kipp36 Startet 5.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Februar.2012 hei!jeg har kjøpt en nordan family med en volvo tmd40a.Får båten over fra vestlandet i løpet av kort tid muligens.Båten blir kjørt for egen maskin,men her er man vel ikke like godt vandt til og ha båten ute vinterstid,og er lite sugen på og ta den opp,pga manglende opplagsutstyr og det at jeg vil prøve og bruke den utover.Hva må man passe på evt hvilke måte er greiest og frostsikre på,slik at man kan bruke båten uten en hel masse remedier med frostveske++ for hver gang man har brukt det????Mvh christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Bergen dørk Svart 5.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2012 Primært en frostvakt i motorrommet på 100-200 W og så er det viktig med lufting i båten forøvrig og noen tørrballer som fikser/forebygger mot fuktighet i kabin. Tøm gjerne også litt frostvæske i dassen og tøm varmtvannsbeholder, evnt sørg for en frostvakt ved den også. Fint på sjøen vinterstid! Sørg for å varmkjøre motor hver 14. dag gjennom å ta deg en tur med båten. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 5.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2012 Kalesjer liker ikke snø, prøv å hold litt fyring under kalesja, sånn at snøen smelter. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Møkkalasset Svart 5.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2012 Primært en frostvakt i motorrommet på 100-200 W Forstår ikke det argumentet. Er det frostvæske på motoren (noe man må anta) så er det ikke behov for det. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 5.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2012 Han ville vel helst slippefrostvæskeremedier Enig med han. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Her på vestlandet er frostveskeinnhold i sjøen gaske svakt møkkalasset.... Dette kan derfor medføre frost i motorrom på sjøvannskjølte kretser. Men summer family har lite og normalt godt isolerte motorromm, så ved å stappe ei fille i kvar lutslange inn til motorrom kan du holde grei temperatur der sjølv i mange minus. Sjøvann under kjølen varmer opp. Men frostveske i dass må du ha. Eg har en temperaturmåler med ledning, sånn ute/inne-måler, som henger i motoren og viser temp. så du kan lære deg hvor mange minus som er oki før motor fryser. Å varme under kalesjen er greit om du har gratis strøm, for der går det mye varme ut, og så fryser smeltesnø fast nedover sida på båten. Eg velger å koste av :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bergen dørk Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Møkkalasset: Jeg tenkte på sjøvannskretsen; ikke ferskvannskretsen. Hvorfor synes du det er en dårlig ide hvis båten skal ligge på sjøen og benyttes i ny og ne? Mener du at sjøvannskretsen ikke kan fryse, eller hur? Vil også støtte dette med å ha en temperaturmåler i bla motorrom, slik at tiltak kan settes inn på riktig tidspunkt Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Roger jo Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 (redigert) Forstår ikke det argumentet. Er det frostvæske på motoren (noe man må anta) så er det ikke behov for det. Han gjør vel som jeg stenger sjø-vannventilen åpner filtret og starter opp heller på 5l 35% frostveskeblanding og stopper. Når en ikke har lad-strøm til frostvakt. Frostsikker toalett og systemet. Tømme fersksvanstank og breder åpne alle kraner og drenere pumpe og ledninger. Redigert 6.Februar.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Goran Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Støtt opp kalesjen med "ett eller annet"! Kommer det kraftig snøfall klarer ikke en liten varmeovn å smelte bort snøen. Den legger seg tungt oppå og kan ødelegge bøyler og kalesje. Selv har jeg brukt båtshaker og årer av teleskoptypen. Greit å bruke teleskoptypen for å kunne justere høyden og plassere støttene der du vil inni båten. Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Tom Rør Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Når det gjelder Kalesje, så fikk jeg med noen fine teleskopiske støtter fra Kalesjemakeren, da jeg kjøpte kalesjen. Den har en rund plate øverst, som er skånsom mot stoffet! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Hei Tom. Hvor holder han til? Eller vet noen om andre steder man kan få tak i teleskopiske støtter? