Jump to content

Er dette en bra nybegynner-seilbåt: Hunter 21 Sonata


eehgil

Recommended Posts

Hei

 

Har lyst på kjøpe en billig liten seilbåt for å prøve å lære å seile. Er dette et bra alternativ? : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=31585046

 

Den er i nærheten, så det hadde vært veldig greit. Men jeg finner lite info om denne båttypen på nettet. Er ute etter en båt som er trygg og lett å lære å seile med.

Link to post
Share on other sites

http://www.sonata.org.uk/index.php

 

Må være en helt ypperig båt å lære seiling i, kjenner dog ikke båttypen fra før av, må jeg tilføye. Dog ser det ut som det er et aktivt miljø for klassen fortsatt (i England), og det tyder vel på at båten har gode seilegenskaper, er morsom å seile, responderer på trim osv. Aktivt miljø antyder kanskje også bedre tilgang på reservedeler og utstyr (selv om det sannsynligvis vil måtte bestilles fra England).

 

Båter fra denne tiden pleier å ha en gammeldags mastheadrigg, dvs. stor genoa og lite storseil. Greit nok, men tungvint å håndtere. Her ser jeg isteden en mer moderne brøkdelsrigg, så plusspoeng for det. Men salingshornene («tverrpinnene» midt på masta) er ikke vinklet akterover, noe som muligens tilsier at riggen har lensetakler («barduner» fra omtrent der forstaget er festet til masta og ned akterover, som skal strammes og slakkes ettersom hvilke halser («side») man seiler på). Noen rigger har lensetakler av ren nødvendighet for stabilitet, mens andre har det mer som hjelp til trimmingen. Hva som er tilfelle her vet jeg ikke, men det er ikke noen stor greie å henge seg opp i.

 

Hvorvidt båten er trygg eller ikke kan jeg ikke si noe om, etter min mening er det kaptein og mannskap som er trygt eller ikke, båten er bare i større eller mindre grad morsom å seile :-) Men det fins sikkert mer sedate konstruksjoner å velge i samme prisklasse. Disse blir da antagelig mindre lærerike, med mere «død» mastheadrigg hvor trimmingsmuligheter, og dermed læringsmuligheter, ikke er tilstede i samme grad.

 

Siden det er et aktivt miljø rundt båten, med egen facebookgruppe og greier, ville jeg kontaktet noen eiere for å få mer tilbakemelding, og kanskje tips om hva det er lurt å se etter når man besiktiger båten.

Link to post
Share on other sites

Samme selger har på sine nettsider en IF26 tilsalgs for kr 22.000 Litt større båt, og med et mye større miljø.

Ville vurdert denne jeg (...så får du også en liten pause fra 3-fot-syken :-D )

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Samme selger har på sine nettsider en IF26 tilsalgs for kr 22.000 Litt større båt, og med et mye større miljø.

Ville vurdert denne jeg (...så får du også en liten pause fra 3-fot-syken :-D )

IF26 er en meget fin båt. Pene linjer og langkjølet. Den har også «moderne» brøkdelsrigg, og er utvilsomt mer kurant i våre farvann enn Sonataen.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for mange og gode svar.

 

Skal prøve å få sett på begge båtene, billigere er bedre :-)

 

Har lest litt på sonata-forumet, og forstår det litt som om Sonataen kan være litt vrien å seile, og kanskje ikke er den beste begynner-båt.

 

Er IF26 en lettseilt båt? Noen vanlige feil jeg bør se etter?

 

Men begge to er gamle båter, så jeg børe vel kanskje gå for den som er i best stand, og best vedlikeholdt.

Link to post
Share on other sites

jeg vurderte en sonata som moro-båt ifjor, var å tittet på en og de er sikkert morsomme å seile. Men de var utrolig ustødige og plass under dekk var det heller ikke. De har også et rykte på seg om at de kan legge seg ned og ikke komme opp igjen, samme som på gamle kvart og halv-tonnere.

