Jump to content

El; "sukkerbit" - Av Den "bra" Typen

Suzuki

Recommended Posts

mekker el så det suser om dagen, men trenger sånne "sukkerbiter" til kobling av kabler.

Da snakker jeg ikke om vanlig type, der man "skrur" skruen rett ned i kabelen, men mer sånne "klemme-sukkerbiter" som presser en plate ned mot kabelen. Disse er bra, og anbefales flere steder til båt.

Men HVEM selger noe sånt ? Finner ikke på ELFA engang...

Suzuki

No boat needed..

mekker el så det suser om dagen, men trenger sånne "sukkerbiter" til kobling av kabler.

Da snakker jeg ikke om vanlig type, der man "skrur" skruen rett ned i kabelen, men mer sånne "klemme-sukkerbiter" som presser en plate ned mot kabelen. Disse er bra, og anbefales flere steder til båt.

Suzuki

heisan!

hvis du mener de koplingene vi kaller tjuvkopling, er dette en dårlig løsning.

de fungerer raskt og greit til å begynne med, men over tid blir kontakten dårlig pga korrosjon og at klemmen har en tendens til å klippe ledningen i to.

nei bruk eller koplingsklemme (som elektrikere bruker) eller de koplingene som blir brukt til bl.a telefonledninger (disse er også satt inn med et vaselinlignende stoff som gjør at de ikke ruster innv.

dette er å få kjøpt hos clas ohlson, biltema etc.

med vennlig

firefighter

Redigert av Andreas (see edit history)

Suzuki

Og når du har funnet de så let etter et sted hvor du kan få de fortinnet. Det tviler jeg nemlig på at de er det i utgangspunkt.

hvis du mener de koplingene vi kaller tjuvkopling, er dette en dårlig løsning.

Tjuvkoblinger finner du ikke i noe av det jeg har kablet/koblet. Noensinne. Dette produktet burde være forbudt.

nei bruk eller koplingsklemme (som elektrikere bruker) eller de koplingene som blir brukt til bl.a telefonledninger (disse er også satt inn med et vaselinlignende stoff som gjør at de ikke ruster innv.

dette er å få kjøpt hos clas ohlson, biltema etc.

Varenummer ?

Suzuki vil ha en rekkeklemme med "leppe", kompakt modell til lav pris, tror jeg.

Korrekt. Lav pris dog ikke kritisk

Kan ikke huske å ha sett dette, men det finnes sikkert.

Anbefalt bla.a i PB, så det bør da finnes et sted.

Eller skal du ha til skinne i sikringsskap?

Det også, men det veit jeg hvor finnes. Har en hel rekke med sånne i skapet mitt

Bilde

I nøden har jeg bare brukt vanlige sukkerbiter, hvis man setter på en endehylse på ledningen så går det ganske bra. Korrosjon blir det dog hvis det er fuktig.

Mine koblinger korroderer neppe. Med IP 65 bokser, som forsegles, og alle kabler gjennom skikkelige pakknippler inn i boksen, samt en dasj CRC, bør dette holde. Lenge..

Og når du har funnet de så let etter et sted hvor du kan få de fortinnet. Det tviler jeg nemlig på at de er det i utgangspunkt.

Som sagt, er det forseglet tilstrekkelig, ser jeg ikke behovet..

Bilde

Nei, tror de ser ut som vanlige sukkerbiter. Er dog ikke sikker, alternativet er den du viser, men i "enkeltvis" for skinnemontering. Bokser for skinne, finnes i stort sett alle størrelser og fasonger..

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Hei Suzuki.

Joda, ELFA har rekkeklemmer/koblingsplinter med beskyttelse/leppe for kabelen.

Kjøpte fra dem i store mengder til jobben like før jul. Fant dem til slutt etter litt leting, se bildet under.

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Eureka, jeg fant jeg fant ! Stemmer det Lars H. der har vi de. Fantes ikke i ELFA katalogen på kontoret, men den var visst fra 1996.

Min egen er 2003 modell, der står de faktisk..

Takker, sjoppes i morra..

Trur de duger bra jeg, kan lett overbrygges med noen U-formede kabelbiter, og er kjappe og enkle i bruk.

Du vil ikke tro at man trenger sånne "hylser" på kabelendene ved bruk av disse vel ?

