ecmol Startet 5.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Februar.2012 Montering av ankervinsj på min ibiza 24/ 300hk model 2011. Fra leverandør blir denne båttype montert med "skål-anker" det vil jeg ikke ha. ???- Er det noen som har erfaring med "Bruce-anker" montert under badeplattform?? ( tenker da, tar det borti motor eller skrog etc..) ???- Org. er det ILAS 500w/m fjernkontroll/blytau etc.. som denne bårtypen blir levert med.... var og fikk pris på denne pakken i lokalen med det koster det samme som båten ;-)Trenger noen tips her om hvor prisene er litt mer hygglige. ???- Må det være ILAS ??? Sitér dette innlegget Link to post
Rotax Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Jeg hadde også litt samme holdning som deg; at skålanker ikke skal brukes. I alle mine tidligere båter har jeg alltid byttet til Bruce eller Bruce kopi (og vært meget fornøyd med det). I min siste båt fulgte det med en Engbo ankervinsj med skålanker. Fordelen med dette er jo at det er lite i veien. Min første tanke var at dette skulle byttes iht. tidligere prosedyre. Selger sa at det uansett burde gis en sjanse. Den aktuelle båten er en 20 fot daycruiser med 150 hk. Slo meg også at det blir vanskelig å få et annet anker til å passe på hekken. Jeg lot det derfor stå, og etter et par sesonger er jeg faktisk veldig fornøyd med det. Har ikke mistet feste en eneste gang. Konklusjonen min er at jeg beholder det. Nå er båten din litt større og tyngre, så mulig at det blir litt annerledes der... Uansett, jeg ville gitt det en sjanse sett i lys av de andre fordelene... Sitér dette innlegget Link to post
ecmol Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Heisann Ja ser jo at jeg er litt rask på avtrekkeren jeg har jo ikke prøvd dette selv. Det en annen selger sa er at "skål" er bra på gjørmebunn etc....etter min tolkning funker da åsså bruce. Jeg skal ned og måle litt bredde på bruce, sjekke om det kommer i veien. Funker det ikke er det bare å bytte gjennomføring samt anker. Skålanker vet jeg passer, tenker vel at når eks. IBIZA går ut med skålanker så blir det lett en estetisk trend den trenger ikke å være så funksjonell, da i mitt hode er det ingen som har prøvd å montere bruce. Nå er det jo seg sånn jeg skal kjøpe inn dette systemet greit å få andres meninger....takker så mye Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Jeg har skålanker på min elwaro 30 og har aldri hatt noe problem med at jeg mistet feste. Hadde det på min forrige båt også en sollux 24 og var veldig fornøyd med det. Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Gabi Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Jeg har en 22 fot Uttern D66 også med skålanker. det fungerer veldig dårlig. løsner lett og holder ikke vekta til båten som veier ca 1800kg. på gjørmebunn løsner det også. skal bytte til Bruce i vår. Prøver å sette på en vipperulle på badeplattformen. Må selvsagt måle litt og justere for å få det til å passe. Skålanker er håpløst hvis man blir utsatt for store bølger som river og sliter er min erfaring. men greit nok i stille vær. Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Jeg har bare gode erfaringer med mitt skålanker selv om det er masse vind og sjø , og min båt veier 4000 kg pluss. Men mulig vekta er grunden til at det fungerer hos meg? Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Meklingsmannen Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 ???- Org. er det ILAS 500w/m fjernkontroll/blytau etc.. som denne bårtypen blir levert med.... var og fikk pris på denne pakken i lokalen med det koster det samme som båten ;-)Trenger noen tips her om hvor prisene er litt mer hygglige. ???- Må det være ILAS ??? Disse båtene er levert med Engbo vinsj også, legger ved en link til siden, der finner du din båt + det du trenger til din båt http://engbo.no/Artikkel/Finn-din-båt/Ibiza/10000733.php Sitér dette innlegget Link to post
ecmol Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Tusen takk for flott "link" Spørsmål er Engbo ok? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Det er nok forskjell på hvor man ankrer opp mht hvor bra skålanker er. Og har man gode erfaringer i sitt område er det jo bra. Men i min omgangsgjeng er holdningen helt klart at man sover mye tryggere om natta med Bruce. Det fester mye bedre. Konstruksjonen til Bruce er også slik at den graver seg mye bedre ned i myk bunn enn skål. Men det beste er jo først å prøve med det man har og får heller bytte hvis man opplever problemer! Sitér dette innlegget Link to post
ecmol Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Ser den. Det var vel der jeg startet masse gode forslag og erfaringer. Er det noen der ute som har erfaring med "bruce" på min/el.ligh. badeplattform?? med samme gjenomføring/utførelse. Jeg var nede i dag og målte og ikke minst tenkte, for meg ser du at "bruce passer! i verstefall noen omjusteringer på gjennomføringen. Det er og en tanke, finner "bruce-ankeret" veien inn i guiderullen på vei inn??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.