Jump to content

hvor stor batteribank klarer 100amp dynamo?


HansT

Recommended Posts

Takker for svar,så rent teoretisk så vil det ta ca 5 timer å lade opp 4x110 ah batterier vis de er nesten helt utladet...?

Jeg tror det vil ta adskillig mer enn 5 timer å lade opp 440Ah fra fullstendig utladet tilstand. Ladehastigheten reduseres sterkt når batteriet nærmer seg fulladet. På den annen side bør du aldri utlade batteriet 100%, da dør det ungt. På grunn av dette, er det greiest å operere batteriet mellom 50% og 80%, dvs at når batteriet er nede på 50% starter du opp og lader til det er oppe på 80%. Det aller beste for batteriet er selvfølgelig at du lader til 100%, men det vil som sagt ta lang tid uansett hvor stor dynamo du har.

 

For å oppsummere:

Dersom du planlegger å kjøre motor for lading en gang i døgnet, må batteriets kapasitet være 3 - 4 ganger ditt forbruk pr. døgn. Dersom du ender opp med en batteribank som er veldig stor, kan det være lurt å investere i en regulator med temeperatursensor på dynamoen.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Takk for svar, var kunn teoretisk jeg snakket om ved utladet batteri.kjører jo selvfølgelig ikke batteriene lenger ned enn 50%.

Men tenkte jeg skulle ha inn 6x110ah batterier til forbruk da jeg bare har 2x110 nå og har finni ut at det er alt for lite...Det hender jeg ligger litt lengere til land enn bare over natta så da må jeg oppgradere batteribanken...hehe...

Men da vet jeg at dynamoen er sterk nok i allefall...

Takker for alle svar, kjempe flott og få svar så fort folkens!

Link to post
Share on other sites

Sånn ca? Eber+kjøleskap+lys+toalett= 3 + 1,5 + 2 + 1 = 7,5Ah

På 48 timer er det da brukt 360 Ah. Då bør batteribank være 800Ah for en helg uten bekymringer.

Så kan man sjølvsagt sei at Eber tar mange pauser,kjøleskap bruker 1A i snitt, og lys trenger man ikkje. Man kan gå på do over rekka osv. Og synge sjølv slik at en sparer 0,6Ah på radio også :flag_bp:

Rett meg om eg er langt borte

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Å varme vann til morgenkaffen med 12 Volt er spenstig!

Det koster ikke mer enn 60-70 W/t å koke opp 1/2 l vann til Braseroen selv medregnet tapet gjennom inverteren. Dette blir ca 2,5 Ah/24V eller ca 5 Ah/12V. Ikke allverden egentlig.

 

Har ikke gass, så kjører heller generator og lading under middagslagingen enn å forstyrre en stille morgen.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Som tittel sier, hvor stor batteribank kan jeg ha på 100amp dynamo?

 

Hva som helst, det er tiden som er variabelen. Dette gjelder så lenge dynamoen har kjøling som matcher effektuttaket. Hulda har 79 A dynamo på samlet batteribanker på ca. 750 Ah. Dynamoen til Hulda er en billigdings hentet fra en amerikansk bil. Den originale spenningsregulatoren er byttet ut med en regulator som brukes til buss med stort strømuttak. Så langt har det holdt i 8 år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...