Jump to content

Hvor gamle er dine skroggjennomføringer? (har du en mulig ubåt?)

Sofaseileren

Recommended Posts

Jeg har trålt bruktbåtmarkedet i høst / vinter og sett på 18-20 seilbåter og motorseilere i størrelsen 30-37 fot. De fleste i relativt lav prisklasse, men også noen såkalte strøkne, med prisen deretter.

Ganske ulike båter, men ingen nyere enn 1985. Fellesnevneren for dem var at de stort sett hadde håpløse el-anlegg (enkelte unntak) og at de uten unntak hadde originale skroggjennomføringer i messing.

(i tillegg utrolig mye enkle slangeklemmer, mange ikke syrefaste, feil slanger og gateventiler som ikke lar seg stenge...)

Jeg har tidligere opplevd en skroggjennomføring som har knukket midt i ytre Oslofjord (et relativt lett anker forskjøv seg under fart...) og sett hvor dårlige slike gjennomføringer kan bli. Dengang hadde jeg tilfeldigvis en pose koniske treplugger med (impulsinnkjøpt dagen før) som reddet situasjonen. Skroggjennomføringene var da 30 år gamle, og samtlige viste seg ved utskiftning å være svært porøse. Spørsmålet er hvor lenge jeg ville utsatt skiftingen av gjennomføringene om jeg ikke hadde opplevd at de røk...

Endel regner levetiden på skroggjennomføringer i messing til 10 år, muligens er dette noe overdrevet. 27-40 år, som må ha vært alderen på de jeg inspiserte er vel uten tvil langt over pensjonsalder.

I m/s FRI, min nyinnkjøpte motorseiler fra 1984 sitter det originale skroggjennomføringer, gamle gateventiler, og dessverre ennå endel ikkearmerte slanger (der ikke gateventilene lar seg stenge...rolleyes.gif) og båten ligger i sjøen, så jeg går slett ikke fri her. Jeg vet jeg har potensiale til en ubåt, og gleder meg til å få den på slipp til våren...

Hva er alderen på gjennomføringene dine?

Redigert av Sofaseileren (see edit history)

Har en NB fra 88. Skiftet gjennomføringer for 2 år siden. Utløpet fra drittanken var da papirtynt i ett 90 grades bend. Hadde skrapt i gjennomføring utenfra,på våren' uten å oppdage denne defekten. Så skiftet var trigget av at eg syns 20 år+ var nok. Har med tidligere båt opplevd at ei gjennomføring gikk under fart. ( det var også utløp fra dritten) Oppdaget lekasje tidlig, og fikk den lekasjen under kontroll, men ikkje en annbefalt opplevelse.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Jo, et lite forsøk på å skremme er det vel. Ikke for å frata folk nattesøvnen, men jeg ble jo litt overasket når jeg så på båter og oppdaget hvor lite obs andre var på gjennomføringene sine.

Det var båter som det var brukt titusener på titusener av kroner på kosmetiske ting og dippedutter, mens gjennomføringene daterte seg tilbake til dengang vi hadde oljerasjonering og kunne ake i gata på søndagene....

Og mens det er ganske opp i dagen at gamle fiskeskøyter i tre er potensielle ubåter, burde vi også huske på at det er flere type båter som plutselig kan melde seg inn i ubåtklubben, med det dette medfører.

Men selvsagt er det messinggjennomføringene det gjelder. Det står innledningsvis, men går kanskje ikke tydelig nok fram....

Jeg kjøpte ny (gammel) båt i høst, en B-31 seilbåt. Båten ble satt på land for sjekk av seildrev, tenkte at jeg samtidig skulle se på skroggjennomføringene mine.

Fikk meg en ubehagelig overraskelse når jeg plutselig stod med kranen i hånden, knakk rett av i gjennomføringen, heldigvis stod båten på land :thumbsup:

Skiftet da alle sammen med nye i messing, angrer litt nå på at jeg ikke brukte True Design sine i kompositt.

Er det noen som har erfaring litt over tid med disse?

Messing gjennomføringer holder stort sett greit 10-15 år og koster knapper og glansbilder.

Messing koster ca 300 for 1" gjennomføring og kuleventil.

Syrefast SS316 koster ca 600 for samme dimmensjon og holder vel noen år til.

Marelon koster derimot ca 1200,-! Ingen vet hvor lenge disse varer..

Her bør folk se et kost-nytte forhold på gamle båter..

Det er sagtens nok å bruke båtpengene på.

Jeg tror spørsmålet om hva som lønner seg her er ganske individuelt. Er man av den typen som kjører et stramt fdv-regime og bytter vitale deler etter fastlagt plan, eller regner man med å selge båten om 10-15 år er vel messing helt greit. Om man derimot kan ha en tendens til å utsette enkelte ting til neste år (særlig sånne ting som ikke synes, og som ikke framstår som defekte) og i tillegg vil beholde båten lenge mener jeg det kan lønne seg å se på alternativer til messing.

