Jump to content

Erfaring med phantom 40?


Monsen

Recommended Posts

Kjøpte nylig en phantom 40 2004 modell. Er veldig fint brukt og lite kjørt. Bare 300 timer.

Har bra med utstyr som, radar,gps, autopilot, anker vinsjer framme og bak, gass for koking og steking, wetbar på fly etc etc. Men ikke generator og pinne bak.

Holder på å finne nye led pærer for lysene, da de er på 10w og det er mange lamper. Telte raskt over å fant ca 36,så dette spiser batteri.

 

Det jeg lurte på er erfaringer med phantom 40. Forbruk, mangler, bør og må ha ting, hva bør jeg tenke på. Hvor finner jeg info og instruksjon hvordan ting vedlikeholdes eller skiftes.

Takker for alle svar.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt!

 

Et godt alternativ til generator kan være en solid utvidet forbruksbank og god lading.

 

Pinnen bak ødelegger badeplattformen og brukes sjelden. Men er kjekk til å sjøsette jolla med.

 

Pærene bytter jeg til 5W/28V etterhvert som de ryker, de bruker mindre strøm og varer lengere. Det finnes også ca 13,2V for deg som har 12 V anlegg.

 

Forbruket vil jeg tippe til 1 l/nm på tomgang og fra ca 4 l/nm i plan til drøyt 4,5 l/nm på fullt.

 

Info og instruksjoner om diverse teknisk utstyr finner du i de to blå koffertene som skal følge båten. Resten her og på Google.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp kjøpt 20 stk av disse: LED pærer, var litt skeptisk til Ebay, men har fønket fint på de bestillingene jeg har gjort.

Disse pærene har fin lysfarge, og bra lysmengde.

 

Pærene er bedre en de jeg kjøpte til 89,- pr stk i båtbutikk i fjor. Lyser bedre og finere farge.

 

Litt store i størrelse, men fjernet kjølemetallet (reflektor) i spottene, så ble der plass. Har brukt i Phantom 38, -98 modell, er usikker på om det er samme spottene.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en kjempefin båt som etter min mening går utenpå det aller meste av 40-fotere.

Nei det er ikke samme LED pæra. Den du trenger Monsen, har kontaktpinnener stikkende ut i senter bak. Jeg har kjøpt mine på Maritim og har bytta ca 15 stk nå i helga. Gjenstår 11 stk, og da har jeg byttet totalt 43 stk (hvis jeg ikke har kommet helt ut av tellinga.)

 

Veldig bra LED lys i de pærene, bedre lysutbytte fra hver spot og med et gulaktig koselig lys. Har kjøpt noen dimmere i tilegg som jeg skal kopple opp inne i salongen og på akterdekket.

 

Om du fortsatt har noen kroner til overs, og ikke har aktertruster, ville jeg prioritert dette var jeg deg. Har montert en Sleipner SE100 nå i vinter som jeg kan samkjøre med baugtrusteren med fjernkontroll.

Ellers kan et ryggekamera være kjekt å ha. Er det en "engelsk" båt du har kjøpt mangler den åpning foran. Dette ville jeg ha satt på prioriteringslista hvis du fortsatt skal ha ambisjoner om å gå til uthavner. Båtsystemer har baugspyd med stige som passer.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ser de skal ha 149,- for samme pæra du får hos Maritim for kr 98,-

50x43=? Blir penger av sånt serru.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Led pærer kjøper du på ebay, rett og slett. Jeg har handler ca 200 pærer der siste tiden og det brukes mest G4 sokkel "side" og noe G4 med rett opp!!

Kan bestille for deg om interesse, bare du sier hvor mange av hver type. Jeg har byttet ca 26 i egen båt og bruker varmvitt med 6 punkter som standard og de med (tror der var) 12 eller 16 i leselamper. Forbruk ca 1 watt og 1,2 watt. Pris i snitt pr. pære 25,- + litt frakt fra meg til deg om interesse

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hva du mener med å switche over batteriene? Normalt har du aldrig behov for å ruse en dieselmotor.

Uansett, mener å ha lest i manualen om EDC-systemet at du skal holde "nøytral" knappen inne mens du vrir om nøkkelen og starter. Etterpå skal lampa blinke om jeg husker rett.

Hvis ingen kommer og bekrefter/avkrefter dette skal jeg sjekke med manualen min ila. helga.

Regner da med at du har EDC-systemet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hva slags pærer kjøpte du, og hva slags lys ga de?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpe disse her G4 9 SMD 5050 1PC Warm White LED LIGHT BULB LAMP 12V L-1167 gav 1,95 $ for dem

Prøvde å legge ved et bilde. så får vi se.

Det var nesten samme lys som jeg hadde. ikke så kvast, men nesten tilsvarende lys. Er veldig forbøyd.

 

Hvor ofte jeg vil bruke lys . det er jo vanskelig å si, men når de står på så er det jo bedre at de trekke 8W enn 80 for de i salongen.

Og skulle ungene glemme å skru av lyset i cabinen sin så er det ikke en krise. :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...