Jump to content

Da var VHF sertifikatet i boks.


borghans

Recommended Posts

Tok VHF - prøven idag. Har lest noen ganger gjennom boken, gikk greit hadde 92% riktig. Til dere som vurderer å ta denne prøven, så er det ikke noe å nøle med, vil si at det var en enkel prøve, med 35 spørsmål, som man må klare 80 % riktig på.

Føles godt å få dette på plass, med registrert vhf, mm.

Link to post
Share on other sites

Been there, done that. Greitt å ha denne minstekunnskapen, slik at man ikke avslører på lufta hvor 'amatørmessig' man ellers er..

 

;-)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke VHF sertifikatet for å bestille lisens til båten din.

 

Det er to forskjellige ting.

 

 

 

Det er mulig at det fungerer slik i praksis. Det vet jeg ingenting om.

De ber eksplisitt om sertifikatopplysninger i søknadsskjemaet.

De ber om Innehaverens navn, sertifikattype og utstedelsesnummer.

Det står forøvrig at dette kan utelates ved søknad om nødpeilesender.

 

Erfaringsmessig er det lurt å fylle inn de opplysningene de ber om. Treffer du den rette saksbehandleren, kan søknaden fort komme i retur.

 

Gratulasjoner oversendes Erik :cheers_wine:

Redigert av kjeros (see edit history)

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Jeg tok VHFlappen for mange år siden, forrige uke så var jeg fluen på veggen i klasserommet da kona tok SRClappen, det er faktisk ikke det samme som gamle VHF sertifikater, det er faktisk ganske lurt å ta en oppdatering på pensum og gjerne oppgradere lappen til SRC, det koster 695.-

 

Kan anbefale boken Mayday

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De ber eksplisitt om sertifikatopplysninger i søknadsskjemaet.De ber om Innehaverens navn, sertifikattype og utstedelsesnummer.

 

Nei, her tar du feil. Bestiller man lisens via linken på Maritim Radio skal det ikke fylles ut noen opplysninger og sertifikat eller utstedelsesnummer.

 

Jeg fikk lisens og MMSI nummer til båten uten noensinne å ha verken VHF sertifikat eller SRC sertifikat. Dette tok jeg etter at jeg hadde fått lisens.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk lisens og MMSI nummer til båten uten noensinne å ha verken VHF sertifikat eller SRC sertifikat. Dette tok jeg etter at jeg hadde fått lisens.

Det var jeg ikke klar over, men nå er det uansett bare dager til sertifikatet dumper ned i postkassa, så jeg venter likså godt :flag_bp:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Du kan ta eksamen direkte.

Selv kjøpte jeg boka; Mayday. Etter anbefaling fra Poseidon.

 

Leste gjennom den en gang, og ringte direkte til Telenor Maritim radio på Kokstad i Bergen, og meldte meg opp til eksamen hos dem direkte. Fikk beskjed om å komme dagen etter, og tok eksamen.

 

Såvidt jeg har forstått det, kan du ta eksamen hos et hvilket som helt godkjent eksamenssted.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Nei, her tar du feil. Bestiller man lisens via linken på Maritim Radio skal det ikke fylles ut noen opplysninger og sertifikat eller utstedelsesnummer.

 

Du har rett, men jeg innrømmer bare delvis feil. wflag.gif

Jeg så på Papirskjemaet som det er linket fra Maritim Radio. Der ber de om sertifikatinformasjon.

Dette ber de ikke om på det elektroniske skjemaet.

 

 

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Skifter tema litt her, men lurte på, er det et minimum med undervisningstimer for VHF/SRC eller kan man ta eksamen som "privatist"?

 

Ingen problem å gå opp som privatist. Ta en titt på siden til maritimradio.no og du finner link til hvordan du går frem.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jeg tok også dette nylig og synes kurset var bra og at stoffet var svært enkelt. Hadde egentlig forventet at det skulle være mer å lære...

 

Men, min filosofi på slike kurs er at det å få undervisning er svært mye mer tidseffektivt enn å lese på egenhånd. Dvs. det er bedre læring i å bli lært noe enn å lære det selv og dere forstår hva eg mener.

 

Forøvrig sendte jeg konsesjonssøknad til Telenor samme dag jeg tok eksamen og det tok en uke før jeg hadde papirene i posten med MMSI nummer etc. SRC sertifikatet har jeg enda ikke sett noe til selvom jeg hadde eksamen før jul. Må nok purre litt på Poseidon her...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...