bjornas Startet 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2012 Heisan, har tittet litt på tidligere kjøle-tråder her, men de gjelder stort sett kjøleskap. Jeg skal ettermontere en "passiv" kjøleboks i Maxi'en min, altså uten noen form for motor. Planen er å smekke sammen en boks bestående av 5 cm isoporplater, og lime disse sammen med trelim, evt. limpistollim. Det jeg lurer på, er hva jeg skal "trekke" innsiden av boksen med. "Male" med gel-coat, la det være slik det er - eller trekke det med noe annet? Og hva skal utsiden trekkes med? Noe plastgreier for å hindre lekkasjer? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Jche Svart 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Hva med smøremembran, av typen som gjerne brukes i baderom? Har aldri prøvd det til dette formålet, men det burde fungere bra :) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Hva tenker du på - på inn- eller utsiden? Antar du mener på utsiden, for å forhindre lekkasje? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Faxen Svart 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Planen er å smekke sammen en boks bestående av 5 cm isoporplater, og lime disse sammen med trelim, evt. limpistollim. Du burde bruke styropor (den blå) og ikke isopor. Lettere å lime, samt stivere. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
bjornas Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 @Faxen: Som fåes hvor? Søker på Bygger'n, Byggmax, Maxbo etc men finner det ikke - i hvert fall ikke på nettet? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Faxen Svart 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Kanskje her Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
-Balder- Svart 1.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 styrofoam ..det får du kjøpt på byggmakker og andre byggevare kjeder . det er helt standard vare. i allefall den som er lilla husk bruk egent lim\silikon til liming så du unngår reaksjon mot foamen. silikon funker bra. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 1.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2012 Var vel det jeg tenkte. men altså: Kler man denne boksen innvendig med noe? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Eureka Svart 2.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2012 OT, Bjornas, du har fått en IM fra meg. Trenger å rådføre meg før jeg kanskje skal se på og kjøpe en Maxi77. :) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 2.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2012 ...og jeg har svart på den. Er det forresten noen Oslo-basete Maxi 77 folk (evt som også har vinteropplag på Skøyen) her, så ta kontakt på IM. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Eureka Svart 2.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2012 -og nå tror jeg jommen snurremeg at du har fått en ny IM. :) Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 2.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2012 Jeg lagde den typen kjøleboks i min gamle båt, brukte de rosa/blå platene og tettet alle skjøtene med silikon. Til Eureka, min personlige mening om maxi 77 kjøp er at d som ligger ute nå er for dyre. Jeg syntes heller ikke Maxiene er de peneste båten i denne prisklassen og størelsen MEN den er den mest praktiske og en som utnytter plassen best. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 2.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2012 Takker for alle svar! Men det fremdeles ikke har fått svar på, er om dere trekker kjøleboksen med noe inni/utapå styropor'en? Har trålet nettet opp og ned, og finner ikke svar på dette. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Kristian_H Svart 2.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2012 jeg hadde et rart hull i benken, et skap som gikk nedover. Tok da styrofoam plater å satt rett oppi her, og tok silikon i hjørnene, malte ikke med noe oppi eller utenpå. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2012 Sånne bokser bygget i Isopor/Sundolitt/Styropor/styrofoam, alle navn for et EPS produkt, blir skjelden vellykket. Dette materialet tåler lite og det blir som regel et griseri ut av det. Jeg har bygget noen sånne. Slik bygget jeg i en kvarttonner jeg hadde. For å utnytte plassen best mulig ble den bygget på plass i båten helt ut mot skrogsiden. Det ble brukt 50 mm. polyuretanskum. Begynn med platen mot skroget. Sliss denne på baksiden i rutemønster slik at den kan dobbeltkrummes. Lim og stempl den fast med limsparkel. Tilpass bunn og sider og lim disse fast. Lim med to tynne strenger istedetfor helliming. Lag hulkil inne og radius ute og laminer over med glassfiber og polyester. Tilpass topp med lokk og laminer denne fast. Ha godt med toliters brusflasker med vann i frysa og bruk til kjølelementer. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 3.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2012 Du har ikke noen bilder, Mulligan? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Mulligan Svart 3.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2012 Nei dessverre. Den båten er solgt for mange år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 3.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2012 Du må ihvertfall ikke legge polyester/glassfiber direkte på isopor eller tilsvarende. Polyesteren spiser opp isolasjonen. Du kan imidlertid tapetsere med papir på utsiden av isoporen. Gjerne med avispapir for den del. Når det har tørket kan du legge glassfiber/polyester på utsiden. Et annet alternativ er å tapetsere med glassfiberstrie som du metter med tapetlim. Når det har tørket kan du male over med flere strøk latex-maling. Uansett ville jeg ha sørget for å ha et dreneringshull, der smeltevann/kondens kan renne unna. Jeg hadde tilsvarende kjøleboks og kjøpte ofte de "Mr.Ice" isbitposene. De holdt et par dager i boksen hvis jeg hadde et par 1 1/2 liters frosne brusflasker som elementer i tillegg. Man blir alltid populæar hvis man kan by på isbiter på skjæra. Men smeltevannet bør som sagt dreneres ut. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 4.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Takker for gode tips her, folkens. Det er ikke sikkert et at det er nødvendig å kle dette, hverken inn- eller utvendig. Faktisk tror jeg mer på å borre et dreneringshull. Så får man da bare ta med på kjøpet at man også borrer et kuldedreneringshull. Nå har jeg kjøpt 50 mm styrofoamplater hos min lokale pusher. Den var, som dere sier, lagervare. Har mekket til en eksperimentkjøleboks, og er i ferd med å ettergå boksens termodynamiske egenskaper i nært samarbeid med husets 6-åring. Vi har lagt nedi en stivfrossen 1,5 l brusflaske og skal sjekke når når dennes innhold igjen er flytende. Ellers: Hva anbefales for å få et rent snitt i styrofoamen? Selv en nokså finntannet sag rasper opp litt mye synes jeg. Noen mulighet for å få dette glatt igjen, f.eks. ved å blåse litt på den med en varmepistol? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Møkkalasset Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Hva anbefales for å få et rent snitt i styrofoamen? Fabrikkene skjærer med glødetråd. Men det er det jo ikke så mange som har på lur.Hva med å skjære med tapetkniv fra begge sider og så knekke plata? Så rasper du knekken og glatter over med et strykejern uten damp. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 4.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Ikke dumt tips det; skal prøve dette! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.