Jump to content

Kor mykje bunnstoff treng eg? 37fot Seiler


JGH

Recommended Posts

Hvorfor skal du ha 2 lag? Om du har selvpolerende så virker dette så lenge det er stoff/farge tilstede. Du oppnår kun å bygge et tykts sjikt av maling og ujevnheter med å pøse på med maling.

 

Selv planlegger jeg kun å smøre på i vannlinje og ror om det ikke er store områder hvor det ikke er stoff igjen.

Link to post
Share on other sites

Enig med Bergen her. Ett strøk holder!

 

Det er også helt korrekt at man ikke trenger å smøre på nytt lag mellom hver sesong. I fjor våres smurte jeg på kun rundt vannlinjen og flekket litt der det var tynt. Dette er andre året på rad at jeg gjør det på denne måten. Omtrent ingen groe ved opptak. Jeg er jammen ikke sikker på om jeg kommer til å gjøre det på noen annen måte i år heller. Det jeg imidlertid gjør, er at jeg høyttrykkspyler bunnstoffet før sjøsetting, for å få bort et gammelt herdet ytre sjikt.

 

Jeg sparer ikke bare penger på denne måten, men jeg får slitt ned stoffet jevn og det bygger seg ikke på i tykke lag.

 

Her det enkleste absolutt det beste!!

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg regnet så godt jeg kunne på min 34' seilbåt og kom til at 3 liter skulle holde. Jeg endte opp med å kjøpe to liter til.

Da hadde jeg et strøk under hele og et ekstra strøk helt i baugen, i forkant av kjøl og ror. Nå har den ligget ute i to sesonger og det er fortsatt maling igjen. Dette har holdt fra overgangen mai/juni 2010 frem til starten av november 2010. Pause i boblehavn frem til Første helg i april 2011 og har så seilt hver eneste helg frem til slutten av oktober og mange av ukedagene også. Etter oktober har det kun vært "litt" seiling annenhver helg frem til for tre helger siden. Da krøp jeg til korset og avsluttet 2011-sesongen. (Jippi.. dette blir en kort vinter)

Rester du sitter igjen med, kan du fint blande inn i ny maling ved neste stoffing om det ikke har frosset i mellomtiden og du ikke har det aller dyreste og glatteste stoffet fordi du kun har seilbåt får å komme først rundt en bane. (også kalt regatta)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal du ha 2 lag?

Jepp, veien til helvete er brolagt med gode forsetter og stoffa med minst to lag mille dynamic ... det bygger seg opp. I fjor klarte jeg å tyne 3 bokser VC17 utover 38 fot. Det ble tynnt (tror ikke du klarer det med selvpolerende), er spent på hvordan det ser ut når den skal opp til våren.

 

Legg på ett lag som ikke er for tykkt, og så etterpå ett lag til i vannlinja, i baugen, og forkant av kjøl og ror.

Link to post
Share on other sites

Har samme båt som JGH - Til og med samme bunnstoff :)

 

Jeg smurte ifor og brukte 2 bokser med svart selvpolerende fra Maritim. Et lag de fleste plasser - to lag på ror og vannlinje. Båten var ikke mye grodd og det meste var lett å spyle bort med vanlig høytrykksspyler. Det blått bunnstoffet som var på båten fra før flasset av en god del og det var åpenbart en god del lag med gammel bunnstoff. Etter høytrykkspyling såg båten ut som en månekraterlandskap. Jeg gjorde meg ikke veldig mye flid men slipte litt for å unngå de verste kantene.

 

I år skal jeg ha båten ut slutten av april - Få se hvordan det har fungert. Selve kjølen var omtrent ikke grodd - så den lot jeg bare la vare blått. Slipte den lett og ferdig med det. Så spennende å se hvordan den svarte bunnstoff fungerer i forhold til det gamle blå.