Suzuki

No boat needed..

her er koplingsklemmen j tenkte på,

fåes også med 3-4-5 innganger

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3808/koplingsklemme.jpg

Nå veit ikke jeg hvem J er, :rolleyes: men den klemmen du viser, er neppe brukandes i båt. Den vil ganske raskt miste "forbindelsen" grunnet vibrasjon, bevegelse i kabler osv.

I hus som står stille, er den imidlertid sjennial..Kjapp, enkel og billig..

Suzuki

No boat needed..

Fantes ikke i ELFA katalogen på kontoret, men den var visst fra 1996. . . . . . Du vil ikke tro at man trenger sånne "hylser" på kabelendene ved bruk av disse vel ?

Men hva skal du med papirkatalog når du finner det samme på nettet, http://www.elfa.se

Hylser er nok ikke HELT nødvendig, men har du tilgang på klemmetang, vil jeg absolutt anbefale hylser. Brukte mye av dette før jul, men da var sukkerbiten med ledning og hylse nedsenket i silikonolje under 300bar trykk! (skal snart igang med å teste LiIon batterier igjen, denne gangen under 450bar trykk, tilsvarer havdyp på 4500m!)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå veit ikke jeg hvem J er,  :rolleyes: men den klemmen du viser, er neppe brukandes i båt. Den vil ganske raskt miste "forbindelsen" grunnet vibrasjon, bevegelse i kabler osv.

I hus som står stille, er den imidlertid sjennial..Kjapp, enkel og billig..

Suzuki

tar den , men prøvde bare å komme med forslag til løsning og misforsto deg nok noe

er forøvrig enig i dette poenget

firefighter

tar den , men prøvde bare å komme med forslag til løsning og misforsto deg nok noe

er forøvrig enig i dette poenget

firefighter

Nettforumets svakhet det, at alt er avhengig av at "han som forklarer" og "han som leser" faktisk FORSTÅR hverandre. Og uten bilde, og med forklaringer som "dingsen" "tingen" og "delen" i mangel av noe bedre, blir det rett litt rot. Derfor forsøker jeg alltid å legge ved et bilde, men her fant jeg det ikke gitt. Uansett, takker for inspill..

Suzuki

No boat needed..

Jeg bruker "sukkerbiter". Det fungerer utmerket og blir brukt av mange båtlbyggere også.

Kjøp en sukkerbiter av den store typen. Om de har leppe eller ikke, spiller liten rolle når de kobles sammen som under:

- Avisoler de ledninger som skal skjøtes i omlag 2,5 cm lengde.

- Tvinn de avisolerte ledningene sammen i samme retning.

(2,3,4 5,6 ledere avhengiig av kvadrat og sukkerbitstørrelse)

Tvinningen sikrer god forbindelse lederene i mellom samtidig som de øker motstanden mot sammeklemming betraktlig slik at skruen i sukkerbiten holder seg stram også etter mange år.

- Tre den tvinnede enden gjennom hele sukkerbitens lengde og klipp vekk det som kommer ut på andre siden. Fest det hele med sukkerbitens 2 skruer.

Nå er skruene kun for å holde sukkerbiten på plass rundt lederene. Tvinningen står for det meste av ledningsevnen, akkurat som det skjer i en torix.

- Forsegl skjøten ved å tilsette noen dråper, lakk, Owatrol olje mot rust, Owatrol D2 olje eller en eller annen spesialolje egnet for formålet. Nå irrer det ikke selv om noe fukt med tiden skulle trenge inn. Har t.o.m brukt loctite mutterforsegling.

- Forsegl så hele sukkerbiten med noen runder elektrikertape eller annen pvc-tape. (eller forsegl mesteparten før du har i olje. Litt grisete er det jo og du vil jo ikke ha olje på tapens limside.

Dette virker selv nede i båtens kjølsvin, men sukkerbiten må aldri under vann.

Et TC klammer rundt i forkant av den inntapede sukkerbiten og du har en kombinert strekkavlaster/vibrasjonsdemper.

Litt mye jobb sier du? Ja litt er det jo. Derfor slurver noen og dropper forseglende olje.

Sukkerbiter til slik bruk får gjerne hos nærmeste bilrekvisitabutikk. De er gjerne sorte, av mykere og mer temperaturbestandig plast og kommer normalt opp til 16 kv.mm. Når man dobbelttvinner ledningene, tar det jo ganske mye plass selv med tynne og få ledninger.

Lotus

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...