Jump to content

Offisielt Godkjent Sertifikat?

Allan E

Recommended Posts

Leste på en annen intenettside i dag, og så denne teksten.

Yachtmaster Offshore sertifikat

"Ved bestått kurs mottar du Yachtmaster Coastal sertifikat. Dersom du i tillegg har følgende teorikurs: Motorlære, VHF, Sjømannskap og Kystnavigasjon er du kvalifisert til å motta et Yachtmaster Offshore sertifikat."

Er dette et sertifikat eller er det bare noe en bransje har laget seg for å gi intrykk av seriøsitet, men kanskje kun er et skalkeskjul for å ta med seg et betalende mannskap?

Hvis dette er et sertfikat, hvordan er dette sammenlignet med Fritidsskipper?

mvh Allan

Det ser svært så likt ut som Fritidsskippersertifikatet/kurs som Aftenskolen arrangerer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Disse titlene er hentet fra Royal Yachting Association (RYA) i England, men så vidt jeg vet er ingen av de norske skolene akkreditert til å skrive ut "offisielle" RYA papirer.

Det er et "kursbevis" i mine øyne. Jeg tror ikke det er et skalkeskjul for å ta med seg betalende mannskap.

Hvilken skole er det?

Geir

Man finner en del informasjon om Fritidsbåtskippersertifikatet på:

SJØVETT sine sider.

Her er også en liste over godkjente kurssteder.

Merk at noen av skolene allerede er "utgått på dato". Forøvrig kan nevnes at Sjøfartsdirektoratet for tiden holder på med en generalopprydding i kursbransjen og i den forbindelse har alle registrerte arrangører fått brev om at godkjennelsen opphører fra 01.07.2005 - og at de som vil fortsette etter denne dato må søke helt på nytt og bli godkjent etter nye regler.

Her er den nye læreplanen til D5L.

Her er læreplanen for tilleggskurset.

og her er de reviderte kravene til lærerkompetanse.

De omtalte "Yacht Master" sertifikatene er såvidt jeg kjenner til ikke tilgjengelige i Norge, og jeg vet derfor heller ikke hvilken status de måtte ha i forhold til D5L og D5LA.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Disse titlene er hentet fra Royal Yachting Association (RYA) i England, men så vidt jeg vet er ingen av de norske skolene akkreditert til å skrive ut "offisielle" RYA papirer.

I henhold til RYA, som jeg er medlem av, og deres websider (sikkre) er det kun ett firma som kan kjøre RYA kurser, og kursene er begrenset til ett.... og kun teori, men ingen praktiske....

Westerngeco

Schlumberger House

Solbraveien 23 Asker

P O Box 234

N-1372 Asker

Contact Details:

E-mail: mwilliamson@oslo.westerngeco.slb.com

Contact Tel No: 0047 6678 8180

Activities

THEORY

Courses Run

Marine Radio Short Range Certificate Course

THEORY Facilities Information

Evening Classes

Intensive Classes

Også fra RYA sidene ...

What is a Yachtmaster®? - A definition…

“A Yachtsman or woman competent to skipper a cruising yacht on any passage that can be completed without the use of Astro navigation.” This means coastal and offshore passages within 150 miles of a safe harbour. As any yacht skipper will tell you, those passages that are close to land or across shipping lanes are the most difficult, particularly if the weather is rough or the visibility poor. A Yachtmaster® needs a wealth of knowledge, not only to cope with plain sailing or motor cruising in sunny weather and flat seas, but also to be able to cope when things go wrong.

What experience do I need before the exam?

RYA Yachtmaster Certificates are only obtained by independent practical examinations by a RYA Examiner. To take the RYA Yachtmaster exam you need a Marine Radio Operator's Certificate (SRC or VHF), a current First Aid Certificate and a minimum sea time of 50 days, 5 days as skipper, 2500 miles, 5 passages over 60 miles, including 2 over night and 2 as skipper. Remember, the examination is essentially a test of ability to take charge of a yacht, so your experience as skipper is most important. At least half this mileage and skippered passages must be in tidal water.The mileage requirement is quite high and encourages candidates to sail in a variety of weather conditions to a variety of harbours and anchorages. A Yachtmaster should be able to enter any well-charted harbour with sufficient depth by day or night for the first time.

