Jump to content

Noen som kjenner til en ferrocementbåt bygget i Lillestrøm?

Elektro

Recommended Posts

På midten av 80-tallet (tror jeg det var) ble det støpt en ferrocement motorseiler i en bakgård i Lillestrøm. Vet at det etter hvert ble startet med dekk og innredning. Husker dette som et nydelig arbeid.

Vedkommende som gjorde jobben var den gang ansatt i Oslo Kommune.

Noen som vet hvordan det gikk med dette prosjektet?

Kom den på sjøen?

Er det båtbyggeren som eier den fremdeles?

Noen som eventuelt vet hvor denne ligger / har båtplass?

Husker den godt, litt av ett løft så vidt jeg kan huske den måtte heises over ett flere etasjers hus med mobilkran for og komme ut på lastebil.. Kjenner ikke byggeren så godt men det var en trivelig kar med store planer om og seile jorden rundt. Den kom på vannet hørte også at de etterhvert la avgårde på langtur men hørte vel også at det ble noen problemer av en eller annen art ombord... så jeg vet ikke hvor langt de kom. Hadde vært artig og høre litt mere om denne ja :sailing:

Tror jeg husker navnet hans om du vil gå videre men legger det ikke ut her :smiley:

Usikker om dere faktisk snakker om samme båt :-) Øyeren: Sikker på at ikke båten var i tre (west system, strip plank?) i såfall så kom den seg rundt jorda og har fått hjem havn i Mandal. Byggeren var heller ikke ansatt i Oslo Kommune. Linken under har noen bilder av båten og mer info.

http://bording.no/jordomseiling/

Redigert av NorSiglar (see edit history)

Dette var morro.Mener bestemt at jeg så de løftet den ut av bakgården.Hadde vært morro og fått en im om hvem det var som bygde den.Husker ikke helt om jeg visste hvem det var.Jeg vokste jo opp i Lillestrøm,så det kan jo hende jeg vet hvem det er.Morro og høre hvordan det gikk også da. :flag_bp:

Hadde gud ment det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plasttrær.

• 2 uker senere...

Mulig jeg kan skaffe noen info her. Var jo gjengs og vanlig at folk som bygde eller skulle bygge ferro-båter, hjalp hverandre med støping og annet. Svigerfar og en venn bygde hver sin i den perioden den i Lillestrøm ble bygget. Husker jeg var innom bakgården å så på den. Svigers sin er solgt og befinner seg nordafor. Den andre ligger muligens ute ved Nesset i Bunnefjorden. Send en IM om du ønsker jeg skal sjekke om han har noe info liggende.

Trond Haug

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...