aage Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Uff å uff.... I båt er det ikke mange "åpne" koblinger som funker over tid. Skal du ha en kobling som varer litt bør en frem med loddebolten. Ellers så vil jeg bare påpeke at tilsynet (dsd) i siste utgave av elsikkerhet. nr 66. Har presisert at alle som utføre eletriske utbedriner osv, på eletriske anlegg (maritime, dvs i båt) skal forestås av elektrofagfolk. Vanlig oppfatning (tideligere forskrift) har alltid vært at "hvermansen" kan forestå endringer osv på anlegg med spenning under 50 V. Og det er oss som eiere som er ansvarlige for at instalasjonene er dokumentert og utført forskriftsmessig. På høy tid mener nå jeg.... har ingen interesse av å måtte betale høy forsikringspremie pga folk som roter med saker de ikke har greie på. Håper jeg ikke fornærmer for mange nå Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Nå fornærmer du mange aage. 12V koblinger er noe mange båteiere bør ha litt kjenskap til, for å kunne feilsøke og utføre enkle nødreparasjoner. At DSB ønsker at jeg skal bruke en skipselektriker for å koble til en bilstereo i min private båt anser jeg som latterlig. Hvor skal dette ende? Folk må ta noe ansvar selv, og ja, folk VIL dø i ulykker fordi de gjør dumme ting. Dessuten er det en utbredt oppfatning, i alle fall blandt forfattere av teknisk litteratur, at koblinger i båt bør crimpes og ikke loddes pga. vibrasjonene. De få gangene jeg har loddet ledninger i båt har jeg ikke hatt noe problem med at kobberet selvherder og knekker ved loddingen. Derimot har jeg hatt mange tilfeller av dårlig kontakt i ymse ledninger, og da særlig ledningsskjøter av sukkerbittypen. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Har både i foregående og nåværende båt utelukkende brukt klemmer fra Weidmüller. De som klipses enkeltvis på DIN-skinne. Fåes i alle størrelser. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
aage Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Uffda ikke meningen... men hensikten til dsb skjønner jeg godt. Og forskrift er nå engang forskrift. Dagens eletriske anlegg i nyere båter er rimelig kompliserte. Og eksplosjonsfaren i båt er som kjent rimelig høy. De fleste båter har propan ombord, og mange har bensinmotorer, men enig med deg... sunn fornuft må brukes, men da må man kjenne til faremomentene. Og det er gnister og varmgang jeg er bekymret for. Og der er desverre ikke bare seg selv man må ta ansvar for. En brann evt eksplosjon rammer ikke bare egen båt. Og glem ikke elektromagnetisk støy... Crimping er toppers om man får tak i det man trenger. Men overgår ikke lodding, om man bruker rett type kobber og loddetinn. Og selvfølgelig må loddingen strekkavlastes. Krympestrømpe av god kvalitet (m/lim) og syrefritt fett funker bra. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Uff å uff.... I båt er det ikke mange "åpne" koblinger som funker over tid. Skal du ha en kobling som varer litt bør en frem med loddebolten. Ellers så vil jeg bare påpeke at tilsynet (dsd) i siste utgave av elsikkerhet. nr 66. Har presisert at alle som utføre eletriske utbedriner osv, på eletriske anlegg (maritime, dvs i båt) skal forestås av elektrofagfolk. Vanlig oppfatning (tideligere forskrift) har alltid vært at "hvermansen" kan forestå endringer osv på anlegg med spenning under 50 V. Og det er oss som eiere som er ansvarlige for at instalasjonene er dokumentert og utført forskriftsmessig. På høy tid mener nå jeg.... har ingen interesse av å måtte betale høy forsikringspremie pga folk som roter med saker de ikke har greie på. Håper jeg ikke fornærmer for mange nå Først vil jeg si at åpne koblinger som diverse type rekkeklemmer er helt vanlige i båtens koblingsskap. Har slike installert originalt fra produsent. Nå står ikke slike spesielt fuktig og utsatt til, men likevel...... I et utsatt miljø forsegler man. En sukkerbit? Se på det som en liten dobbelt forseglet rekkeklemme, med doble skrueforbindelser. Lodding? Stygg sak i båt. Kan man ikke hindre vibrasjoner, brekker ledningen i overgangen mellom tinn og kobber. Du synes det er greit å bruke skipselektriker på lavvolt? Det synes ikke jeg. For det første er ikke brann som følge av feil i fritidsbåtens elektriske anlegg noe problem over. De få båtbranner man har i året på 350.000 fritidsbåter skyldes i vesentlig grad helt andre ting. Vil du dra dette videre til 12V i bil også? De negative konsekvensene vil i så fall være enorme i forhold til de positive sidene. Du har ingen interesse av å betale en høy forsikringspremie pga folk som roter med saker de ikke har greie på. I forhold til hyppigheten av slike skader, vil du nok neppe merke forskjell over hode. Det du vil merke forskjell på er den autoriserte installasjonen av alle båtduppedittene dine. Fra dusjpumpe, via, stereoen til lyset i kompasset. Det blir dyre greier det. Selv i heimen kan man gjøre en del elektriske arbeider på 230V helt lovlig. