Jump to content

Erfaringer halvplanere 30 fot - 80-tallet?

Panthera46

Recommended Posts

Mitt budsjett er ca 4-500` (om jeg selger hytta). Er det noen som har noen klare anbefalinger i retning av "beste kjøp", når det gjelder halvplanere rundt 30 fot? Må nok godt ned på 80-tallet og er litt svak for lukkede båter med selvlensende dekk. Sandvik 30 ft, Nord West 900, Fjord 930, Viksund 990 kombi, Tresfjord 29 combi er noen alternativer jeg har vært innom, som jeg synes ser bra ut. Liker båter med litt voksent fribord, og hvor sjødyktighet er prioritert. Skal ha båten på Vestlandet.

Harald

Har ei Halco29Offshore med fb. Motoren er en VP Tamd60 med Borg Varner vinkel gir og fast aksel. Båten kruser på rundt 20 knop med 2100rpm og er ein skikkelig god sjøbåt med god plass ute. Berre det å kunne forlate båten og vite att om det kommer ei regnskur så er det ingen krise om kalesjen ikkje er oppe, ikkje uten grunn att den kommer under kategorien vestlandsbåt. Det store sølvlensende dekket bak er ypperlig til fiske, berre å spyle etterpå så er det reint. FB er liten men ein fin plass å sitte når ein er på tur, flått utsikt og vind i håret (for dei som har det). Til sommeren skal eg opp med den å montere baugpropell, da det er litt trøblete å bakke og legge til i trangt farvann. Vurderer også å utvide fb for å få mer uteplass under tak og samtidig få litt mer plass oppe på fb, vi får sjå hva det blir til, men ein kjekk båttype det er det.

Jeg var på jakt etter båt med samme egenskaper og samme prisklasse i fjor. Etter å ha vurdert forskjellige båttyper landet jeg på Westbas 29. Det er en solid båt med gode løsninger, bygget på og for vestlandet. Det er ikke Norges mest solgte båt, så de dukker ikke opp så ofte men jeg ville absolutt tatt den med i vurderingen.

Jeg endte riktig nok med å sprenge budsjettet totalt og brukte 760 000. Til gjengjeld fikk jeg da en 2003-modell som bare hadde 470 timer på telleren. Er storfornøyd med valget og gleder meg til å få en hel sesong med den.

Hver gang en noen stiller spørsmålet "hvilken båt bør jeg kjøpe?" her på BP, strømmer det på med svar av typen "kjøp en slik som jeg har, for jeg er veldig godt fornøyd". Selvsagt er alle førnøyd med båten sin. Hvis ikke hadde de vel solgt den og kjøpt en bedre.

Som trådstarter også nevner, viktigste krav til en 30-foter bør være — også etter mitt syn — (1) lukket kabin (dvs. bakdør) og (2) selvlensende bakdekk.

På Vestlandet er vel dette nærmest en selvfølge?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...