Jump to content

Bruk av raymarine og OpenCpn kartprogram


Konsensus

Recommended Posts

Holder på å utruste en båt som jeg skal seile hjem til Norge fra England i Påsken (en av mange båter som har reist denne veien fra Sun Sail etter det jeg forstår).

 

Vurderer følgende utstyr på navigasjonsfronten:

 

- Raymarine ST70 SmartPilot X-10 Linear Drive System for Sailboats

 

- Raymarine A50 plotter som jeg har ute

 

- OpenCpn kartplotterprogram på pc under dekk (evt et tilsvarende program).

 

- Vurderer og AIS

 

- Seilbåten har forøvrig raymarine tridata, VHF osv.

 

Ønsker muligheten til å kunne styre autopiloten med både plotteren og en pc. Vil primært bruke en pc en til navigasjon og oppsett av ruter. Har landet på Raymarine da det er relativt rimelig og lett tilgjengelig i England.

 

Noen som har noen synspunkter på denne konfigurasjonen?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Raymarins eget program på PCen, Raytech heter det og kan lastes ned fra Raymarine. Skal du bruke det i fullversjon må du ha serienummer og kode. Jeg tar alt inn på PCen. Alle data, kart, radar, AIS og det som er. Jeg måtte ha en nettverkshub fra Raymarin for å få koplet det sammen.

Og Raytech virker ikke på alle plotterne, toppserien, med E wide og G serien går det ikke på. Og det kommer vist nok ikke heller.

De får det ikke til. hos Raymarine.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Er det egentlig så viktig å kunne styre autopiloten fra PCen? Selv har jeg helt sluttet å legge inn ruter, og betjener autopiloten manuelt. Har plotter ute, og legger gjerne inn noen waypoints der, og i tillegg legger jeg opp en planlagt rute på PCen som står nede (OpenCPN). AIS-transponder er veldig kjekt å ha for en sånn tur!.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Og Raytech virker ikke på alle plotterne, toppserien, med E wide og G serien går det ikke på. Og det kommer vist nok ikke heller.

De får det ikke til. hos Raymarine.

Det høres merkelig ut. Jeg har E80 og det virker utmerket hos meg.

 

Navionics har et gratisprogram for å lage/endre ruter på Nevionics kartbrikker. Raymarins Raytech gjør det samme, men Navionics program gir deg oppdaterte kart på PCen uten kostnad.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det høres merkelig ut. Jeg har E80 og det virker utmerket hos meg.

 

Ja den eldre E classic virker og C serien, men ikke på E 90/120/140 WIDE. og G serien.

jeg har E 90 wide, og ble i fjord fortalt at det kommer til sommeren, når det så ikke gjorde, så venta jeg til nå i vinter og snakka med Raym igjen, og nå kan de fortelle meg at det ikke kommer en løsning for disse seriene, og det er fordi de ikke får det til og funke. ?

Så eg e skuffa. jeg ville bruke dette med polarogram og det hele, kjekt og se hvordan du seiler. men sånn er det. :headbang: :headbang: :headbang:

Og du skal lete lenge i den lille teksten før du finner aY DET IKKE FUNKER PÅ DISSE. :headbang: :headbang:

SÅ JEG LETER ETTER ANNEN LØSNING. HAR DU NOEN TIPS.

 

Men dette ble vel ikke helt i hendhold til topic. sorry.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Raymarins eget program på PCen, Raytech heter det og kan lastes ned fra Raymarine. Skal du bruke det i fullversjon må du ha serienummer og kode. Jeg tar alt inn på PCen. Alle data, kart, radar, AIS og det som er. Jeg måtte ha en nettverkshub fra Raymarin for å få koplet det sammen.

 

Hvilken AIS bruker du sammen med Raymarine ?

Link to post
Share on other sites

Takker for alle tilbakemeldinger. Vurderer alternativt en liten Garmin plotter og ettersom jeg har det meste av kart til denne. Usikker på om denne kan styre autopiloten. Det viktigste for min del er uansett å ha en liten plotter ute til bruk for å unngå å gå på grunn. Planlegging skjer uansett under dekk på kart pc en.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...