 

Jeg valgte langkjølet båt som ifen istedet, ikke like morsom å seile men mer plass under dekk. Viktig å sjekke at båtene er tette og at seile ikke er helt forjævlige.

Link to post
Share on other sites

... kan legge seg ned og ikke komme opp igjen, samme som på gamle kvart og halv-tonnere ...

Vel, husk at man ikke kan lære å sykle på trehjulssykkel :o) Ikke at IF på noen måte er en trehjulssykkel, og med den kan man jo lære mye ved å konkurrere mot IF'er. Sonataer er det vel ikke så mange av i våre farvann.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at man bør først bli trygg på seiling, så kan man gå over til litt mer avanserte saker. Man lærer jo ikke å sykle BMX før 3-hjuls :giggle:

Dette er jo en «smakssak», man må ha en båt som passer til egen personlighet, når man skal lære å seile. Først vil jeg minne om at de fleste i trehjulssykkelalder lærer å seile i jolle, og de går jo som kjent rundt, så den derre lære-å-sykle-greia kan vi bare glemme med en gang (hadebra!) :wflag:

 

Spørsmålet er om man tar de grunnleggende tingene raskt og deretter har glede av å fortsette med læringskurven med tanke på trimming og båtfart, eller om man bare vil lære seg det grunnleggende, og så heller konsentrere seg om turseiling. Det er nok å lære seg om båtliv som ikke har å gjøre med trim og hastighet å gjøre, så man får læringskurve der også. Kontrollspørsmål: Har man konkurranseinstinkt? Hvis det er tvil om saken er det bare å ta en tur i lysløypa og se hva som skjer :O)

 

Pointet mitt er kort oppsummert at; Man kan seile rolig og trygt i en skarpseiler, forutsatt at man har litt sunt bondevett i panna, men man kan aldri seile fort - eller lære å seile fort - i et trygt badekar, uansett hva man har i panna. Man må rett og slett stikke fingeren i seg selv og lukte hvem man er. Ergo; Hvis man ikke liker å selge og kjøpe dingser hvert år, sikt godt over mål ved nyanskaffelser. Tenk litt på hva du vil lære deg først og hva du kan lære senere.

 

Uansett hvaslags båt man ender opp med er det lurt å ikke å prøve å lære alt på en gang.

 

Men når alt dette er sagt, IF er intet badekar, så ...

Link to post
Share on other sites

Er helt enig, jeg elsker å seile på tur og seile fortere enn alle andre, noen tar det jo helt fint mens andre setter seg litt lengre ned i cocpit og unngår å se mot deg.

 

Fordelene ved IF er jo at det er en stor klasse i færderen og du kan konkurere mot mange like båter.

Sonataene seiler nok ganske godt opp lystallet og noen gutter fra Sætre har gode plasseringer med klasseseier både i hollenderen og færderen.

 

man må jo kunne si at IFen har et høyere potensiale som turbåt enn sonataen.

Link to post
Share on other sites

.

Sonataene seiler nok ganske godt opp lystallet og noen gutter fra Sætre har gode plasseringer med klasseseier både i hollenderen og færderen.

 

man må jo kunne si at IFen har et høyere potensiale som turbåt enn sonataen.

 

Og Daniel, Team LOL er medlem her. Send han en IM om Sontata. Han har seil båten med gml seil, og med skikklig duk. Han heter Sonata 7

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

 

Fordelene ved IF er jo at det er en stor klasse i færderen og du kan konkurere mot mange like båter.

 

 

man må jo kunne si at IFen har et høyere potensiale som turbåt enn sonataen.

 

Jeg var mannskap på en if i ferdern i fjor (kom på 5.plass av 24 if'r) og kan skrive under på at det er et flott miljø i denne gjengen. Alle kjenner alle og du er en av alle etter et par timer.

Her er et panoramabilde fra IF-gjengen dagen etter ferdern.

