olews Startet 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2012 Tilbake fra årets tur til båtmessa i Göteborg. En høydara av dimensjoner var Magnus "Mange" Olson på scenen (vi satt på 2. rad). Han snakket om VOR og var kanskje enda med intens i virkeligheten enn på TV/PC/Youtube. Jeg var mer sliten etter 45 min med Mange enn etter hele messa. Bare dette var verd kjøreturen ned. Nå skal det sies at VOR feiger ut og tar både skip (utenfor Somalia) og hopper over södra oceanen. Kun Kapp Horn gjenstår og det nå bare som en runding og ikke som avslutningen av the southern ocean. "The southern ocean is the test!" Sir Robin Knox Johnston. Selva messa var meget bra, mange båter ble besøkt, det var de vanlige seilbåtmerkene, men selvsagt skille Najad seg ut med skikkelig håndtverk, men det har sin pris. Fransk med vinkjeller i kjølsvinet (partybåt sa en svenske). De tyske er med nøkterne i så henseende. Synes det blir billigere og billigere for hvert år som går. Utleiefirmaene har fokus på Kroatia og satser tydeligvsi mest der, de forteller at de nå har datterselskap i Norge siden de har så mange norske kunder. SXK standen var like moro å besøke i år som alle andre år. I år kjøpte vi den store permen med uthavner på Västkusten. 3 veckor i Bohuslän er bare utdrag og vår er utslitt. Ad svensker, så var det omtrent ingen norske å se eller rettere sagt høre. Det pleier å være norsk å høre hele tiden, men ikke så i år. Hvor er alle de norske ? Tidligere har det vært Norges største båtmesse. Shopping er det rikelig av på Göteborgmessa, men denne gangen holdt vi oss i skinnet og kjøpte bare det vi hadde tenkt på først. Ingen dyre elektroniske ting eller nye seil..... Vel verd 7,5 time i bil på gode veier med 100/110 grense. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
TellusTellus Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Noen her inne som skal på båtmessa til helga? Får ikke med meg "admiralen" grunnet jobb. Kunne vært greit å kjøre nedover flere ennn bare en? Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
MajorAndy Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 (redigert) Vi besøgte messen i den forgangne weekend. Ikke så mange mennesker som tidligere, synes jeg. Ikke så godt for udstillerne, men godt for os besøgende. Lidt flere både end i 2010 hvor jeg var der senest. Godt med nyheder fra fx Targa. Især var der en interessant trawler-type fra corvette: http://www.marstrandyachts.com/corvette/ Interessant planløsning men lidt for dyr efter min mening. Får nok svært med at konkurrere med Beneteau. Men et besøg værd. Ikke så mange større motorbåde - den største var nok Princess 42, der er flot men slet ikke min stil. Store stande fra Simrad og Raymarine med mange nye ting! Overraskende lille stand fra Nimbus mens Aquador og Targa overrasker med store stande. Mange mindre både! Købte lidt udstyr og to havneguider fra havneguiden.no. Meget gode! Stort format, gode billeder og både naturhavne og almindelige havne. Vi købte to stykker: DK og Sydsverige og Vestkysten fra GBG til Svinesund. Dem glæder jeg mig til at tage i brug! Redigert 7.Februar.2012 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 SXK standen var like moro å besøke i år som alle andre år. I år kjøpte vi den store permen med uthavner på Västkusten. 3 veckor i Bohuslän er bare utdrag og vår er utslitt. Var det denne, http://www.sxk.se/content/västkustens-naturhamnar, du kjøpte? Hvordan er den i forhold til f.eks. Havneguiden? Ser også at det er ventet en oppdatert versjon av tre väckor i Bohuslän med fargefoto. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 7.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 (redigert) Ikke helt, det er en helt ny utgave som er basert på løse ark i to permer. Tanken er at det kommer mer etter hvert go at det skal gå an å oppgradere. Det er veldig mye mer enn i i "3 uker boka", selv om jeg ennå ikke har besøkt alle. I samme slengen kan jeg anbefale boka om ankerplasser også. SXK gjør en fantastisk jobb, synd vi ikke har en like god forening her hjemme. Havneguiden er også bra, men bildene er bedre og skissene er bedre. Dessuten stoler jeg mer på SXK enn en forfatter når deg gjelder synfaring av området. SXK er inne med jolle og måler opp. Ole Redigert 7.Februar.2012 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Toroa Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Jeg hadde aldri besøkt messa i Gøteborg før, så jeg føk nedover etter at jeg hadde lest hypen her på forumet. Jeg var ikke der til det stengte på