Jump to content

Ferskvann i kjølsvin; Alo Mikkel 26

Beech

Recommended Posts

Hei!

Begynner å bli litt rådløs,

Etter ca 1-2 uker, vil det samle seg ferskvann, ca. 2-5 liter vann i kjølesvinet på min Alo Mikkel 26.

Jeg har smakt på vannet og dette er ferskvann. Ser ikke ut som lekasje fra boltene som holder kjølen.

Jeg har sjekket sidene på båten og kan ikke se noen lekasje...

Noen som har noen tips på hvor vannet kan komme fra?

B

Om det er uheldig for båten kjem vel an på kvar vatnet renn inn. Vert treverk, interiør og puter våte, vil dei nok få fukt/råteskade. Om det berre er glasfiberen som vert våt, spelar det mindre rolle. Men det vert jo uansett meir fuktig inne i båten, noko som fører til lukt og dårlegare inneklima.

Trur eg ville funne lekkasjane. Dei fleste 70-talsbåtar har nok lekkasjar i større eller mindre grad. Som regel er det fort gjort å fikse ved å skru ut skruane, reingjere dei, dyppe dei i sikaflex og skru dei på plass att.

Kommer det inn uansett om det er nedbør eller ikke? I tilfellet er det kondens. Kommer det inn kun når det har vært regn, så har du en lekkasje. Du kan da prøve å legge ut aviser der du kan mistenke at det kommer inn vann. Er avisen våt når du kommer til båten, har du funnet stedet. Du kan også få noen til å spyle dekk på båten, samtidig som du er under dekk og sjekker over alt om det er lekkasje. Henger det en vanndråpe en plass, har du funnet lekkasjen.

I min Alo Mikkel kom det gjennom dregg-kassa foran. Den så egentlig tett ut med dreneringshull i bunnen - men likevel kom det vann fra oven inn i den og videre innover i båten. Jeg brukte ikke mer energi på det enn at jeg la en barne-bleie der som samlet opp dette før det rant videre. Gikk en halv pakke i sesongen - overrasket meg hvor mye vann som kom inn der ut fra hvor lite dekksareal som er foran.

Et enkelt tips er å sjekke at selvlensinga på akterdekket er helt åpne/fri for dritt.

Hadde samme problem som deg og så viste det seg at selv om det så ut som om rister og slanger til selvlensinga var fri for dritt så var dem ikke det. I kraftig regn klarte de ikke å svelge unna og vannet fant andre alternative ruter. Dvs inn døra og inn i kabin. Renset opp, problem løst.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg holder en knapp på arkmarin sin teori om kondens.

2-5 liter i løpet av et par uker er ikke så mye og ved temperaturforskjeller mellom ute og inne, kan det godt kondenseres såpass.

Jeg får også ferskvann i kjølsvinet og det har jeg lokalisert dels til den gjennomgående masten når det regner kraftig og dels til vermvannsberederen. Beredern har ikke fungert på 230v siden jeg kjøpte båten, men er tett så lenge det ikke er trykk på den. Om jeg så kjører en lengre tur for motor, bygger det seg opp trykk på tanken og det begynner å lekke. Ikke så mye, men nok til at det ikke er unormalt for meg å tappe ut 20-30 liter etter en lengre motorbåtseanse.

Én gang har jeg glemt å sjekke om det er masse vann i kjølsvinet FØR jeg seilte tirsdagsregatta.... Det ble med den ene gangen.

Helt tørt har jeg det aldri i kjølsvinet, men det bekymrer meg lite.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hehe!

Hva er rett betegnelse for laveste punktet i båten der kjølen er festet?

Slik jeg vet det til fremtiden :cheers_wine:

Det har ikke noe spesielt navn annet enn kjølen, evt. kjølen innvendig. Det er jo denne man starter med når man bygger en tradisjonell trebåt og man kaller det å "strekke kjølen". Noen kaller det forøvrig også "skutebunn" , men opprinnelsen til det uttrykket er jeg usikker på.

Hehe!

Hva er rett betegnelse for laveste punktet i båten der kjølen er festet?

Slik jeg vet det til fremtiden :cheers_wine:

Det har ikke noe spesielt navn annet enn kjølen, evt. kjølen innvendig. Det er jo denne man starter med når man bygger en tradisjonell trebåt og man kaller det å "strekke kjølen". Noen kaller det forøvrig også "skutebunn" , men opprinnelsen til det uttrykket er jeg usikker på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...