Diddn Startet 5.Februar.2012 Del på Facebook Startet 5.Februar.2012 Hei har nettop fått tak i en lite brukt Mariner 4hk i fra 80 tallet som sitter fast / har skjært seg. Jeg lurer derfor på om den bare sitter i stempelringene eller om den har skjært seg? Svinghjulet kan du dreie rundt 0,5-1mm ca, og propellakslingen sitter fast. Han som har hatt den kjørte den et stykke med båt,2-3 korte turer. Den har også vært testet i stamp før dette. Den kan vel ikke gå så lenge uten olje i bensinen, før den skjærer seg? Den døde bare sånn plutselig på den 3.turen og startet ikke etterpå.Jeg tror at den bare sitter i stempelringene etter langtids lagring. Har dere noen ideer om dette, høres det ut som om den har skjært seg eller sitter den bare fast? Mvh Diddn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 unskyld...men når du tror den har skjørt seg pga for lite olje...og du tror den sitter pga lagring...ja då blir det vanskelig å svare... at du klarer bevege svinghjul 1mm kan tyde på at det er stempel som sitter. Men den er sikkert skjært siden den stoppet på tur. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Hvis motoren gikk tyngere og tyngere før den plutselig stoppet kan det tyde på at den har skjært seg pga lite eller ingen olje. Skru av toppen og se på innsiden av sylinder så ser du fort om den er blå/sort med tydelige tegn på varmgang. Er det ikke det, så sprayer du stempel og sylinder full av rustløser og lar dette stå over natta, før du bruker en gummiklubbe på stempelet dagen etter, du kan bruke hammer og vedkubbe/trekloss også hvis du ikke har gummiklubbe. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Prøv først å løse ned undervannshuset. Disse motorene har en tendens til å sette seg i tettehylsen under blokken. Hvis du ikke får ned undervannshuset er det nok dette som har skjedd hos deg også... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Diddn Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Takker så mye for svar så langt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shaukaas Svart 6.Februar.2012 Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Prøv å ta ut tennpluggen; se om det hjelper. Opplevde en gang å montere feil plugg i en tilsvarende motor, med omtrent samme resultat... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Diddn Svart 6.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2012 Takker for svar, skal se hva jeg kan få gjort i morgen med motoren og se om jeg kan få den til å la seg tørne rundt igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Diddn Svart 7.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 Fikk løsnet stempelet med å bruke masse WD-40 og rigling på svinhjul og ved å dra det rundt med startsnor 2 ganger til slutt. Da løsnet også propellakslingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GlennIversen Svart 7.Februar.2012 Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 Honing nye stempelringer og ny topppakning, så er my gjort. Regner med at denne nå hadde rustet fast og dermed så har vel dette satt sine spor/sår i sylinder. Delekostnaden vil nok ikke bli på mange hundrelappene her Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.