En annen sak er at messingkvaliteten er noe mere usikker nå enn før, mye kan være billig kinavare uten at det opplyses om dette.

Da er kanskje alternativene sikrere.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)

Det er vel også slik at enkelte forsikringsselskaper har en mening om dette. Husker ikke om det er nåværende, eller mitt forrige, hvor det sto spesifikt aldersgrense på 5 år på gjennomføringene.

Selv har jeg skiftet alle mine. De er i messing, og vil bli skiftet på nytt før de er 5 år. Det tar svært liten tid, og er ingen ting å spekulere i. Mulig jeg går for kompositt eller bronse - det var meningen sist med bronse, men leveransetrøbbel medførte messing fra lokal sjappe.

Jeg skiftet mest fordi ventilene var dårlige, og ikke gjennomføringene. Mange av gjennomføringene var originale (jeg vil gjette på bronse) og det var i og for seg helt tullete å bytte dem: de var fine, og vesentlig mer solide og tykkere enn de jeg satte inn. Men grunnet ventilen ble det altså bytte.

Veldig nysgjerrig på kompositt, altså....

Uten å ha noe belegg for dette, trodde jeg det ble brukt lite bronsje i norske fritidsbåter.

Jeg tror det er tvert imot !

Mye var bedre før med båter bygget etter nordisk-båt-standard, før CE spøkelsets inntog.

Både når det gjaldt materialvalg og styrkeberegninger.

Og jeg tror nok mange har byttet ut skikkelig rødgods/bronse gjennomføringer med elendig messing desverre.

Med forbehold om at det kan være enkelte bronsjegjennomføringer her, tenkte jeg å komme med noen tanker over min lille "undersøkelse" så langt.Helt klart at Baatplassmedlemmene har båter i langt bedre stand enn de jeg så på i vinter. Synes egentlig det er ganske bra at 50% har gjennomføringer som er nyere enn 10 år.

Jeg vil i tillegg tro at har man kjøpt messinggjennomføringer av ok kvalitet burde man ikke miste nattesøvnen om de nærmer seg 20 år. Om jeg har rett i dette har vi litt over 72% som har båter som er rimelig trygge.

4% har aldri tenkt over saken. Om jeg får lov til å trekke den slutningen at disse har båter som har noen år på nakken, er jeg en del av en ikke ubetydelig minoritet på snaue 28% som lever med en viss risiko.

Sakset fra artikkelen jeg linket til i første innlegg:

"Dersom båten din synker på grunn av korrosjon, dekker vanligvis ikke forsikringen dette."

En del løftet pekefingeren når Geir Hels båt gikk til bunns uten forsikring. Jeg vet jeg setter dette litt på spissen nå, men om utsagnet ovenfor stemmer er det vel ganske mange av oss som er i "samme båt"?rolleyes.gif

• 1 måned senere...

Her er det en som har erfart dette med tæring på skroggjennomføringer på den harde (og dyre!) måten.

Trist sak, som nok har kostet ubåteieren en pen stabel båtlapper.

Sjekk gjennomføringene grundig, folkens! Bruk anledningen hvis du har båten på land til å sjekke både ut- og innvendig. Har du messinggjennomføringer og disse begynner å få rosa flekker, så lever de på overtid!

Trist. Vil tippe at dette var orginalgjennomføringer, som da måtte være 28 år gamle når båten sank. ( endel av mine er nesten like gamle, og jeg får ikke byttet dem før båten skal slippsettes i mai...) tilgjengelighet er et annet tema. Spiller kanskje ikke så stor rolle når gjennomføringer bestemmer seg for å svikte ved Kai, i litt diskret uten folk tilstede. Om det skjer under fart for eksempel er det derimot litt kjedelig å ikke komme til. 3 av mine gjennomføringer var når jeg overtok båten, ikke mulig å nå uten å demontere deler av innredningen. Dette antar jeg er litt spesiellt, de fleste andre båter jeg så på hadde mer fornuftige løsninger. ( Det får m/s Fri også, etter at toalettrommet er ombygget). Men tilgjengelighet av gjennomføringer og ventiler er i alle fall verdt å tenke over.

www.shipshop.dk har bronsedeler, de blir levert rett hjem til nærmeste postkontor

Mine gjennomføringer er gamle, men de er av bronse og skal kunne stå ganske lenge. Har vert på jakt etter bronsegjennomføringer og da kom ditt tips i rette øyeblikk. Prisen var det jo heller ikke noe å si på.

Leste også artikkelen om sjøventiler som det ligger en link til.

Legger ved linken Korrosjon i sjøventiler.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...