Jump to content

Bør båten forsikres og i så fall hva slags forsikring?

Trondwi

Recommended Posts

Jeg har med interesse lest innleggene om forsikring i tråden til ahamm: Motoroverhaling - konkurs og synes det kunne være en idé å få igang en diskusjon på dette med forsikring av båt. Ting som ikke er relevante i denne tråden er hvilket selskap, hvilken pris på forsikringen. Kun hva man bør forsikre og med hvilken polisetype.

Vi bor veiløst på holme det meste av året og er derfor helt avhengige av båt, faktisk helst én båt til hver person - også når vi har besøk. Resultatet er at vi har "en bøtte" med båter. En gammel 10' With og en Suvi sjekte tas bare ut ved akutt behov (ikke hvert år) og ligger ellers på land på 1/1 tid. Disse er ikke forsikret. Av båter som er i jevn bruk, kan nevnes:

Steady 320 med gml. 6 hk motor. Dette er den oftest brukte og muligens også den med flest timers brukstid gjennom året - antagelig rundt 300 timer. Den ligger på vannet hele året og er ikke forsikret. Argumentet er at treffer vi noe, blir det ingen skader, stjeles den, er det antagelig rimeligere å selv bekoste ny enn hva premiene ville ha utgjort gjennom alle de årene den ikke ble stjålet. Skulle vi være så uheldige å treffe en badende/svømmende, blir dette resonementet helt feil.

Yamarin 4220 med 10 år gml. 15 hk. Denne brukes svært lite og da i hovedsak av voksne barn. Vi har likevel valgt å tegne ansvarforsikring på den på grunn av hastigheten den oppnår.

Yamarin 4730 med 60 hk. Denne brukes snaue 100 timer i året - stort sett bare på relativt korte turer og til litt fisking, men her opplever vi en viss tyverifare og har valgt å tegne en kasko "super"-forsikring.

Askeladden Commuter 8 med 306 hk motor. Denne brukes også relativt mye, men da på litt lengre turer (inn til Lillesand eller Kristiansand samt noen helgeturer) - ca 300 timer i året. Her har vi også valgt "super"-kasko-varianten. Et problem her er at forsikringen i utgangspunktet ikke gjelder november-februar. Commuteren brukes endel også i denne perioden (sentralvarme, defroster og under tak) og er da uforsikret.

Summen av båt-premiene våre beløper seg til ca kr 15 000 i året og vi har hittil aldri hatt noen forsikringsskade. Frem til 1998 valgte vi ikke å forsikre, men etter hvert som båtene ble større, dyrere og raskere har vi revidert dette synet.

Hva tenker dere andre om hva man bør og ikke bør gjøre med forsikrin?

Trodde helårsdekning var en selvfølge hos alle selskap. Jeg byttet nettopp forsikringsselskap og ble da spurt om jeg hadde båten på land eller på sjøen vinters tid. Jeg har min på sjøen. I polisen er dette spesifisert.

Min forsikring varer i ett år av gangen. Det eneste som er spesifisert i polisen ang. vinterforhold (perioden 1.11-31.3) er at det skal føres jevnlig tilsyn og at alle skroggjennomføringer under vannlinjen skal ha påmontert stoppekran som skal være steng når båten ikke er i bruk - og det er vel en selvfølge?.

En annen sak er at løsøre (elektronikk) ut over en verdi på 20.000 ikke inngår i forsikringssummen, og det er jo et tankekors for de med mye elektronikk som står fastmontert (jeg rigger ned det meste og tar det med hjem når båten ikke er i bruk - tar meg 5 min).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...