lørdag engang. Søndagen brukte jeg på Volvomuseumet i stede for å gå tilbake på messa. Men det var en fin Solö i "veteranbåthallen" Skuffa er vel følelsen jeg satt igjen med. Da blir det Sjøen for Alle alikevel. :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Kristian_H Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Var på messa forrige helg og najadene var det dessverre så lang kø til at de ble hoppet over, tittet derimot på x-yachts nye XP-38 som skal være det som skifter ut den båten jeg har. Ble utrolig skuffet og var mange dårlige løsninger , reggatabåt var det HVERTFALL ikke. Mange fine motorbåter også de røde brig ribene var utrolig kule, satser på ny jolle før sesongen Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Kristian_H: Du sparer nok en del penger også på å kjøpe Brig fremfor X'en... Litt OT, men hva var det med den som ikke falt i smak? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Key Freak Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Især var der en interessant trawler-type fra corvette: http://www.marstrandyachts.com/corvette/ Interessant planløsning men lidt for dyr efter min mening. Får nok svært med at konkurrere med Beneteau. Men et besøg værd. Jeg så denne på Båter i sjøen i Sandvika i 2010. Er helt enig med deg; spennende liten trawler, men for dyr. Det at den har 2 maskiner er selvsagt med på å trekke prisen opp, og Benetau Swift Trawler 34 er nok lettere å selge. Men det handler også om hvilken trawler-type man foretrekker. Noen vil ha tak over akterdekket, mens andre vil prioritere bedre lugarplass. Helst begge deler, men da må man opp i størrelse. Jeg skal forøvrig på messen torsdag (og kanskje fredag, eller blir det Volvomuseet...?). Har ikke vært på Gøteborgmessen tidligere, så jeg gleder meg! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Kristian_H Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 hvis du så på f.eks skapdørene i akterkabinen, disse var i glassfiber men hadde ingenting som stoppet de fra å smelle inn i dørhåndtaket om døren er igjen, den glassplaten bak kjøkkenbenken hadde aldri tålt at et forseil hadde truffet den. Men aller verst er etter min mening at kartbordet var så utrolig lite og styrbord sofa var så utrolig kort. Den kommer vel heller ikke med karbonmast som standard? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Var på messen i helgen Gtb messen synes jeg er veldig bra på tilbehør. Som sedvanlig ble også med en del produkter med hjem. Synes også prisene er meget bra kontra "Sjøen for alle". Ny båt ble det i fjor, så det var ikke int. Mer int er nye Vision 46, som vises på Lillestrøm. Dette var 7. Året på rad med en helg i Gtb. på messe. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kristian_H Svart 7.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2012 Enig med deg Baatsman, prisene var meget hyggelige å fikk høstet inn priser på både seil og lazybag. Boding kom med en så hyggelig pris at jeg gleder meg til å bestille , kjøpte også en del stæsj og den nye havneguiden for sverige Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 10.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2012 Da bærer det på messa, litt bråbestemt, men deilig med litt båtinspirasjon:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
olews Svart 11.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2013 Så var årets messe i Göteborg unnagjort. I år bodde vi på Gothia Tower, det var utmerket. Jeg lurer på om dette er Norges største båtmesse ? Det var i alle fall nok av nordmenn der nede. To timer til faglige foredrag hos Sjöfartsverket, om PAH'er i olje og effekter på liv i havet av oljeutslipp og oceanografi / smelting av flytende isbreer (Barrieren) i Antarktis. Lite markedsføring av slike gode faglige foredrag. Sjøen for alle virker som en vits i forhold, men både den om Londonmessa er på nedadgående. Mange seilbåter besøkt, men skrekk og gru alle har messing skroggjennomføringer og mange er kanskje i tråd med regulativet om kun 5 års levetid ? Yachting monthly skrev om dette for en stund siden. Vi er kjøpemodus og vurderer og titter. Dessuten to ratt, de er jo blitt så brede i hekken at det må være to ratt. Det blir nok brukt båt, men en ny båt kan man få som man vil, men så var det prisen da. Gutta i Lidköping er nok flinke, men de tar seg grådig godt betalt. Se demofilm på hamnen.se. Ellers er alltid messa i Göteborg verd et besøk. Det ble jo etpar handleposer med småtteri, alt er billigere i Sverige. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.