Strekkfisken Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Interessant artikkel! Spenningskorrosjon som følge av bruk av ammoniakkbaserte rengjøringsmidler var jeg ikke klar over. Er båt- og utstyrsfabrikanter flinke til å informere om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 26.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Glimrende artikkel. Synes det er litt ille at man ikke har oversikt over kvaliteten i messinggjennomføringene i butikkene, og at men selv må importere bronsjegjennomføringer for å få disse ned på en overkommelig pris. Kanskje kunne vi få en norsk forhandler til å jobbe litt med saken og komme opp med et tilbud for båtplassenmedlemmer på gjennomføringer som holder riktig, dokumenterbar kvalitet og pris? Sitat: Det afhænger vel af ens holdning til søsikkerhed. Hvis man imidlertid ikke har lyst til at tage chancer, bør man ubetinget gøre det, mener Piet Jansen Fra FORCE Technology, som i øvrigt synes, at man burde gå sammen med de seriøse leverandører, der trods alt er i bådbranchen og finde frem til de leverandører, som stadig fremstiller rødgodsskroggennemføringer og ven- tiler i de rigtige bronze- og rødgodslegeringer. Således har en leverandør af bådudstyr i efteråret relanceret bronzegennemføringer som en nyhed. En positiv udvikling synes således at være sat i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Det ble gjort et forsøk overfor Maritim her på BP for noen år siden. Men det er nok mer butikk i å selge dårlige messing gjennomføringer som må skiftes regelmessig, enn bronsegjennomføringer som holder 100 år. Guidi som produserer messing gjennomføringene Maritim selger, lager også bronsegjennomføringer i såkallt 85-5-5-5 sjøvannsbestandig bronse. Disse må en utenlands for å få, f.eks Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
Snip-Helga Svart 27.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2012 Hur ser man skillnad på mässing och bronsgenomföringar? Någon som vet vad som sitter orginalmonterat på en Scand 25 Classic från 1982? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 27.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2012 Hur ser man skillnad på mässing och bronsgenomföringar? Klipper fra artikkelen som er linket ovenfor: Hvordan afgør man, om skroggennemføringer og søventiler er af messing eller bronze? Dette er for et trænet øje forholdsvis enkelt at se, idet messing er tydeligt mere gult, som en 10-20 kr. mønt, end bronze, der har en mere rødlig farve. Det er her nødvendigt at slibe overfladen blank og sammenligne med reference prøver, hvis man er i tvivl. Hvorvidt en messing er en dårlig messingtype eller en afzinkningsbestandig type kan ikke af- gøres uden en analyse. Angreb af afzinkning kan i øvrigt ofte konstateres ved at skrabe i overfladen af metallet inde i studsen på saltvandssiden. Er farven her mere rødlig end længere nede i materialet, eller er farven tydeligt mere rød, sammenlignet med en messingprøve, er det tegn på angreb af afzinkning og skroggennemføringerne og ventilerne bør straks udskiftes. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 27.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2012 Bronse er heller så lett å få tak i her til lands , var ihvertfall ikke det for noen år tilbake og prisene var hinsides... så jeg fikk mine fra Amerika langt billigere Hei nimba. Dette var interesant. Jeg er i ferd med å skal bytte ut mine skroggjennomføringer og ønsker også bronse. Har du en adresse eller link til der du kjøpte fra USA? Er jo nesten ingen forhandlere av båtutstyr som fører dette lengere, ikke som jeg har funnet. Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2012 i løpet av uken går seilbåten jeg skal kjøpe på land. Da blir det skikkelig gjennomgang sammen med selger hvor bl.a. skroggjennomføringer og ventiler blir et tema. Dersom det ikke dukker opp noen overraskelser når den kommer på land, blir det handel til avtalt pris. Gjennomføringene er nok gamle og jeg har veldig lyst til å bytte ihvertfall noen av dem, om ikke alle, når båten først er på land. Det blir jo gjerne to år til neste gang. (er vel litt så seilbåttradisjonen er, skjønner jeg :) Har veldig lyst på Tru-design komposit og etter å ha søkt på nettet har det ihvertfall ikke vært noe negativt å lese. Så da er det bare å håpe på velvillighet fra selger og at den lokale båtbutikken har det inne. tror jeg får ta meg en rekogniseringstur på Båthuset. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 27.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2012 Et lite stalltips til de som er i ferd med å handle skroggennomføringer: Vent litt med å løpe i butikken. En liten fugl har kvitret om at det er noe på gang hos Maritim.... Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Noen som vil synse på om det er messing eller bronze i de orginale gjennomføringene på min viksund 27 columbi fra 1973? Tror de er orginale og skal ha båten opp i neste uke. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Har nok ikke grunnleg for å synse noe her, men: Om de er originale fra 1973 har du garantert gateventiler, ikke kuleventiler. Jeg har aldri opplevd gamle gateventiler som lar seg stenge og åpne uten problemer. Og defekte ventiler bør uansett skiftes. Da kan du jo sage over en slik ventil når du først har tatt den ut, og se hva den er laget av, og hvilken tilstand den ellers er i. Og utfra dette vurdere om du skifter gjennomføringene også. