Sjeldenutpå Startet 4.Februar.2012 Del på Facebook Startet 4.Februar.2012 Hei! I år skal eg skifte oljefilter på gearkassen tenkte eg. Men så dukker det opp noen tanker om at eg ein gang leste at "man har sluttet" å ha filter på slike gear. Prøvde å søke litt her, men fikk ikkje svar eg håpte på. Er det nokon som kjenner til blending av filter, eller skal de fortsatt ha folter, og i så fall hvilket ? Eg har ein PRM265S, og den skal ha vanlig mineralsk motorolje har eg forstått fra tråder her. Men filteret har eg ikkje skiftet før... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Shalom Svart 5.Februar.2012 Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 Hallo! Filteret du skal ha heter Crossland 471 er jeg rimelig sikker på, og det var kun Crossland som leverte disse. Solgte en del av disse i en tidligere jobb. Tar forbehold om at det muligens kan være flere typer selv om ikke jeg har vært borti det. Filteret har en utvendig "gjengetapp" i stedet for innvendige slik som på andre "spin on" filter. Ser forøvrig at det er et ombygging sett i handelen. Har ikke erfaring med hverken settet eller firmaet som selger. Se link: Filterfjerner Mvh. Shalom Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 5.Februar.2012 Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 jeg monterte en slik filterfjerner på mitt gir.Meget enkelt,bare en stor skive med bolt og pakkning bak. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 5.Februar.2012 Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 Jeg var i samme problemstilling med et PRM 140 S. Fikk opplyst at filter av denne typen ikke var å oppdrive. Denne filterfjerneren som Shalom har linket til passer til 140 S, men jeg skjønner ikke vitsen med den. Blir den montert tilsvarer den et potte tett filter, og da kan like godt filteret bare stå i. Eneste er hvis filter lekker utvendig eller er ødelagt. En mulighet kan være at skruen klemmer inn en bypassventil når den blir skrudd inn uten at jeg vet noe om dette. Da blir det straks noe annet. Jeg ringte Halaas og Mohn og der uttalte de at filter hadde de godt bort fra. Det holdt lenge med oljeskift. Men det siste hadde jeg ikke tenkt på når jeg ringte. Olje bruker jeg samme som motor 15w-40 mineralsk, men også der er oppfatningene delte. Mener det var noen som brukte rein 30 olje. Dette fordi multigradeoljer inneholder stoffer som kan legge seg på lamellene tror jeg det var. Kan godt hende det er noe i det. Oljemengde er også diskutert, og her gjelder oppgitt mengde + det som oljekjøler har plass til etter det jeg har forstått. Alt dette gjelder 140 S og ikke det du har. Kanskje like greit å ringe halaas og mohn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Takker :-) Eg har sendt ein mail til Haalas og Mohn , så får vi sjå kva de svarer. Eg og stusser på å blende filter, men kanskje hegra er inne på noko med bypass... Eg er litt skeptisk til å la filteret stå i over en årrekke, då eg har opplevd smuldring av filter på kundemotor. Då er det kanskje bedre å prøve å rense utav der kanskje? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 8.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Ser ut som det er ferie eller sviktende service hos Haaland. Løfter opp igjenn denne, kanskje nokon har svar på om det er skadelig å kjøre videre med gammelt filter, eller om det går an å skrelle utav det? Lurer også på korleis filtertypen virker sidan man kan blende plassen filter sitter, og kjøre videre. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 PRM MT0035 Filter Blanking Kit (PRM 100, 101, 140, 160, 175, 250, 265, 310) The oil filter fitted to early PRM gearboxes is now obsolete. Factory advice is to remove the old filter and fit this blanking kit instead. The original inclusion of a filter in the specification was soon deemed to be unnecessary, and from models 101 and 310, no filter was fitted. This kit with replace filters MT279 and MT926 on PRM gearbox models: PRM 100, PRM 140, PRM 175, PRM 250 and PRM 265 gearboxes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.