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 ER dette noe du leter etter eller er eg på jordet?? http://www.elfa.se/no/ Delenummer 48-352-03 Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
OT-flyktning Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Vil du dra dette videre til 12V i bil også? De negative konsekvensene vil i så fall være enorme i forhold til de positive sidene.Selv om jeg er enig med deg i på det mest så er det nok svært mange bilbranner som starter på elektrisk vis. Men med god 'jord' overalt hvor ledningene ligger mot metallet er situasjonen heller ikke den samme som i en plastbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Selv om jeg er enig med deg i på det mest så er det nok svært mange bilbranner som starter på elektrisk vis. Men med god 'jord' overalt hvor ledningene ligger mot metallet er situasjonen heller ikke den samme som i en plastbåt.Og det du sier her er jeg helt enig med deg i. Bilbranner med elektrisk årsak er mye større enn for båter. Oppstår de pga amatørmessige koblinger? Oppstår de pga tilfeldige kortslutninger i utstyr? Oppstår de pga elde? Oppstår de av andre årsaker? Vil det bli færre slike branner hvis kun bilelektrikere hadde lov å mekke bilelektrisk? Tja.... Ikke godt å si. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
GKN Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 (redigert) mekker el så det suser om dagen, men trenger sånne "sukkerbiter" til kobling av kabler. Da snakker jeg ikke om vanlig type, der man "skrur" skruen rett ned i kabelen, men mer sånne "klemme-sukkerbiter" som presser en plate ned mot kabelen. Disse er bra, og anbefales flere steder til båt. Men HVEM selger noe sånt ? Finner ikke på ELFA engang... Suzuki Jeg har holdt på det samme sist høst, se vedlagte bilde. Det er Weidmuller WDK 2,5 D (JF Knudtzen er vel importør, www.jfk.no) Disse klemmene monteres på en TS rail Resultatet med alt ferdig montert ble slikt Lykke til Redigert 7.Januar.2005 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Du er ikke svakstrømsmann, det er lett å se Flotte klemmer, men legg nå kablene litt penere da?? Jeg håper jeg ikke fornærmer deg, det er ikke meningen. Men det kunne jo vært så pent...og ryddig. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Skipper Worse Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Ja, da jeg så de ledningene, gikk det litt rundt for meg også ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Jolla Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Tja, panelet holdes jo i hånden da, så det skal sikkert ikke se slik ut når det er skrudd fast. Men er det ikke noe 220 volt inne i dette bildet her? Jolla Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 8.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Et typisk strømanlegg i båt: Et a-typisk strømanlegg i båt: Forskjellene er åpenbare. Kjøp en pakke strips eller 4, sett i gang og bøy, lirk og jobb med ledningene. Resultatet blir som på det nederste bildet.. hadde bare resten av anlegget vært sånn som dette... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
aage Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 Først vil jeg si at åpne koblinger som diverse type rekkeklemmer er helt vanlige i båtens koblingsskap. Har slike installert originalt fra produsent. Nå står ikke slike spesielt fuktig og utsatt til, men likevel...... I et utsatt miljø forsegler man. En sukkerbit? Se på det som en liten dobbelt forseglet rekkeklemme, med doble skrueforbindelser. Lodding? Stygg sak i båt. Kan man ikke hindre vibrasjoner, brekker ledningen i overgangen mellom tinn og kobber. Du synes det er greit å bruke skipselektriker på lavvolt? Det synes ikke jeg. For det første er ikke brann som følge av feil i fritidsbåtens elektriske anlegg noe problem over. De få båtbranner man har i året