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Hmmmm hvordan ser en gateventil ut. Tror jeg har kuleventiler. Ser ut som en stoppekran som man har i huset Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Men om gjennomføringene er av bronze så har de vel kanskje gjort sitt hvis de er nærmere 40 år? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Dette er en gateventil: Dette er en kuleventil: Kuleventilens spak dreies kun 1/4 omdreining, mens gateventilen har ratt, som må skrus flere omdreininger. Gateventilen får lett korrosjon og fremmedlegemer i sporet hvor "porten" føres i, og eldre kan være vanskelig å lukke helt. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 29.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Men om gjennomføringene er av bronze så har de vel kanskje gjort sitt hvis de er nærmere 40 år? Mulig at de uansett ville være modne for utskiftning. Men trist om de egentlig er bra, og skiftes mot billig kinavare, av den typen som selv rørleggere er kritisk til å bruke innomhus... Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Det er absolutt sant, og jobber med et stramt budsjett. Er det noen måte å vite om de er i orden uten å fjerne dem? Når jeg hadde båten på land i fjor var det en gammel sjøulk som sa jeg skulle ta en hammer og slå på dem for å se om de holdt. Dette gjorde jeg ikke for tenkte at hva om jeg slo dem nesten av?. Finnes det andre metoder? Har forresten kuleventiler. og de er jo greit å bytte. I allefall den ene er litt treg. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Det hadde vært interessant om alle her på bp som skifter gjennomføringer og ventiler tar et bilde av dem, skriver litt om type, antatt alder, deretter deler dem i to, nytt bilde og publiserer dem her. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 (redigert) De fleste her nevner Bronse vs messing gjennomføringer/ventiler. Hva med syrefaste? Like bra som bronse eller? Redigert 29.Mars.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Kristian_H Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Mime gjennomføringer er av flushtypen i plast, hva mener filk om de? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Noen som vil synse på om det er messing eller bronze i de orginale gjennomføringene på min viksund 27 columbi fra 1973? Jeg ville blitt svært overrasket om ikke dine gjennomføringer er i skikkelig bronsekvalitet. Båten er bygget etter Nordisk Båtstandard som var et kvalitetsbegrep, og ikke etter CE spøkelsets inntreden. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 30.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2012 Litt skremmende tema dette . I scand prosjektet mitt skal vertfall alle gjennomføringer byttes Alle slanger og klemmer , dobble klemmer er et must Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Sofaseileren Svart 30.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2012 De fleste her nevner Bronse vs messing gjennomføringer/ventiler. Hva med syrefaste? Like bra som bronse eller? Refererer til tabellen på side 4 i denne artikkelen som Nemo lenket til i innlegg 25: Bedre korrosionsbestandighed (enn rustfritt) i saltvand. Angribes i løbet af 2-5 Âr af pitting og spaltekorrosion. Det ser ut til at det er "Højtlegeret rustfrit stål 254 SMO" som er det beste alternativet til bronse. Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 30.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2012 Har i grunnen vedtatt at alle gjennomføringer på vår båt skal skiftes, dette mest på grunn av at dei ser "suspekt" ut. Nokre av kranene er er også tært slik at dei må brukast forsiktig. Eg har over fleire år sett at Nylon gjennomføringer har fått mykje skryt både i båtblader og på ulike internett forum, tenkjer derfor å prøve slike. Det er kanskje også ein fordel ved vidaresalg av båten? Bronse og messing legeringer kan vere så mangt, men TruDesign eller Marelon skiller seg ut og ein veit kva ein får. Prismessig; Eg undersøkte priser Avsinkingsfri messing Biltema 2000nok TrueDesign Seatronic 6000nok True design Discount-marine.co.nz 3475 nok Inkludert 25%mva frakt og fortollingsgebyr. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 30.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2012 Hvor mange gjennomføringer er de snakk om Lbjordal? ( flott om jeg kan ta regnestykket ditt å justere det til min egen båt. Jeg har 6 gjennomføringer...)Ellers er jeg enig i at nylon virker interresant. Jeg trodde imidlertid at Marelon var betegnelsen på et nylonmateriale, og ikke et merkenavn?Mener å huske at en annen anerkjent produsent at slike er NewZeelandske Forespar (?) og jeg tror disse faller rimeligere ut enn TrueDesign. Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 30.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2012 Stemmer nok det du sier Sofaseileren. Marelon er eit plast/nylon material egenutviklet av Forespar. For min del gjelder utbyttingen: 1stk 1/2" 1stk 3/4" 4stk 1" 2stk 1 1/2" Nokre rette og nokre 90 graders bend. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 31.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2012 Defender.com har salg på alt av gjennomføringen denne uka ( trolig på det meste annet også...) http://www.defender.com/category.jsp?path=-1|51&id=106370De har både forespar i nylon ( marelon) og Groco i bronse. Lbjordal: om du kikker på dette, og kunne tenkt deg å vise hvordan dette kom ut i prissammenligningen din ville det vært supert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.