Har selv Yachtmaster Offshore teori, men kun Coastal Skipper praksis, og har derfor "kun" Coastal Skipper Sertifikat, men kursbevis for Yachtmaster Offshore.... Kan også bekrefte at begge er svært tidkrevende og at minst 5 dager går til for den praktiske delen blir tilbrakt underveis under eksaminasjonsforhold...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

................., og jeg vet derfor heller ikke hvilken status de måtte ha i forhold til D5L og D5LA.

mvh

Poseidon

Etter rask gjennomgang, så ser D5L ut som deler av RYA "Coastal Skipper" med tillegg av noe fra "Yachtmaster Offshore" ... teoridelen.

...D5LA har i tillegg Astralnavigasjon bla ... som også "Yachtmaster Ocean" har-

I henhold til RYA, som jeg er medlem av, og deres websider (sikkre) er det kun ett firma som kan kjøre RYA kurser

Vi er en 3-4 stykker som har gjennomgått RYAs instruktørkurs og er godkjente for VHF-opplæring av coxer innen egne rekker. (tidsbegrenset godkjenning som må fornyes via oppfrisknings-kurs). Det er dette det refereres til. Ved bestått eksamen blir "VHF-lappen" utstedt av RYA. Kursene vi kjører har noen flere timer teori og ganske så mye mere praksis en det som tilbys hjemme. Ikke for å klage på Norske VHF-kurs, men vi har lagt lista ett godt hakk høyere fordi vi har både tid og mulighet.

• 6 måneder senere...

Etter rask gjennomgang, så ser D5L ut som deler av RYA "Coastal Skipper" med tillegg av noe fra "Yachtmaster Offshore" ... teoridelen.

...D5LA har i tillegg Astralnavigasjon bla ... som også "Yachtmaster Ocean" har-

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Divemaster,

jeg husket at vi var innom dette tema for lenge siden, og forleden fikk jeg litt informasjon fra Sjøfartsdirektoratet. Der i gården regner man angivelig D5L for å tilsvare "Yachtmaster Offshore", mens D5LA sies å tilsvare "Yachtmaster Ocean".

Som nevnt i andre sammenhenger har Sjøfartsdirektoratet hatt en generalopprydding i hvilke læresteder som får undervise til D5L og D5LA etter den berømmelige datoen 01.07.2005. Man har nettopp lagt ut en revidert Liste over godkjente læresteder.

Hei Divemaster,

jeg husket at vi var innom dette tema for lenge siden, og forleden fikk jeg litt informasjon fra Sjøfartsdirektoratet. Der i gården regner man angivelig D5L for å tilsvare "Yachtmaster Offshore", mens D5LA sies å tilsvare "Yachtmaster Ocean"..[/url]

<{POST_SNAPBACK}>

Flott.... kjekt å vite ....Vet ikke hvordan det rent praktiske delen ville fungere hvis jeg skulle ønske å konvertere, men jeg tok Yachtmaster Ocean teori eksamen, men tok "kun" Coastal Skipper praktisk eksaminiering ... hadde noe med tilgjengelighet og min timeplan å gjøre...

• 2 uker senere...

Ser at flere innlegg referer til RYA sine kurs. Hadde lyst til å ta ICC (international Certificate of Competence)- kurset mens jeg oppholdt meg i England, men så en artikkel i Practical Boat Owner #462, juni 2005, skrevet av RYA training manager and chief examiner James Stevens: ".......Secondly is the fact that the arrangement with the MCA allows the RYA to accept ICC applications only from UK residents and/or British citizens. We recieve a number of applications from non-British citizens living outside the UK, and while it is flattering that these individuals want RYA certificates, there are serious difficulties about permitting this...."

Dette er en artikkel som altså er skrevet i juni 2005. Er det noen som vet om det bare gjelder ICC eller har det blitt en endring som gjelder for alle RYA-sertifikater?

Athene

I forbindelse med opplæring av småbåtførere offshore hadde vi dette med RYA kurs oppe. Fant etterhvert at de ikke var verdt papiret de var skrevet på når det gjaldt kompetanse i en ansvar/erstatning situasjon fordi de ikke var utstedt av en offisiell myndighet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Kommer vel an på hva man skal bruke sertifikatet til.

Skal man leie båt i en eller annen avkrok av verden gjenkjennes kanskje et yachtmaster sertifikat lettere enn et norsk fritidsbåtskipper sertifikat?