 

ferderpanorama_til_baatplasen3.jpg

 

Nå kjenner jeg ikke til Sonatan, men den ligner veldig på en Junker og jeg må tillate meg å si at både IF og Express er et mye bedre valg om man skal ha både seilglede og plass under dekk. Når det gjelder IF'n er det på noen versjoner en bysse man kan "slide" inn og ut fra innunder babord sittebenk i cocpit som gjør at når du har "slidet" vekk byssa, har du god plass til fire å sove. To foran og en lang køye/sofa i salongen.

 

Det er bare 5000 båter på finn nå kun 44 av disse er brukte seilbåter fra 21-30 fot. Vent litt nermere våren (eller aller lurest til litt etter sommerferien) og søk på express og IF da.

Det lå en del av dem der i høst. Nå er det kun en express, men den er fra 2004 og koster over 200 tusen så det er sikkert uaktuelt og unødvendig.

Jeg husker ikke hvor mange båter det var til salgs like før sommerferien, men det var over 17 tusen så det er mange som sitter å ruger på båten som vil være perfekt for deg. Jeg ville ikke handlet ut fra det utvalget som ligger ute nå.

 

 

RSL

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg vært å sett på båten, jeg har også pratet med eier.

 

Båten fremsto etter min mening som veldig bra, spesielt utvendig, skulle ikke tro at den var så gammel. Innvendig bærer den litt mer preg av alderen, men så egentlig helt grei ut. Det var et forferdelig reinvær når jeg var der, og den så ut til å være helt tett.

 

Eier fortalte at storseil, genoa og fokke var så godt som ubrukt, kjøpt fra 51 grader nord seil (? noen som kjenner til?) for et par år siden. Spinnaker var noe eldre. Han mente også at det muligens var noen fall som burde bytttes etterhvert. Er det en overkommelig jobb? bare å "tre inn" nye tau? Motoren er gammel, men starter lett. Det elektriske anlegget er svært begrenset, det er et batteri ombord, en hastighetsmåler som ikke virker, eier mente at det muligens var en lanterne i mastetoppen som virket. Hvis jeg kjøper tenker jeg at jeg kommer til å kjøpe nytt batteri og en autopilot (Simrad eller Raymarine?). Så kan man jo pusle med å få liv i lys og diverse etterhvert.

 

En ting jeg glemte å se på var lengde på køyer, noen som vet? På babord siden er det sikkert full lengde, men har i ettertid blitt usikker på stybord siden, pga "byssa" blir det her noe kortere. Forpiggen er vel for kort til at voksne personer kan ligge utstrekt der? Hadde vært veldi greit hvis det hadde vært ihverfrall to køyer med tilstrekkelig lengde (ca 180cm).

 

Noen som vet om dette er en båt som det går greit å håndtere alene? Hvis man har autopilot. Kommer sikkert til å seile mest alene, samt en del med 2 stk ombord.

 

Igjen: Tusen takk for mange og gode tilbakemeldinger!

Link to post
Share on other sites

Regner med at det er sonataen du skriver om. 59° norseil lager seilene i polen og hadde den klart billigste prisen da jeg skulle ha seil til gamlw båten. De er nok god nok kvalitet for de fleste og du har sikkert seil for de neste 10 årene. med min forrige båt dro jeg ofte på tur alene og uten autopilot pg det gikk helt greit. mener at køyene i forpiggen er på ca 170 cm og den køya ved byssa har man vel et hull inn under byssa for bena så den blir like lang som motsatt (?) at den er tett er ett stort pluss. husk å prute!!

Link to post
Share on other sites

Han mente også at det muligens var noen fall som burde bytttes etterhvert. Er det en overkommelig jobb? bare å "tre inn" nye tau?

Fall er «bare å tre i», ja, fest det nye godt i det gamle (tape, nål og tråd, eller tilsvarende), og trekk det nye på plass med det gamle. I mastetoppen er det often en trinse som kan være slitt, det kan være fordel å få byttet denne også, er den utslitt kan det føre til at fallet hopper av og kiler seg fast. Da blir det et styr å få ned seil ... Sjekk også innfesting av alle vanter og stag, og at ingen wire har knekk, sprikende kordeller eller lignende og at festene for salingshorn er i orden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...