Jump to content

Stad Skipstunnel, delta i spørreundersøkelse


arvekv88

Recommended Posts

Hei!

 

Vi er tre studenter ved Høgskolen i Ålesund som skriver hovedoppgave om Stad skipstunnel.

 

Stadhavet er som kjent en av de farligste og mest værharde havstrekningene vi har langs kysten, og mange kvir seg for å krysse denne strekninga. En skipstunnel gjennom Stad gjør at man ”omtrentlig” kan segle innenskjærs fra Stavanger til Molde med fritidsbåt.

 

Denne undersøkinga er laget for personer som har, eller har hatt fritidsbåt. Spørreundersøkelsen finner dere på: http://stadtunnel.no.

 

Alle som er med på undersøkelsen kan være med i trekningen av en iPod nano til enn verdi av 999kr. (navn og adresse i slutten av undersøkelsen)

 

Flott om du kan ta deg 5 min av din tid til å hjelpe oss.

 

http://stadtunnel.no.

 

Mvh: Arve Kvalsvik, Christian Remøy og Marius Remøy.

 

Høgskolen i Ålesund.

Kommentar fra moderator: Gjort linker klikkbare.

Info til alle: Man må ha med http:// for at en link skal være klikkbare.

Dobbeltvdobbeltdobbeltv har ingen relevans lenger og gjør heller ikke en link klikkbar.

Link to post

Hei, supert tema! Stad Skipstunnel har blitt diskutert her mye og det er en lang diskusjonstråd som ligger her, men det er kanskje en måned siden det ble diskutert i den. Søk den opp og dere finner mye meningsyttring.

 

Dersom dere er raske, så kan dere redigere det første innlegget deres innen 30 minutter og legge inn linken til spørreundersøkelsen som hurtiglink. Da ved å klikke på den blå pila med blå sirkel rundt, til venstre for knappen"last opp bilde" i verktøylinjen over her. Stryk bort "http"'n som står der fra før og lim inn linken. Deretter oppdater innelgget.

Link to post

Bølgehøyde er igrunn også en særdeles viktig faktor. For motorbåter er kanskje det den største hemskoen. Signifikant bølgehøyde og frekvens. Når jeg skal passere Stad eller gi råd til andre er det studie av spesialvarselet for Stad som gjelder. Vindretning og styrke har naturligvis mye å si for bølgehøyde og bølgefrekvens.

Faktorene som jeg tar hensyn til er signifikant bølgehøyde, bølgeretning, frekvens og vindretning. Smertegrensen er signifikant bølgehøyde på 1,5 til 2 meter og minimum 8 sekunders bølgefrekvens. 1,5 meter signifikant gir største bølger på 3 meter. Dette er en båt på 31 fot.

 

Jeg har kun passert Stad to ganger. Første gang med 31fot cabincruiser, andre gang med 40+fot seilbåt. Dette gav to helt ulike opplevelser. Seilbåter tar nok Stad bedre enn rene motorbåter. For min egen del vil Stadtunnel åpne for en helt nye ferdsel til sjøs. Passering av Stad ta en kanskje i dag fordi en skal på lengre turer, ukesturer eller mere, man krysser ikke Stad for en dagstur, for å si det slik!. Med tunnel vil ferdselen definitivt øke mellom regionene. I fremtiden, med tunnel, vil jeg garantert heller ta helgeturen fra Ålesund til Selje, Måløy Kalvåg mm i stede for Geiranger mm. -og da gjerne flere ganger i sesongen. Nå passerer man Stad kanskje 1 gang tur/retur i løpet av sesongen. Jeg har en mistanke om at flertallet i regionen med motor/seilbåt faktisk aldri passerer Stad i løpet av livet. -men det er ren spekulasjon.

 

Sett fra nordsiden av Stad så er det svært mange fine plasser i aksen Molde til Måløy. Det er skjelden jeg i dag setter kursen fra Ålesund og retningen mot Stad for å oppleve stedene i den retningen. Med Stadtunnel vil dette bli langt mere attraktivt.

 

Det blir kanskje litt på siden av undersøkelsen, men et moment er jo også hva folk er villig til å betale for å passere gjennom tunnelen.

Jeg tok en rask oppmåling på gulesiders sjøkart. Med utgangspunkt i Sandshavn, nord for Stad, og destinasjon Selje, så halveres antall nm. Sandshavn-Selje over Stad ca 32 nm. Sandshavn-Selje gjennom tunnel ca 15 nm. Med min D6-motor så er det 30-40 liter diesel spart, hvilket er drøyt 400 kroner. Besparelsen i drivstoff vil være enda større da man vil gå på et langt mere økonomisk turtall/fart gjennom tunnelen enn over Stad. Deretter er jeg villig til å betale ekstra for fleksibiliteten det gir. Man ligger ikke værfast og man kan reise når man vil. Ferieplaner er da ikke avhengig av akseptabelt vær og ferien/ langturen til vest- og sørlandet kan gjennomføres uansett og retur til jobb etter endt ferie går smertefritt uten landligge og busstur. Så, en 1000-lapp for passering for en 31 fots båt er jeg ikke fremmed for. Halvparten av dette er jo i ren drivstoffbesparelse, så da vil det i prinsipper koste 500.

 

30 kroner pr fot båt? -helt greit det :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Har så langt seks passeringer med seilbåt (minste 27 fot, største 35) og det er vanskelig å generalisere med tanke på værforhold.

Som Ark Mari sier, vindretningen har mye å si, det samme gjelder bølgemønstret.

Spesiellt i området Bukketjuvane og ved Buholmen.

 

Fra en går fra feks Nerlandsøy til en er oppunder Skongenes fyr, går det en stund om en seiler eller går med snekkefart. På den tiden det tar kan vær og vind forandre seg mye, og det er få alternative havner på strekningen om en syns det begynner å bli noe urolig.

 

Jeg ville ihvertfall ønske en tunnel hjertelig velkommen.

For de som ønsker å passere Stadt en stille sommernatt, så ligger "knyttneven mot Norskehavet" der til fri benyttelse.

Link to post

Mange gode argumenter her som vi vil ta med videre i vår bacheloroppgave.

 

Stad skipstunnel har våre utgreid mange ganger tidligere (17), men med svært liten grad av fritidstrafikken. Dette er noe vi vil sette oss dypere inni. Vi har nå laget en spørreundersøkelse for å kartlegge akkurat dette. Til fleire som deltar, dess mer spennende blir sluttproduktet. For en liten takk, så trekker vi ut en vinner av en Ipod Nano til en verdi av 999,-

 

Til nå har vi intervjuet havner sør for Stad: Kalvåg, Florø, Silda og Selje. Nord for Stad intervjuet vi: Fosnavåg, Rosenlund Marina og Ålesund. Dette er kjente og populære havner i området rundt Stad. Det var også svært interessant å høre deres versjon av saken. Alle desse var for tunnelen, ikke bare for det økonomiske, men også for tryggheten rundt kysten. Personlig så trur jeg fritidstrafikken rundt vestlandet vil få et stort løft, da mange ser på Stad som en "psykisk sperre".

 

Kom gjerne med tips rundt oppgaven! Det setter vi stor pris på.

Håper også mange tar seg tid til å svare på undersøkelsen.

 

www.stadtunnel.no

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...