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Møkkalasset Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Møkkalasset: Jeg tenkte på sjøvannskretsen; ikke ferskvannskretsen. Hvorfor synes du det er en dårlig ide hvis båten skal ligge på sjøen og benyttes i ny og ne? Mener du at sjøvannskretsen ikke kan fryse, eller hur? Jeg skrev vel ikke at det var en dårlig idé, men at jeg ikke forstod argumentet. Så lenge sjøen er "åpen", d.v.s. isfri så er det svært sjelden sjøvannskretsen fryser, men jeg forestilte meg at man ved frostrisiko gjør som "roger-jo" skriver. Det er jo tross alt ikke alle som har tilgang til strøm i havn. Selv bruker jeg frostvakt i motorrom selv når båten er på land og med frostsikret sjøvannskrets. Men det er mer med tanke på kondens/korrosjon. Så ja, jeg er ganske vinglete i argumentasjonen, Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Det forstår jeg. Dette er jo mer som et føre-var prinsipp enn en regel, så langt jeg kan forstå. Skal vel ganske mye til for at motor fryser, og det er slett ingen umulighet å stenge sjøvannsinntak og kjøre glykol gjennom den etter hver tur, men det er jo heller ikke enkelt å få fatt i vann i mange havner på vinterstid..... Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Møkkalasset Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 (redigert) , men det er jo heller ikke enkelt å få fatt i vann i mange havner på vinterstid..... Nei, men hvis man rigger seg for denne type båtbruk så er det vel bare å ha et lager av 4 eller 5 liters kanner med 25% frostvæske ombord. (Det skal ikke sterk blanding til.) Da er det bare å stenge kjølvannsinntaket og helle en kanne i sjøvannsfilteret og la motoren suge opp dette før man stopper den. Alternativt kan man sette på ei toveiskran med en slangestuss til å putte nedi kanna. Det holder med frostvæske av billigste sort. Redigert 6.Februar.2012 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Godt poeng det! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
kipp36 Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 hei hei,her skal det jaggu sies at det var respons,takker allesammen.Tror jeg har fått nok info,jeg har tilgang på strøm så det blir vel frostvakt og noe varme,mulig avfukter i tillegg Takker igjenn folkens. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
VO`n Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Ulempen med å basere seg kun på strøm for å holde frosten unna er hvis strømmen går og det er bikkjekaldt ute. Har holdt motorrom over 0 grader en hel vinter bare med en 60 watts lyspære, litt dårlig opplegg men det fungerte jo.. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 ja,det skal vel ikke så mye til.Men jeg kommer til og ha hyppige besøk(er jo nytt for meg).skal vel også noe til at sjøvann fryser på et døgns tid nedi et maskin rom...Men det er jo volvo penta sjøvanns filter så det er enkelt og hive nedi en skvett billig blått Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
RSL Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Ulempen med å basere seg kun på strøm for å holde frosten unna er hvis strømmen går og det er bikkjekaldt ute. Har holdt motorrom over 0 grader en hel vinter bare med en 60 watts lyspære, litt dårlig opplegg men det fungerte jo.. Ofte lurt å bruke to pærer i stedet for en, da den ene kan gå. To pærer på 25W i et lukket motorrom holder det frostfritt. Har man først tilgang til strøm, er en kupevarmer til bil et godt tips for å holde det tørt og fint ombordi salongen. Luftsikulasjonen gjør underverker selv om det ikke blir gjovarmt ombord. Den kan selvfølgelig med fordel kobles til et tidsrele for å spare litt strøm. (Koster sikkert under 0,2 båtlapp) RSL (jeg har en vifteovn fra CO stående på halv styrke og termostat ombord i min 34' seilbåt. Det kaldeste jeg har hatt ombord så langt i vinter er +7g i "nesehøyde" og +3g på dørken. Jeg har ikke konservert dass eller tømt varmtvannstanken. Har ikke tømt vanntanken heller, da jeg to av tre helger velger å bo i båten fremfor hjemme. Har et ute/inne-termometer jeg kan sjekke maks og min temp på som jeg sjekker etter hver gang det har vært grisekaldt (ingen fare denne vinteren så langt... JA til global oppvarming i min umiddelbare nærhet) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
kipp36 Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 ja,tidsrele er nok ikke dumt. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Tom Rør Svart 6.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2012 Hei Tom. Hvor holder han til? Eller vet noen om andre steder man kan få tak i teleskopiske støtter? Han heter Kalesjemakeren, og holder til nord for lillestrøm et sted. Tlf: 91108605. Han er sikker innom byen en del, så jeg tipper du kam møte han et sted for å få disse levert. Bare ring ham, han er en hyggelig kar Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Hei Tom. Hvor holder han til? Eller vet noen om andre steder man kan få tak i teleskopiske støtter? Se på http://www.maritim.no/opplag/presenningsutstyr/rekvisita_3/presenningst-teleskop-125-202-cm Presenningstativ Teleskop 125-202 Cm Varenummer: 20021-01 Førpris: 298,00 NÅ 239,00 inkl. mva Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.