Janda Startet 7.Februar.2012 Del på Facebook Startet 7.Februar.2012 Har en Jeanneau 39i som originalt er utstyrt med plexiglass som luke ned til cabin, fra cockpit. Jeg ønsker en mer lettvint løsning, og driver å planlegger to dører som står på hengsler, og lukker mot eksisterende profiler til plexiluken. Håper på tips om materiale, byggemetode og gjerne tegninger eller bilde av løsningsforslag. Ser for meg en byggemetode som resulterer i en sterk og ikke for tung og plasskrevende i tykkelse. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 7.Februar.2012 Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 I utgangspunktet er jo en tradisjonell luke / lem - løsning til cabin en svært gjennomprøvd løsning som holder cabinen tørr uansett vær. Jeg tror det er viktig å være bevisst at du trolig ikke vil kunne få en like trygge havseileregenskaper med en todelt, hengslet dør. Om du vet at du ikke skal krysse åpne havstrekninger er det kanskje ikke noe problem.... Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 7.Februar.2012 Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 Har fått laget en dør som er montert innenfor skinna hvor plastlukene er tredd nedi. Kan benytte original luka fortsatt hvis det skulle bli behov for det. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.Februar.2012 Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 Fin løsning snowbird. Ingen problemer med at dørene kommer i veien eller blir stående å slamre når de står i åpen stilling? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
snowbird Svart 7.Februar.2012 Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 Dørene kan låses i åpen stilling..fungerer meget fint og holder kulda ute Sitér dette innlegget Link to post
Forte Svart 7.Februar.2012 Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 (redigert) HER til inspirasjon Redigert 7.Februar.2012 av Forte (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janda Svart 7.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 Forte; dørene fra Zarcor virket som en superfin løsning, hvis en er litt fingernem så skulle det være mulig å lage disse selv. Men, prisene fra Zarcor var ikke så gale. Maritime as har plastplatene og hengsler hvis en ønsker utfordringen og gleden med å lage dem selv.. Sofaseilern; det er selvfølgelig et must å beholde original løsning som reserveløsning når været er prekært. Takk for nyttige innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 7.Februar.2012 Del på Facebook Svart 7.Februar.2012 Løsningen vi har ombord hos oss synes jeg er utrolig lettvindt og praktisk. Luken er todelt horisontalt og glir i en kassett. I åpen posisjon er luken felt ned i en kassett over motorkassen, drar jeg den opp følger den nederste delen med automatisk pga klosser mellom lukene og låses med vanlige lukelåser øverst imot karmsidene. Slipper da løse luker som må stues bort eller hengslede luker som er i veien. Enkel og robust konstruksjon. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Evran Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Hei, har en bavaria33 2007 og er interressert i å lage tilsvarende luke som deg Snowbird. Har du bilder eller tips til hvordan du festet karmene? Hvor kjøpte du materialer? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 (redigert) Jeg kan ikke tenke meg bedre løsning enn vist av showbird. Vi har to dører av tykk plexiglas og vanlig skyveluke over. Døren kan festes individuelt i åpen stilling, Lukket er de i praksis et stort vindu ut cockpiten. Har skinner på å utsiden for å sette inn en svært kraftig stormplate av tykk finer....som aldri har vært brukt. Men selvfølgelig kan det være ulike og andre bra løsninger alt etter hvordan nedgangen er konstruert. Redigert 23.November.2014 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.