet? Ring delelageret og spør om du kan bestille bare EVC ferdig programert.

Hvis du går inn på Volvopenta.se velger Webshop oppe i det hvite feltet. Velg så Norge, velg feks Ålesund Gulliksen,

I menyen til venstre velger du motortype / gir/ osv. Link til de som ikke gidder og lete selv:

Her får dere opp delenummer, priser og om delene er på lager Det kan også bestilles deler men dette krever en enkel konto registrering (bruker / passord) først

Når det gjelder Teknisk hjelp har jeg faktisk fått glimrende hjelp fra VolvoPenta sentralt Hadde inne ECV og ECU for reprogamering. Det som er synd er at disse gutta har svært lite tid til overs for og svare privat telefoner.

Andre Tekniske spørsmål og tips har jeg fått fra Gulliksen (suveren kundeservice)

• 1 år senere...

Referert melding fra Targa angående Tilbakekallingskampanjen fra Volvo Penta D4

" byttet HCU og PCU til min 2008 mod D4-225 gratis i fjor sommer.
Fikk heldigvis tips om en tilbakekallingskampanje fra Volvo Penta her på forumet.
Problemet var at det var oppdaget dårlige loddinger på printkortene som var produsert i en periode.
Kunne forårsake problemer"

Er det noen som kjenner mere til denne kampanjen eller Teknisk Bulletin ?

Har en D4-260 fra 2008 som har en defekt HCU. Denne forårsaket at jeg ikke får kontakt, elektrisk for å få startet opp båten. Ikke noe starter opp på controller systemet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...