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke fulgt særlig med i hva som er hva når det gjelder sertifikater på denne tråden. Jeg våknet imidlertid vedr. Yachtmaster kontra "Deck Officer Class 5 Pleasure Craft". Det er noe som sier meg at er norsk sertifikat av denne typen trolig vil være like "seriøst" i utlandet som et vanlig "profesjonelt" kystskippersertifikat. Jeg tok kystskipper'n klasse 2 en vinter jeg ikke hadde noe annet å gjøre. Løste aldri inn selve sertifikatet (måtte lage en del ball vedr. fartstid), men etter noen år fikk jeg lystbåtsertifikatet. Fikk det jo på sett og vis "gratis". På meg så ser denne blekka jeg mottok veldig ordentlig, offisiell og seriøs ut.

• 13 år senere...

Baatplassen er unikt. Jeg googlet D5LA mot RYA Yachtmaster Ocean , og fant denne diskusjinen fra 2005. @Poseidon er jo fortsatt aktiv på forumer @Divemaster har jeg ikke sett fra på en stund ?

Er det noen som er kjent med hvordan D5LA står seg i forhold til RYA Yachtmaster Ocean? Går det feks an å få et skriv fra Sjøfartsdirektoratet som bekrefter at disse sertifikatene er på samme nivå?

Bitteliten skrev On 5.1.2019 at 14.18:

@Poseidon@Divemaster?

Er det noen som er kjent med hvordan D5LA står seg i forhold til RYA Yachtmaster Ocean? Går det feks an å få et skriv fra Sjøfartsdirektoratet som bekrefter at disse sertifikatene er på samme nivå?

Det finnes mange som lurer på det  :smiley:

Forholdet er at når det gjelder "Yachtsertifikater", dvs for fartøyer med under 24 meters lengde, så står hvert enkelt land rimelig fritt til å gjøre som de ønsker. Ikke engang innen EU har man klart å samordne disse.

Norge har det velkjente systemet med D5L og påbygning til D5LA, med gitte krav og rettigheter. Andre land har andre klasser, inndelinger krav og rettigheter.

Yachtmaster Offshore og Yachtmaster Ocean er litt spesielle fordi det der er en klubb "RYA" og ikke en statlig etat som utsteder sertifikatene. Vær obs på at begrepet "Yachtmaster" også brukes av helt andre land rundt i verden, så her er det åpent for forvirring ....)

Ettersom spørsmålet om konvertering av andre sertifikater til norske D5L og D5LA er en gjenganger her hos oss har jeg i flere omganger forsøkt å få SDir til å sette opp en "sammenligningstabell", men det blir avvist som helt uaktuelt. (De brant trolig fingrene så brutalt på den Røkke-historien at det forsatt lukter brent i gangene ...)

Jeg har fått muntlige uttalelser fra SDir om at de anser D5L for å være noenlunde likeverdig med Yachtmaster Offshore, og D5LA sånn ca Yachtmaster Ocean. Men det har som sagt ikke være mulig å få det bekreftet skriftlig  -  og SDir vil heller ikke utstede D5L / A på grunnlag av disse sertifikatene.

For å finne ut hvordan nivået på de forskjellige lands fritidsbåtsertifikater er pleier jeg ofte henvise til denne listen som er utarbeidet i Kroatia og som er deres referanse ved utleie av større og mindre båter til utenlandske turister.

@Poseidon, det viser vel at man ikke kommer særlig høyere innen 'privatmarkedet' enn DL5A. Jeg har forresten også det svenske 'Utsjöskeppar-intyget'. Det er annerledes fra DL5A ved at man fokuserer blant annet på korrekt anløp av havner i Europa, strøm, tidevann, etc.

Kom på, hadde et svare strev med svenskene for å få godkjent DL5A som grunnutdanning for Utsjöskeppar. Så det er ikke noe rett frem når man kommer til utlandet.

Redigert av Hulda (see edit history)
Hulda skrev 13 minutter siden:

@Poseidon, ..... Så det er ikke noe rett frem når man kommer til utlandet.

Der har du nok rett, hvert land tviholder på sine egne regler.

Det "utlandet" som har kommet lengst er kanskje Kroatia som jeg nevnte, med den listen som jeg la ut lenke til.

De relativt store innen utleiemarkedet og jeg kan godt tenke meg at både eierne og forsikringsselskapene der nede har visse betenkeligheter med å leie ut millionyachter når leietageren kommer med en ukjent "lapp" med noen krusseduller og runde stempler på.

Redigert av Poseidon (see edit history)

• 3 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...