på 350.000 fritidsbåter skyldes i vesentlig grad helt andre ting. Vil du dra dette videre til 12V i bil også? De negative konsekvensene vil i så fall være enorme i forhold til de positive sidene. Du har ingen interesse av å betale en høy forsikringspremie pga folk som roter med saker de ikke har greie på. I forhold til hyppigheten av slike skader, vil du nok neppe merke forskjell over hode. Det du vil merke forskjell på er den autoriserte installasjonen av alle båtduppedittene dine. Fra dusjpumpe, via, stereoen til lyset i kompasset. Det blir dyre greier det. Selv i heimen kan man gjøre en del elektriske arbeider på 230V helt lovlig. Lotus <{POST_SNAPBACK}> Du har tildels rett, som eier har man lov til å gjøre det aller meste , under forutsetning at det blir gjort fagmessig. Ansvaret er overført til eier, og kan du dokumentere at det er gjort forskriftsmessig... så ingen problemer. Enkelte vil si at dette er en oppmykning av regelverket, i praksis er det motsatt. Tideligere lå ansvaret hos installatøren, dette er nå overført til eier. Dvs at du som eier godkjenner arbeidene som er blitt blir og overtar ansvaret. Installatør skal bekretfe at anlegg/endring er gjort forskriftsmessig med samsvarserklæring som skal oppevares av eier.... Skal ikke dra dette lengre... men det er tull å si at en kan gjøre mer på det eletriske anlegget i heimen en tideligere. Syns avklaringen fra dsb er bra, det stiller krav til levrandør (dvs båtbygger/motorprodusent) om at det eletriske anlegget ombord er bygd forskriftsmessig og av fagfolk. Tenk på hva dette vil si for driftssikkerheten over tid. Hvertfall kjenner ikke jeg en båteier som ikke har hatt problemer med det eletriske anlegget. Selv på nye båter... Mange båtprodusenter leverer et eletrisk anlegg i sine båter som er hårreisende dårlig. Tror du misforstår meg litt. Har ingen problemer med at folk selv kobler radio/ekstra lys osv. Bare de vet hva de gjør. Og hadde det eletriske anlegget ombord vært bygd opp fagmessig i utgangspunktet hadde det vært mye enklere. Tenker på koblingsbett... fordeling..sikringer osv.. og ikke minst gode tegninger over anlegget. Bare se på hvordan det blir gjort i nye biler. Produsenten har klargjort det eletriske for divere utstyr som radio, ekstralys etc. Plugg and play Tilbake til lodding.. det er ikke loddingen som er problemet. Tinn irrer mye mindre enn kobber. Tinn blir brukt som forsegling av kobber, nettopp for å hindre irr. Finns mange måter å forsegle kobber på, men lite som slår tinn. Så du har rett i at det er overgangen mellom tinn og kobber som er problemet. Enkleste måten å løse dette på er å kjøpe tinnbelagt kobberkabel. Eller bruke syrefritt fett og krympestrømpe. Krympestrømpe er et must da denne fungerer utmerket som "strekk/brudd avlaster. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 aage: mitt elektriske anlegg er fra 1971. Hvilken regler gjelder da ? ( jeg veit svaret, så dette er nok et lurespørsmål ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
aage Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 aage: mitt elektriske anlegg er fra 1971. Hvilken regler gjelder da ? ( jeg veit svaret, så dette er nok et lurespørsmål ) Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Lurespørsmål??? For det første tviler jeg sterkt på at du i dag har et orginalt (uendret) anlegg fra 1971. Stemmer dette og anlegget virker, så bør det sendes til teknisk museum. Bør tas vare på... Antar at tideligere eiere og du har "moderfisert" eller riktigere utbedret feil underveis. Skal du foreta endringer i dag, gjelder dagens forskrifter.. Et anlegg blir bygd/ombygd etter gjeldende regler på det tidspunktet det blir laget. Sitér dette innlegget Link to post
aage Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 Du er ikke svakstrømsmann, det er lett å se Flotte klemmer, men legg nå kablene litt penere da?? Jeg håper jeg ikke fornærmer deg, det er ikke meningen. Men det kunne jo vært så pent...og ryddig. Faxen <{POST_SNAPBACK}> Slenger litt tilbake... ;-)Hva er svakstrøm???... vi har ikke så mye av det ombord i en båt... sorry mack. Defininisjonen på svakstrømsanlegg er anlegg hvor eletrisiteten utelukkende brukes til overføring av lyd, bilder, tegn, signaler osv. Eller anlegg med så lav spenning/støm at det ikke kan forekomme skader på liv eller eiendom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.