 

Egentlig burde man fått av hele greien og bygget opp bunnstoff på nytt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Lurte også på VC17 - men hvor mye forarbeid kreves? Alt det gamle selvpolerende må jo vekk. Men hvordan er det med primeren under? Hvordan for man et godt og glatt og fint underlag til VC17?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte et av de store spannene VC17 på en 40.7 det er vel 2,7liter ?

Ser at min båt på 40 fot skal ha et areal under vannlinjen på ca 49 m2 og VC17 skal iflg denne produktbeskrivelsen dekke ca 9,9 m2 pr liter.

Det skulle bli rundt 5 liter totalt....

Din båt har vel ca samme areal som min, så da må du vel ha et rimelig tynt lag?

(ser det står at de store boksene nå er 2 liter)

Link to post
Share on other sites

Alternativt handler du bunnstoffet en plass der du kan levere tilbake uåpnede bokser. Da kjøper du rikelig og slipper å lure på om du har nok. Selv om du greier å kjøpe akkurat riktig mengde til din båt, kan det jo hende at en boks velter mens du holder på. Da har du akkurat ikke nok. Det er jo så utrolig irriterende å akkurat ikke bli ferdig...

Link to post
Share on other sites

Ville kjøpt et tre liter spann og en literboks.

Åpne først treliteren en du veeeeldig heldig så holder det akkurat, mest sansynligt ikke.

 

Dette er jo stort sett ikke brekking av farge så de fleste butikker vil nok godta ubrukte bokser i retur, hvis ikke så handler du heller en annen plass.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut for å være veeeldig stor forskjell på det man bruker og det som er oppgitt forbruk pr m2 fra fabrikant......

Hvis man kan klare seg med 2 små bokser (totalt 1,5 liter)på en 40 foter, så er jo det ca 1/3 av det som skal gå på min 40 foter. Vi snakker nå om bruk av VC 17 på 40 fot Hanse.

Forutsetter at 49 m2 under vannlinjen er korrekt.....

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hempel har jo en kalkulator på sin hjemmeside, den regner ut til 2 lag. den sier 3,25 liter til en 37 fots båt, altså 2 lag. på 1 lag vil du da bruke 1,625. Denne er bare veiledende men sierjo sitt.

 

Tenkte da på det tynne laget, jeg tror jeg kommer til å bruke VC 17 på min båt som blir liggende ute hele året.

Redigert av Kristian_H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mye jobb er det å gå over fra selvpolerende til VC17?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Etter min erfaring er forbruket av stoff avhengig av overflatens struktur/tykkelse. Er det flere lag selvpolerende går det mye stoff da overflaten er ru og porøs. Er den glatt og fin går det betydelig mindre. Din båt er vel stoffet i England og derfor trengs ved det å smøre hele skroget.

 

Jeg bruker VC 17M, da er det utrolig viktig å legge etter leverandørens anvisning hvert år. I fjor la jeg på 1 liten boks på min båt og da hadde jeg problemer med å holde den ren under hele sesongen. Når jeg har lagt nok har båten vært like blank på høsten. Det er mulig å legge VC 17 over gammelt bunnstoff men et strøk enkomponent primer er nødvendig. Problemet er ofte overflaten, fordelen med tynnfilmstoffet er at det er glatt hele sesongen. VC 17M er utrolig enkelt synes jeg, men skal båten ligge ute flere år finnes det nok bedre alternativer. Når det er sagt så kjenner jeg flere som kun har båten oppe annenhver sesong og det går helt fint. Men da må det legges nok ved stoffing.

 

Det er forøvrig fiskesjarker her sør som går med VC17M mange fordeler med enkelt vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ca 2 l NonStop selvpolerende Jotun på min 36 fots Omega seilbåt. Jeg tynner den ut med vel 1/3 tynner og får da et meget tynt lag. Det er mer enn tilstrekkelig til å holde groe bort. Jeg har båten i sjøen fra sist i april til først i oktober. Jeg bruker høyttrykkspyler ved oppsett og spyler da vekk resterende bunnstoff. Dermed blir ikke laget av bunnstoff tykkere og tykkere for hvert år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...