Øyeren Startet 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2012 Jeg har en eldre Summer Dream 28 hvor det går en tynn slange fra eksosmanifolden på motor og bak til hylsa til propellakselen. Noen som kan forklare hensikten med det? Hvor viktig er den? Sitér dette innlegget Link to post
Børsy Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Det er ikke eksos, men kjølevann. Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Viktig! Regner med det er kjølvannet du mener. Du har mest sannsynlig vanntetting og smøring av hylse og aksling. Vanlig på mange båter. Sitér dette innlegget Link to post
Børsy Svart 4.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2012 Det er ikke eksos,men kjølevann til hylsa. Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren Svart 5.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2012 Litt upresist beskrevet av meg kanskje men det er nok noe kjølevann blandet med eksos i denne slangen men det som forundrer meg er at det er tatt ut fra nedre del av eksosmanifold bakerst..og om det er en god grunn til akkurat det? (kjølevannet går inn i eksosen lengere fremme på manifold). Dette må nødvendig vis bli veldig varmt vann/eksos som ledes til hylsa.. Det er jo logisk med kjøling på hylsa men siden det ville vært like lett og hentet dette kjølevannet fra den "kalde" siden synes jeg dette virket merkelig.. Men da er det sikkert ikke noe i veien for og legge om til kaldt kjølevann? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 5.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2012 Når eksosen passerer stussen til slangen din, skapes det ett vakuum i slangen som "holder" vannet på plass i pakkboksen. kapper du slangen vill du "kjøre" fra vannet og pakk boksen går varm/tør. Høyere turtall, høyere fart - større vakuum for å holde sjøvannet på plass. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
logget av Svart 5.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2012 Vanninjeksjon monteres gjerne når hylsen/ propellakselen er utstyrt med tett pakkboks, det vil si av typen hvor det ikke SKAL dryppe en vanndråpe hvert 5-10 sekunder inn i båten. Denne vanninjeksjonen har ikke noe med kjøling å gjøre, men den er der for å skifte ut vannet i hylsa så dette ikke blir surt slik at akslingen ruster. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Hvis det drypper så er det vel ikke problem at det er samme vannet? Hørtes uansett merkelig ut at den ikke skal være tett ved landligge. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Hvis det drypper så er det vel ikke problem at det er samme vannet? Jeg skjønner ikke helt hva du mener, men hvert propellsystem har jo sitt oppsett med tilhørende monteringsanvisning og forklaring. Vanninjeksjon er ganske godt beskrevet for de systemene som benyttes i yrkesbåt, og er jo et spesielt tema når man har stor motor og tynnest mulig propellaksel med en minimum mekanisk styrke, -hvor da rustresistensen i legeringen som benyttes i propellakselen må vike litt. Det er da utrolig viktig å sette opp vanninjeksjonen med riktig flow i tillegg for å bevare akslingen. Det er vel ganske naturlig at myter om disse systemene oppstår i fritidsbransjen for det er vel ikke så mange som leser bruks og monteringsanvisninger????? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Jeg har en sjøvannkjølt propellhylse i båten. Highline Pro pakkboksen er koplet til sjøvannsiden på varmeveksler på motoren. Det er cutlasslager i pakkboksen i tillegg til tetninger. Ser slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Takk mye bra, ser hensikten Siden dette er en eldre båt hvor jeg ikke har monteringsanvisningen så er det vel bare og sørge for at det opprettholdes kjølvann som trykkes inn i hylsa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.