thomas73 Startet 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2012 Skal snart ta av de gamle anodene(båten har gått i ferskvann de siste årene) for å klargjøre for stoffing til våren. Nærmer seg nå Hvilken type anoder, og hvor de skal festes må dere fortelle meg Dette blir min første sesong med innenbordsmotor, så jeg trenger stadig litt råd og hjelp fra dere her ombord Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
kurthelg Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Hei Thomas Ta av gamle anoder, kjøp tilsvarende på en båtutstyr butikk, regner med noen rester av gamle anoder fremdeles står på. Maritim kom godt ut i test på sine anoder. Husk anoder på motoren også. Kurt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Det er ikke alle motorer som har anoder, det komme ran på hvilke metaller som er brukt i varmeveksleren. Om den har anoder sitter disse i en messingplugg i varmeveksleren. De anodene du har ser greie ut, så disse kan bare byttes ut med tilsvarende nye i sink. I tillegg ville jeg hatt en på propellakslingen for å beskytte propellen. Det er dårlig elektrisk kontakt mellom aksling og hylse, så det anbefales å ha egen anode på akslingen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
cantina Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Hei Det du må være obs på er at mange benytter magnesium og ikke zink i ferskvann Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Riktig. Ikke bare det, men sink tenderer til å passivere seg i ferskvann og vil følgelig være uvirksom. Magnesium har høyere drivende spenning, og må ikke brukes i saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 24.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 En veldig sen takk for gode svar Da bytter jeg ut de gamle med nye i zink. Og setter en på propellakslingen også. Men, bør jeg ha en propellmutter med anode i tillegg? Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 Har du på akslingen, så er det tilstrekkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 Er det en Stålbåt så trenger du noen fler enn bilde viser.? Her er en bra antikkel om Anoder http://www.shipshop....?articles_id=28 Sjekk motormanualen om det er sink i fersksvanssystemet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.